• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Scanner van printer / Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

donleben

Donfiasco
Lid geworden
17 apr 2016
Berichten
44
Waarderingsscore
0
Ik heb een printer/scanner HP 5540. En als ik een document scan komt het resultaat in PDF of vele andere afkortingen maar niet in Word zodat ik eraan kan werken. Kan dat niet?
 
Normaal moet je gewoon kunnen printen van uit Word.
Welke versie gebruik jij van Word?
 
Zijn de juiste drivers van de printer op de computer geïnstalleerd?
 
@aarie25 en @Rubensky Het is normaal wat vraagsteller donleben meemaakt. Hij heeft geen probleem met Word en ook niet met zijn printer.

Wanneer je een document scant met jouw HP5540, dan wordt er door de scanner altijd een afbeelding van gemaakt. Die afbeelding kun je, zoals je zelf al schreef, opslaan als pdf, jpg enz, maar het blijft altijd een afbeelding. En ook al staat er tekst in zo'n afbeelding, dan kan Word daar helemaal niets mee. Je kunt die tekst dan niet zomaar wijzigen in Word.
Daarvoor heb je OCR (Optical Character Recognition) software nodig, die de tekens/letters in de afbeelding herkent en omzet naar bewerkbare tekst.
Als je zelf OCR software moet gaan kopen, dan is dat vrij duur.
Wanneer je slechts af en toe een gescand formulier wilt omzetten naar een bewerkbaar doc bestand, dan kun je gebruik maken van een online converter. Hier een voorbeeld van zo'n gratis online converter: Free Online OCR - convert scanned PDF and images to Word, JPEG to Word
 
Bij mijn programma's staat OCR vermeld, met daarachter HP. Kennelijk werkt dat niet of heb ik de goeie niet.Ik kan me niet herinneren dat ooit gekocht te hebben.
Ik heb eens gekeken op internet naar aanschaf van OCR, maar de ene kost meer dan 100 en de ander 15 euro. Voor iemand van mijn leeftijd moet zoiets geïnstalleerd worden en meteen werken zonder technische vragen te moeten beantwoorden. Werkt sat zo als ik tot koop overga?
 
Bij mijn programma's staat OCR vermeld, met daarachter HP
Open dat eens. Wat gebeurt er dan? Mogelijk moet je je nog registreren om dat OCR programma te kunnen gebruiken. Dus kijk even in die map OCR. Ik had het vroeger ook bij een HP printer; dat was een goedkope (uitgeklede) versie van Readiris, meen ik.
Nadat ik dat bij de printer meegeleverde OCR-programma had geregistreerd, kon ik daarna bij het scannen kiezen voor Scan naar doorzoekbaar PDF (OCR) of zoiets. Gewoon even kijken en proberen.
Als jij daarna die mogelijkheid ook hebt, dan is de scan daarna een pdf bestand, waaruit je tekst kunt selecteren. Zo'n pdf bestand is makkelijker om te zetten naar Word.
 
OCR staat bij mijn Programma's en als ik daarop klik kan ik alleen maar Verwijderen. Heb ik dan elders nog een mogelijkheid om OCR aan te klikken?
Je ziet ik ben een echte nitwit.
Voor een PDF ombouwen tot Word moet ik toch een abonnement nemen op Adobe of zoiets? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
 
Het kan ook gratis via een website. Zie de link die ik gaf in post #4. Probeer die eens.

Er bstaan twee soorten pdf bestanden:
1. Een pdf bestand waaruit je losse woorden en alinea’s kunt selecteren en kopiëren. Zo’n pdf bestand is makkelijk om te zetten naar een Word bestand, waarna je de tekst kunt gaan wijzigen. Hoe dat gaat? Open dat pdf bestand niet, maar klik erop met de rechter muisknop en kies dan Openen met.. > Microsoft Word. Word zal het pdf bestand dan converteren naar een Word bestand, al zal dat er meestal niet helemaal hetzelfde uitzien zoals in het pdf bestand.
2. Een pdf bestand waarin wel tekst te lezen valt, maar je kunt er geen losse woorden of alinea’s uit selecteren. Het is in feite een afbeelding waarop tekst te lezen valt. Word kan zo’n pdf niet converteren. Als jij met je HP scanner een document inscant, dan maakt je scanner een fotokopie van dat document. Zo moet je het zien.
Om zo’n soort pdf te converteren naar Word heb je OCR software nodig.
Dat kan dus gratis online, al zul je dan mogelijk slechts een beperkt aantal pagina’s kunnen converteren.

Ik zal morgen eens nakijken of ik met mijn huidige HP all-in-one kan scannen naar doorzoekbaar pdf.
 
Scan naar doorzoekbaar PDF (OCR) , dit heb ik gedaan, maar dat moeras van mogelijkheden is niet aan mij besteed., ben wel geschrokken van de prijzen.
Verder heb ik ook het andere dat je voorstelde om zelf te gaan proberen ook geprobeerd maar ik kon nergens Word vinden.
Ik wacht in spanning af.
 
Allereerst: waarom worden pdf bestanden zoveel gebruikt? De reden is dat pdf bestanden er op iedere computer hetzelfde uitzien. Het maakt niet uit welke pdf viewer je gebruikt. Dat kan Adobe Reader zijn, of Foxit Reader of PDF-XChange of een van de tientallen andere pdf viewers. Het bestand ziet er altijd hetzelfde uit, met welke pdf viewer je dat pdf bestand ook opent.
Tevens worden pdf bestanden gebruikt, omdat het dan niet de bedoeling is dat er nog iets gewijzigd gaat of kan worden in dat bestand. Het bestand is als het ware definitief gemaakt.

En daarom kost het ook wat moeite om toch wijzigingen aan te brengen in zo'n pdf bestand. Normaal gesproken moet dan van het pdf bestand eerst een Word bestand gemaakt worden. Tegenwoordig hebben Word bestanden de extensie docx. Wanneer het pdf bestand eenmaal omgezet is naar een docx bestand, dan kun je wijzigingen aanbrengen, net zoals je dat in andere (niet beveiligde) Word bestanden kunt doen.
Een gescand bestand is altijd een afbeelding. Vroeger had ik een losse HP scanner waarbij OCR software was geleverd. Na registratie van die OCR software kwam er bij het scannen een extra mogelijkheid bij: scannen naar doorzoekbaar pdf (of zoiets, want die losse scanner gebruik ik al een tijd niet meer).
Mijn huidige HP Photosmart C5180 All-in-One heeft die extra mogelijkheid niet. Iedere scan, ook een scan naar PDF wordt altijd een afbeelding. Zie daarvoor de rode pijl in onderstaande afbeelding:

59fc466b58de3-2017-11-03_11_11_00-Scannen_vanaf..._Knop_Document_scannen_%28HP_Solution_Center%29.png


Ik heb een brief van het aidsfonds (nee, ik heb zelf geen aids, maar ik ben donateur..) gescand naar PDF. Dat wordt dus altijd een pdf bestand, waarbij de tekst uit 1 grote afbeelding bestaat.
Daarna ging ik naar deze website: Free Online OCR - convert scanned PDF and images to Word, JPEG to Word
Ik ga nu beschrijven wat je op die website moet doen om van zo'n pdf (het resultaat van een scan) een Word bestand te maken:

Stap 1: Klik op Select File. De verkenner zal openen. Blader naar het bestand dat je wilt gaan omzetten. Gevonden? Dubbelklik op dat bestand. Het wordt dan geüpload naar die website.

Stap 2: Select language and output. Klik op ENGLISH en kies als taal DUTCH (als dat ook bij jou de taal is van jouw pdf). Het output format is al Microsoft Word (docx). Dat is goed, dus daar hoef je niets te wijzigen.

Stap 3: Klik op de blauwe knop (met daarop in witte letters) CONVERT. Het pdf bestand wordt dan omgezet naar een Word bestand. Dat gaat vrij snel.

Stap 4: Klik nu op Download Output File. Het bestand wordt gedownload naar je computer en komt terecht in de map Downloads.

Hieronder een afbeelding waar je de stappen kunt zien:

59fc499fc3283-2017-11-03_11_20_30-Free_Online_OCR_-_convert_scanned_PDF_and_images_to_Word%2C_JPEG_to_Word.png


Stap 5: Ga op je computer naar de map waar het gedownloade bestand is opgeslagen en dubbelklik erop. Het docx bestand zal geopend worden in Microsoft Word.
Bovenaan zul je hoogstwaarschijnlijk een melding zien dat het bestand om veiligheidsredenen in de modus 'Alleen lezen' staat. Die beperking kun je daar opheffen. Daarna kun je het bestand gaan bewerken.

Ik vind dat het converteren van mijn pdf bestand naar docx erg goed verlopen is. Soms wordt een enkele afbeelding of logo niet goed weergegeven, maar de tekst zelf was perfect omgezet.
--------------------------------------------------
Jij dacht erover om zelf OCR software te gaan kopen. Dat kan, maar houd dan zeker rekening met een bedrag van € 100. Met goedkopere software ga je het niet zelf redden. Dat zal dan een teleurstelling worden.

Zelf peins ik er niet over om OCR software te gaan kopen. Het zal niet vaak voorkomen dat ik daarvan gebruik ga maken.
 
Dit is een zeer goeie tip van Porrelaar !!! Getest en werkt. Enkel plaats ie alle kolommen in aparte tekstvakken. Maar dat is in Word makkelijk samen te brengen via knip/plak. Bedankt voor de tip en de klare uitleg, I like.
 
Hartelijk dank voor de uitgebreide verhandeling. Nu heb ik een heldere weg voor me en alle tijd om die te bewandelen.
De oplossing van het probleem heb je fantastisch voor elkaar gekregen.
Hartelijk dank!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan