• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Snelkoppeling gedeelde map van PC verwijderd, bestanden staan wel nog in Cloud?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zore

Gevestigd lid
Lid geworden
3 sep 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
0
Kan iemand mij vertellen of ik bestanden uit de cloud kan halen, aangezien ik de map per ongeluk van de computer heb verwijderd?

Zie de afbeelding:
Map 'documenten' op 'Deze pc' was shared met Onedrive met opslag in de cloud, maar niet (meer) offline beschikbaar.

De snelkoppeling in 'Deze pc' is verwijderd, wat nu?Vraag Onedrive snelkoppeling.png
 
Dan moet je wel die bestanden naar Onedrive hebben gezet.
Je kunt eens inloggen op jou Onedrive en dan kijken of ze daar staan.

Maar je zal eerst nog eens kunnen kijken of jij niet toevallig een herstel punt hebt van eerder deze week en die dan terug zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zore
Bedankt voor je reactie. Ja, de bestanden staan in de cloud, omdat ik dat kan zien aan de hoeveelheid data. Ik kan geen herstelpunt meer terughalen.

Edit

Aha, ik zag dat in Onedrive dat zo'n 50 GB weg was. Ik ga een herstel uitvoeren en dat zie ik het wel.
 
Laatst bewerkt:
Zag net dat OneDrive een Prullenbak heeft als je bent ingelogd:

Misschien ook kijken in je Prullenbak op je lokale schijf ?

En let hier op :
"If you're signed into OneDrive with a Microsoft account, items in the recycle bin are automatically deleted 30 days after they're put there. If your recycle bin is full, the oldest items will be automatically deleted after three days."
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Zore
Yep, ik heb dat allemaal weggegooid tijdens migreren: dus bestanden in de prullenbak gedaan. In Onedrive ook én de prullen bakken geleegd. En nee, ook geen herstelpunten gemaakt op de computer. Ik was slordig door te denken dat ik een waarschuwing zou krijgen, zo iets als: bestanden worden definitief verwijderd, wilt u doorgaan....

Die melding was niet ingesteld op de computer waar de fysieke schijf met de mappen in kwestie nog in zat. Sowieso ben ik Administrator en User tegelijk. Ik zag dus wel al die bestanden, wilde slechts een kopie ervan bewaren, en kwam tot de conclusie dat ze in de cloud zouden blijven staan. Beginnersfout met cloud computing, zou het niet?

Ik ben benieuwd: hoe je moet dat doen dan? Kopieer je dan alle mappen die 'beschikbaar indien online' zijn, en zet je die dan in de Onedrive map van de nieuwe computer?
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste laat ik graag over aan iemand die OnDrive gebruikt, en dat ben ik in ieder geval niet. De problemen die jij ervaart houdt mij af van het gebruik ervan, want ik heb Microsoft over de jaren zien veranderen van een bedrijf dat de data van zijn klanten hoog heeft zitten, naar een bedrijf dat het verlies van data heel dichtbij brengt door het ondoorzichtig maken van koppelingen. Hiermee wordt het kwijtraken van data een kwestie van een misklik, maar daar hoef ik jou denk ik niet veel meer over te vertellen.

Fout 1 die mensen maken : denken dat OneDrive een vorm van backup is. NEE, je hebt gewoon meer machines om dezelfde berg data kwijt te laten raken.

Fout 2 las ik in je eerste bericht: "De snelkoppeling in 'Deze pc' is verwijderd, wat nu? ".
Snelkoppelingen worden gekenmerkt door een klein pijltje, en die zie ik bij jou nergens. Wat jij toont zijn allemaal fysieke mappen; weg is weg. Rechtsklik op een vermeende 'koppeling' en je krijgt extra info of het een snelkoppeling is of een map of een bibliotheek. Een echte snelkoppeling kan je zonder probleem verwijderen zonder dat de locatie waar het naar verwijst verdwijnt.

Fout 3 die ik gemaakt zie worden is het legen van de prullenbak om schijfruimte vrij te maken. Voelt lekker opgeruimd. Maar een betere manier om naar een gevulde prullenbak te kijken is "ongebruikt geheugen is verspild geheugen". Legen kan je altijd nog, een kwestie van een paar kliks, maar terughalen van wat weg is is véél problematischer.
En voor een gewone HDD geldt ook nog: alleen al de handeling om je prullenbak te legen is vrij destructief, want er worden honderden of duizenden 'gaten' in de schijfruimte gemaakt, welke echte schijffragmentatie is, en wat het systeem daarna ook weer flink aan het werk zet om die fragmentatie op te lossen. Allemaal schijfactiviteit die niet nodig is wanneer je de prullenbak laat voor wat hij is, MITS de schijfruimte niet echt nodig is natuurlijk. Wanneer je schijf meer dan 75% gevuld is zou ik zeker wel vaker gaan legen, want anders wordt de lege 25% heel snel heel vaak overschreven omdat schijven aan 'wear leveling' doet, het verdeelt schrijfactiviteit over de beschikbare ruimte.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie, eric.

Fout 1: het is een extra opslagruimte inderdaad die ik gebruik voor bestanden te kunnen bewerken.
Fout 2: het zijn mappen inderdaad. De map 'Documenten' stond in z'n geheel op de locatie van Onedrive.
Fout 3: de prullenbak was inderdaad geleegd omdat ik alles inderdaad opgeruimd wil.
 
Als laatste optie kan men nog Recuva proberen om de documenten terug te verkrijgen
indien dit nog pas geleden is gedaan
 
Dank je, dat is een geweldige optie. Jammer genoeg is de oude computer met de harddrive al weg. Ik heb een bericht gestuurd aan Microsoft Support om te kijken of ik de bestanden terug kan krijgen. Het is frustrerend om alle mappen te zien, maar zonder inhoud. We zien wel.
 
Oh flip... dat laat zien hoe belangrijk je bestanden zijn 😢
 
  • Leuk
Waarderingen: Zore
Ik ben benieuwd: hoe je moet dat doen dan? Kopieer je dan alle mappen die 'beschikbaar indien online' zijn, en zet je die dan in de Onedrive map van de nieuwe computer?
Had je dit ooit geprobeerd ? Proberen kon geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat niet.
 
Zit mij helemaal niet lekker.
Wat moet ik denken deze berichten, die elkaar nogal tegenspreken :
. . . Ja, de bestanden staan in de cloud, omdat ik dat kan zien aan de hoeveelheid data. Ik kan geen herstelpunt meer terughalen.

Edit
Aha, ik zag dat in Onedrive dat zo'n 50 GB weg was. Ik ga een herstel uitvoeren en dat zie ik het wel.
Yep, ik heb dat allemaal weggegooid tijdens migreren: dus bestanden in de prullenbak gedaan. In Onedrive ook én de prullen bakken geleegd. En nee, ook geen herstelpunten gemaakt op de computer.
Dat lijkt er nog steeds op (die hoeveelheid data) dat de prullenbak van OneDrive niet geleegd is.
De handelswijze om in te loggen op een server, en niet te kijken naar wat er nog staat, en toch de prullenbak daar te legen is onlogisch. Check dat goed.

En sorry dat ik je niet (zoals Johannes1956) gelijk adviseerde over de mogelijkheid om van de oude schijf bestanden terug te halen, ik had geen idee dat je de schijf gelijk ergens anders zou aanbieden.

Herstelpunten terugzetten had overigens niet uitgemaakt want dat is niet voor persoonlijke data, alleen het Windows systeem.
 
Hey Erik, bedankt voor het meedenken. Ik ben meestal niet op de server te vinden: ik werk alleen maar met de twee apparaten: notebook en pc. Wat jij daar noemt als handelswijze sla ik meestal over vanwege de grote hoeveelheden data. Ik had ook een grote schoonmaak achter de rug van allerlei bestanden.

Ik heb wel de prullenbak leeggegooid van de cloudbestanden, maar voordat ik de map op mijn computer had verwijderd. Nu ik vijf dagen verder ben, kan ik echter niet 100% zeker zijn. Als je veel bestanden verwijdert, krijg je automatisch een e-mailbericht om je daar op te wijzen. Dat klopt ook.
 
Hamvraag : heb je ingelogd om te kijken zoals gebeurt in de link die ik gaf ?

Dit moet natuurlijk op korte termijn gebeuren omdat anders de prullenbak daar automatisch geleegd wordt.
 
Ja, dat heb ik gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan