1. Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën. Dat houdt in dat wij het gedrag van bezoekers verzamelen, gebruiken en met derden delen om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Cookies van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen die aansluiten op uw interesses. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Setup kan geen vasteschijfstations vinden

Discussie in 'Windows XP' gestart door WinXPsp3, 3 nov 2016.

1. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Ik heb een IBM-PC en die is stuk en ik weet niet hoe ik dit oplos. Ik ben bekend met PC's en het type van die pc is ''6578-tbg''

2. Hans60

Hans60 Enthousiast

Wederom: dit los je op met zoutzuur...
    Zolang je totaal geen informatie geeft over wat het apparaat wel of niet doet en wat je zelf al geprobeerd hebt en welke foutmeldingen je krijgt blijft het voor iedereen glazenbollenwerk wat de problemen zijn....

3. Rubensky

Rubensky Moderator Medewerker

Er is eerder door jou iets over gemeld dacht ik. Gaat het echt om HD's of om de oude diskettes de verre voorlopers van de harde schijven?

4. Lange Pier

Lange Pier NCF Goeroe

5. porrelaar

porrelaar Moderator Medewerker

Gezien de titel van dit topic (Setup kan geen vasteschijfstations vinden) ga ik er voor het gemak van uit dat de vraagsteller probeert om Windows XP opnieuw te installeren op zijn antieke pc, waarvan hier de specificaties staan: https://www.cnet.com/products/ibm-netvista-a40-6578-pentium-iii-933-mhz-128-mb-20-gb-6578reu/specs/
    Ja, dit is een oudje. Ik schat het bouwjaar op 1999.
    De vraagsteller moet erg gehecht zijn aan deze computer, want hij heeft hem in augustus nog laten repareren: http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=130031
    Wat is er toen aan gerepareerd? Wat is er vervangen?

Zelf zou ik absoluut geen geld meer investeren in zo'n oude machine, maar misschien is het een hobby-project voor WinXPsp3.
    Je kunt tijdens de installatie van Windows XP de melding "Setup kan geen vasteschijfstations vinden" krijgen wanneer er geen ouderwetse IDe harde schijf meer in die computer zit, maar een modernere SATA harde schijf.
    Dan kun je, wanneer je die melding krijgt, op F6 drukken en de driver voor de SATA controller via een diskette installeren.

Vraagsteller schrijft echter: "Ik heb 2 diskettes eentje is stuk en de andere is beveiligd."
    Dan zul je wat nieuwe onbeschreven diskettes moeten aanschaffen. Die zijn nog steeds te koop: klik!

Klik ook eens op de volgende link: https://www.schoonepc.nl/instal/setup.html
    Dat hele verhaal gaat over de installatie van Windows XP. Scrol op die pagina omlaag totdat je komt bij het omkaderde gedeelte met het kopje Wordt de harde schijf niet herkend; lees dat gedeelte en vooral ook de tip die daar staat.

6. Rubensky

Rubensky Moderator Medewerker

Porrelaar,

Dan zal je wel een pc moeten hebben waarmee je de driver op de diskette kan installeren.

7. Lange Pier

Lange Pier NCF Goeroe

Link was al gegeven, bril zeker stuk?
    En sata bestond toen nog niet, schijf kan wel stuk zijn.

8. porrelaar

@Lange Pier: ik gaf inderdaad dezelfde link naar de specificaties als jij. Mijn bril is niet stuk, maar ik was bezig met een en ander nazoeken en jij reageerde intussen. Zoiets kan voorkomen.
    De vraagsteller schreef elders: "De PC was in augustus gerepareerd."
    Wie weet was er toen wel een ander moederbord en SATA harde schijf in gezet. Daarom vroeg ik ook: "Wat is er toen aan gerepareerd? Wat is er vervangen?"

Maar laten we nu eerst maar een reactie van WinXPsp3 afwachten.

9. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Ik vermoed dat het een IDE-schijf is, en met dat die PC in augustus is gerepareerd bedoel ik dat de reparatie toen was voltooid en in juli ofzo de reparatie is begonnen. Ik wist niet wat er gerepareerd/vervangen is, omdat ik er niet bij was.

--- Update ---

Totale onzin.

--- Update ---

De PC is stuk, een keer deed Firefox het niet (ik ga zelden met die PC op het internet), systeemherstel uitgevoerd, Firefox verwijderd, op een andere PC een CD met Firefox-setup gebrand, cd in die IBM-PC gezet, toen liep hij vast, met aan/uit-knop uitgezet, aangezet en toen kwam de melding ''1962 No operating system found. Press F1 to repeat boot sequence.''

10. Abraham54

Abraham54 Administrator Medewerker

11. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

''Totale onzin'' had ik eigenlijk tegen iemand anders

12. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Het probleem is nu nog groter geworden. Ik kreeg een 301 Keyboard Error. Ik kan niks doen met het toetsenbord. Alle 3 lampjes op het toetsenbord waren toen ik die error kreeg de hele tijd aan. Zelfs als de PC uit is. De titel van die error is ''POST Startup Error'' dus moet ik een nieuw moederbord of toetsenbord kopen?

13. Abraham54

Hoe oud is die computer van jou?

14. weballey

weballey Administrator Medewerker

Wil je per se deze computer blijven gebruiken? Dit soort apparaten kun je gewoon gratis krijgen. Voor een mooie goedwerkende P4 betaal je hoogtuit een keer 25 euro. Voor 50 euro koop je kant en klare, veel nieuwere systemen, vaak met legitieme windows en office erbij.

Laatst bewerkt: 3 dec 2016
  15. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Als het goed is van 1999 of 2000

16. Abraham54

Antiek en technisch versleten.
    Economisch gezien is deze computer al tien jaar versleten.

17. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

De 301 Keyboard Error is opgelost. Alvast bedankt voor de informatie die ik nu heb!

18. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Nu is het probleem erger: als ik op de aan/uit knop druk, doet hij niks. Hij start helemaal niet op, terwijl hij is aangesloten. Ik ben ook zelf aam het kijken etc. om hem te repareren. Is het moederbord kapot of de HDD?

19. porrelaar

Ik schatte het bouwjaar op 1999 en jij gaf later aan dat zoiets wel kon kloppen. Alleen wanneer deze pc nog emotionele waarde heeft (bijv. als hij van je grootvader is geweest), moet je er nog tijd en geld in stoppen. Pc's van die leeftijd worden namelijk meestal gratis ter overname aangeboden. Een winkel in tweedehands artikelen zou hem waarschijnlijk niet eens voor niets aan willen nemen.
    Als enkel de HDD kapot is, zou je waarschijnlijk nog wel een melding krijgen: "no operating system found", of iets dergelijks. Misschien is het moederbord kapot, misschien de voeding. Ik zou enkel nog gaan sleutelen met tweedehands onderdelen die je gratis kunt krijgen. En anders afscheid nemen van dit trouwe apparaat.

20. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

*UPDATE Ik heb gecheckt of hij was aangesloten, en hij was niet aangesloten. Daarna heb ik hem opnieuw aangesloten. Nu start hij wel op, maar ook al is het scherm aan, staat er niets.

Laatst bewerkt: 21 mei 2017
  21. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Ik weet wel dat de harde schijf een IBM Dekstar is.
    Model: IC35L020AVER07-0

22. porrelaar

Je ziet niets wanneer je de pc aanzet, schreef je, maar hij start wel op. Hoe weet je dat? Wat gebeurt er dan? Wat hoor of zie je?
    Gaan enkel de ventilators draaien, of hoor je ook geluiden van de harde schijf? Wat voor geluiden hoor je van die harde schijf?
    Zit er een lampje op de pc dat activiteit van de harde schijf aangeeft? Zo ja, zie je dat lampje flikkeren als teken van schijfactiviteit?

Het volgende artikel gaat specifiek over de harde schijf die in jouw pc zit: http://datacent.com/datarecovery/hdd/ibm/IC35L020AVER07-0
    Hoor je schrapende, tikkende of klikkende geluiden van de harde schijf?

23. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

@porrelaar Ik weet dat omdat het lampje van het aan-/uit knopje brandt

24. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

*UPDATE Ik heb wat gefixt, nu is het de error 1962 No operating system found. Press F1 to repeat boot sequence.

25. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Het scherm werkt eindelijk wel.

26. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Ik denk dat de HDD gewoon stuk is, weet iemand waar die HDD's (wel een goede) te koop zijn? Minimaal 20 GB.

27. porrelaar

In jouw pc zit een IDE harde schijf. In moderne pc's zit een SATA harde schijf. Die hebben een andere aansluiting. Je moet dus echt op zoek naar een IDE harde schijf. Ik vraag me af of die nog gemaakt worden...
    Een IDE harde schijf met een opslagcapaciteit van slechts 20 GB wordt al heel lang niet meer gemaakt. Als je er een vindt, zal die tweedehands zijn en al gauw 20 jaar oud zijn. Tegenwoordig zijn harde schijven van 2.000 GB (= 2 TB) immers heel gewoon.

Probeer het eerst bij de milieustraat (waar het grofvuil wordt ingeleverd) in jouw woonplaats. Vraag of je een paar daar ingeleverde pc's open mag maken en de harde schijf eruit mag halen. Kijk eerst na op internet wat de verschillen zijn tussen IDE en SATA harde schijven, zodat je alleen IDE harde schijven meeneemt. Zoek dus afbeeldingen of kijk in je eigen IBM pc hoe de aansluitingen van een IDE schijf eruit zien.
    Kopen kan altijd nog (al zou ik zelf geen cent meer in zo'n oud apparaat willen steken).
    Kijk dan eerst op Marktplaats voor tweedehands IDE schijven voor desktop pc's. Klik op de volgende link: https://www.marktplaats.nl/z/comput...2452 S,2447&sortBy=price&sortOrder=increasing

Op Marktplaats kun je ook aangeven dat je alleen in de buurt van je woonplaats wilt zoeken. Zo bespaar je de verzendkosten. Ik had die tweedehands schijven al laten sorteren op prijs. Meer dan € 7,50 moet je er echt niet voor uitgeven.

28. Hans60

Hans60 Enthousiast

Kjk eens op Marktplaats, je krijgt ze bijna kado...

29. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Een ding wat mij in het BIOS is opgevallen: de disketteschijf stond op 1 bij de opstartvolgorde, ik heb het veranderd. Nu is het:
    1. Hard Disk 0
    2. CD Drive
    3. Diskette Drive

Nu kan setup wel opstarten.

30. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Maar ik krijg nog steeds: Setup kan geen vasteschijftations vinden.

31. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Is een nieuwe HDD kopen de beste optie?

32. porrelaar

Nee, dat vind ik niet de beste optie. De beste optie is deze computer naar de milieustraat (Het grofvuil) brengen. Het trouwe beestje heeft zijn tijd uitgediend.
    Kun je dat niet over je hart verkrijgen dan kun je via Marktplaats een tweedehands hdd regelen. Dat werd je al eerder aangeraden.

Je hebt nog steeds niet verteld waarom je zo hangt aan deze oude computer. Is het werkend houden van deze computer een hobby voor je? Is het je enige of eerste computer en kun je je geen andere (nieuwe of tweedehands) veroorloven?

33. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

@porrelaar Ik heb al op Marktplaats een tweedehands HDD geregeld, en ik vind oude computers al ongeveer anderhalf jaar leuk, en ik gebruik wel een moderne computer voor de meeste dingen. En het is de eerste PC die ik uit die tijd heb. En op Marktplaats kan ik niet echt goede vinden. Maar eerst was de HDD stuk om dat ik te vaak Windows-versies heb geïnstalleerd, dus de HDD was ook vaak geformatteerd, en deze keer is het de 2e keer. En het is echt ook heerlijk om die computer te gebruiken. En ik ben ook erg gehecht aan Windows XP (en Windows 10), en altijd als er iets met die PC doe ik altijd mijn best om het op te lossen. Het is een perfecte PC.

34. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Ik gebruik ook soms wel virtuele machines, maar ik vind het leuker op een fysieke computer omdat dat 'origineler' is.

35. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

In mijn moderne PC zitten 2 SSD's van 512 GB + 128 GB. Het is wel SATA.

36. porrelaar

Aha, je hebt dus ook een moderne snelle pc, maar daarnaast vind je het leuk om die oude IBM pc weer aan de praat te krijgen. Dat is dus een hobby object. En een hobby mag best wat geld kosten.
    Ik heb het vroeger ook wel gedaan: van 2 of 3 afgedankte pc's weer 1 goed werkende pc maken. Het was voor mij dan een sport om er zo weinig mogelijk geld aan te spenderen. Ik gebruikte vooral tweedehands onderdelen.
    Het was ook leuk om te experimenteren met verschillende besturingssystemen. Ik had een computer gekregen waar geen besturingssysteem op stond. Ik zette er Windows 98 op, maar daarmee was hij zo traag als dikke stront. Daarom Windows 3.1 erop gezet. Ha, toen startte hij binnen 10 seconden op.

Ik wens je veel plezier met je hobby.

37. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

38. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Nu zit ik met nog een probleem: ik heb wel een Windows XP Home Edition CD, maar geen licentie. Weet iemand waar ik een Windows XP Home Edition retail CD + licentie kan kopen

P.S. Ik vind het niet erg als het CD + licentie is.

Groeten,
    WinXPsp3

39. WinXPsp3

WinXPsp3 Junior lid

Nou ja, ik heb eindelijk een XP CD op Marktplaats gevonden... ;)

Deel Deze Pagina