• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Setup kan geen vasteschijfstations vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik weet wel dat de harde schijf een IBM Dekstar is.
Model: IC35L020AVER07-0
 
Je ziet niets wanneer je de pc aanzet, schreef je, maar hij start wel op. Hoe weet je dat? Wat gebeurt er dan? Wat hoor of zie je?
Gaan enkel de ventilators draaien, of hoor je ook geluiden van de harde schijf? Wat voor geluiden hoor je van die harde schijf?
Zit er een lampje op de pc dat activiteit van de harde schijf aangeeft? Zo ja, zie je dat lampje flikkeren als teken van schijfactiviteit?

Het volgende artikel gaat specifiek over de harde schijf die in jouw pc zit: http://datacent.com/datarecovery/hdd/ibm/IC35L020AVER07-0
Hoor je schrapende, tikkende of klikkende geluiden van de harde schijf?
 
*UPDATE Ik heb wat gefixt, nu is het de error 1962 No operating system found. Press F1 to repeat boot sequence.
 
Het scherm werkt eindelijk wel.
 
Ik denk dat de HDD gewoon stuk is, weet iemand waar die HDD's (wel een goede) te koop zijn? Minimaal 20 GB.
 
In jouw pc zit een IDE harde schijf. In moderne pc's zit een SATA harde schijf. Die hebben een andere aansluiting. Je moet dus echt op zoek naar een IDE harde schijf. Ik vraag me af of die nog gemaakt worden...
Een IDE harde schijf met een opslagcapaciteit van slechts 20 GB wordt al heel lang niet meer gemaakt. Als je er een vindt, zal die tweedehands zijn en al gauw 20 jaar oud zijn. Tegenwoordig zijn harde schijven van 2.000 GB (= 2 TB) immers heel gewoon.

Probeer het eerst bij de milieustraat (waar het grofvuil wordt ingeleverd) in jouw woonplaats. Vraag of je een paar daar ingeleverde pc's open mag maken en de harde schijf eruit mag halen. Kijk eerst na op internet wat de verschillen zijn tussen IDE en SATA harde schijven, zodat je alleen IDE harde schijven meeneemt. Zoek dus afbeeldingen of kijk in je eigen IBM pc hoe de aansluitingen van een IDE schijf eruit zien.
Kopen kan altijd nog (al zou ik zelf geen cent meer in zo'n oud apparaat willen steken).
Kijk dan eerst op Marktplaats voor tweedehands IDE schijven voor desktop pc's. Klik op de volgende link: https://www.marktplaats.nl/z/comput...2452 S,2447&sortBy=price&sortOrder=increasing

Op Marktplaats kun je ook aangeven dat je alleen in de buurt van je woonplaats wilt zoeken. Zo bespaar je de verzendkosten. Ik had die tweedehands schijven al laten sorteren op prijs. Meer dan € 7,50 moet je er echt niet voor uitgeven.
 
Kjk eens op Marktplaats, je krijgt ze bijna kado...
 
Een ding wat mij in het BIOS is opgevallen: de disketteschijf stond op 1 bij de opstartvolgorde, ik heb het veranderd. Nu is het:
1. Hard Disk 0
2. CD Drive
3. Diskette Drive

Nu kan setup wel opstarten.
 
Maar ik krijg nog steeds: Setup kan geen vasteschijftations vinden.
 
Is een nieuwe HDD kopen de beste optie?
 
Nee, dat vind ik niet de beste optie. De beste optie is deze computer naar de milieustraat (Het grofvuil) brengen. Het trouwe beestje heeft zijn tijd uitgediend.
Kun je dat niet over je hart verkrijgen dan kun je via Marktplaats een tweedehands hdd regelen. Dat werd je al eerder aangeraden.

Je hebt nog steeds niet verteld waarom je zo hangt aan deze oude computer. Is het werkend houden van deze computer een hobby voor je? Is het je enige of eerste computer en kun je je geen andere (nieuwe of tweedehands) veroorloven?
 
@porrelaar Ik heb al op Marktplaats een tweedehands HDD geregeld, en ik vind oude computers al ongeveer anderhalf jaar leuk, en ik gebruik wel een moderne computer voor de meeste dingen. En het is de eerste PC die ik uit die tijd heb. En op Marktplaats kan ik niet echt goede vinden. Maar eerst was de HDD stuk om dat ik te vaak Windows-versies heb geïnstalleerd, dus de HDD was ook vaak geformatteerd, en deze keer is het de 2e keer. En het is echt ook heerlijk om die computer te gebruiken. En ik ben ook erg gehecht aan Windows XP (en Windows 10), en altijd als er iets met die PC doe ik altijd mijn best om het op te lossen. Het is een perfecte PC.
 
Ik gebruik ook soms wel virtuele machines, maar ik vind het leuker op een fysieke computer omdat dat 'origineler' is.
 
In jouw pc zit een IDE harde schijf. In moderne pc's zit een SATA harde schijf. Die hebben een andere aansluiting. Je moet dus echt op zoek naar een IDE harde schijf. Ik vraag me af of die nog gemaakt worden...
Een IDE harde schijf met een opslagcapaciteit van slechts 20 GB wordt al heel lang niet meer gemaakt. Als je er een vindt, zal die tweedehands zijn en al gauw 20 jaar oud zijn. Tegenwoordig zijn harde schijven van 2.000 GB (= 2 TB) immers heel gewoon.

Probeer het eerst bij de milieustraat (waar het grofvuil wordt ingeleverd) in jouw woonplaats. Vraag of je een paar daar ingeleverde pc's open mag maken en de harde schijf eruit mag halen. Kijk eerst na op internet wat de verschillen zijn tussen IDE en SATA harde schijven, zodat je alleen IDE harde schijven meeneemt. Zoek dus afbeeldingen of kijk in je eigen IBM pc hoe de aansluitingen van een IDE schijf eruit zien.
Kopen kan altijd nog (al zou ik zelf geen cent meer in zo'n oud apparaat willen steken).
Kijk dan eerst op Marktplaats voor tweedehands IDE schijven voor desktop pc's. Klik op de volgende link: https://www.marktplaats.nl/z/computers-en-software/harde-schijven/ide-desktop-minder-dan-120-gb-parallel-ata.html?query=ide&categoryId=333&attributes=S,2439 S,2452 S,2447&sortBy=price&sortOrder=increasing

Op Marktplaats kun je ook aangeven dat je alleen in de buurt van je woonplaats wilt zoeken. Zo bespaar je de verzendkosten. Ik had die tweedehands schijven al laten sorteren op prijs. Meer dan € 7,50 moet je er echt niet voor uitgeven.
In mijn moderne PC zitten 2 SSD's van 512 GB + 128 GB. Het is wel SATA.
 
Aha, je hebt dus ook een moderne snelle pc, maar daarnaast vind je het leuk om die oude IBM pc weer aan de praat te krijgen. Dat is dus een hobby object. En een hobby mag best wat geld kosten.
Ik heb het vroeger ook wel gedaan: van 2 of 3 afgedankte pc's weer 1 goed werkende pc maken. Het was voor mij dan een sport om er zo weinig mogelijk geld aan te spenderen. Ik gebruikte vooral tweedehands onderdelen.
Het was ook leuk om te experimenteren met verschillende besturingssystemen. Ik had een computer gekregen waar geen besturingssysteem op stond. Ik zette er Windows 98 op, maar daarmee was hij zo traag als dikke stront. Daarom Windows 3.1 erop gezet. Ha, toen startte hij binnen 10 seconden op.

Ik wens je veel plezier met je hobby.
 
Nu zit ik met nog een probleem: ik heb wel een Windows XP Home Edition CD, maar geen licentie. Weet iemand waar ik een Windows XP Home Edition retail CD + licentie kan kopen

P.S. Ik vind het niet erg als het CD + licentie is.

Groeten,
WinXPsp3
 
Nou ja, ik heb eindelijk een XP CD op Marktplaats gevonden... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan