• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Script netwerkverbinding NAS verbreken / uitloggen NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

PC King

Nieuw lid
Lid geworden
30 mei 2017
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Goedendag,

Ik heb een scriptje (bat-bestand) nodig voor het uitloggen op mijn NAS.

Het gaat niet om het verbreken van de verbinding van een driveletter, maar echt het uitloggen van de in Windows ingevoerde gegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) voor een NAS, zodat er ingelogd kan worden met andere inloggegevens op diezelfde NAS.

Dus als netwerkpad echt de naam van de NAS, zonder een driveletter

Snappen jullie me?
En wie kan me hieraan helpen?
 
Als je de verbinding verbreekt ben je binnen Windows toch automatisch al uitgelogd? Ik heb in elk geval nog nooit anders meegemaakt.
 
Als je de verbinding verbreekt ben je binnen Windows toch automatisch al uitgelogd? Ik heb in elk geval nog nooit anders meegemaakt.

Ik weet niet op welke manier je 'de verbinding verbreken' bedoelt, maar ik bedoel echt zonder uit te loggen in Windows of zonder de fysieke verbinding met het apparaat te verbreken door middel van uitschakelen of iets, echt puur uitloggen van je NAS in Windows, waarbij de NAS wél aangesloten blijft..
 
Je hebt de schijf dan toch in de verkenner staan. Daar klik je op met de rechter muisknop vervolgens kies je voor verbinding verbreken. Als je dan opnieuw verbinding wilt maken moet je de gebruikersnaam en het wachtwoord opnieuw invoeren. De NAS blijft daarbij aanstaan. Alleen heb je op die bewuste pc geen verbinding meer.
 
Je hebt de schijf dan toch in de verkenner staan. Daar klik je op met de rechter muisknop vervolgens kies je voor verbinding verbreken. Als je dan opnieuw verbinding wilt maken moet je de gebruikersnaam en het wachtwoord opnieuw invoeren. De NAS blijft daarbij aanstaan. Alleen heb je op die bewuste pc geen verbinding meer.

Nee het moet echt middels een script want het moet door mijn back-up software gedraaid kunnen worden, zonder tussenkomst van een persoon...
 
Wat ik aangeef is om eerst even te kijken wat je precies wil. Als bovenstaande is wat je wil dan zal ik later het script zoeken testen en plaatsen.
 
Wat ik aangeef is om eerst even te kijken wat je precies wil. Als bovenstaande is wat je wil dan zal ik later het script zoeken testen en plaatsen.

Ja, wat ik nu hier geschetst heb is wat ik wil..
 
In principe is het heel eenvoudig. Het volgende kan je in een batchfile verweken:

NET USE Z: /DELETE /YES

De drive letter kan je natuurlijk aanpassen naar wens.
 
In principe is het heel eenvoudig. Het volgende kan je in een batchfile verweken:

NET USE Z: /DELETE /YES

De drive letter kan je natuurlijk aanpassen naar wens.


Bedankt, maar zoals ik zei gaat het NIET om een driveletter, maar uitsluitend het netwerkpad van de NAS, zonder koppeling met driveletter.
Ik heb geprobeerd het aan te passen, want deze code kende ik al, maar dan werkt het niet...
 
Maar je hebt welzeker een drive letter anders kan je geen netwerkverbinding maken.
 
Maar je hebt welzeker een drive letter anders kan je geen netwerkverbinding maken.

Nee hoor, je kunt een NAS ook rechtstreeks benaderen via apparaatnaam en vervolgens het netwerkpad, er hoeft geen driveletter gekoppeld te worden..
 
Eerst dit het steeds quoten van mijn berichten is niet noodzakelijk. Men kan zelf teruglezen wat er gezegd is.

Klopt. Maar via een batch loskoppelen. Dan kan je in plaats van de letter een * gebruiken maar dan worden alle netwerk drives losgekoppeld.

Een andere mogelijkheid is een specifieke folder. je doet dan bijvoorbeeld ipadres/folder.
 
Kun je dat in een .bat zetten voor me, zodat ik exact weet wat erin moet komen?
 
Welke van de geboden opties wil je hebben?
 
Ja, die met ipadres/folder
En 'folder' staat dan waarschijnlijk voor de betreffende share klopt dat?

Zou heel fijn zijn!
 
Dit command zou moeten werken:

net use \\\\10.0.0.1\sharename /delete

Ip adres en sharename aanpassen natuurlijk.
 
Hoi,

Geprobeerd en dit werkt niet.....
De verbinding blijft..
 
net use \\10.0.0.1\sharename /delete /yes

 
Heb het uiteindelijk werkend gekregen.

Nog een vraag: ik heb nu een scriptje die eerst het ene account uitlogt en daarna meteen verbinding maakt middels andere
accountgegevens.
Maar hij maakt niet elke keer verbinding.

Nu bedacht ik me: het duurt altijd best een tijdje voordat de verbinding met de NAS ook daadwerkelijk verbroken is.
Heb je een bepaalde code die ik kan toevoegen die ervoor zorgt dat er een vertraging zit tussen het uitloggen en weer inloggen?
 
Met welk script heb je het op dit moment werkend gekregen?

Zo'n script heb ik niet paraat dan zal je echt met tijd en dergelijke moeten gaan werken. Het is absoluut wel mogelijk en ook een uitdaging.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan