Discussie Spelen met oude besturingssystemen + oude computer

Sasseke

Nieuw lid
Lid geworden
22 dec 2019
Reaction score
6
Punten
3
Leeftijd
38
De CDrom drive zit aan een aparte kabel verbonden aan het moederbord. De harddisk zit direct verbonden aan het moederbord/steekt in het moederbord. Lijkt een speciaal soort harddisk te zijn hij is ook 2GB. Volgens mij is dat bijzonder voor een 486 computer 66MHz.

De floppydrive heeft haar eigen kabel (minder pinnetjes).

De CDrom drive stond op 'primary slave' omdat hij alleen aan de kabel zit heb ik het plastiekje (de jumper) verplaatst naar 'primary master' (oooh de goede oude tijd :) ) en de computer opnieuw opgestart en naar de BIOS gegaan maar nog steeds 'ziet' ie niks (enkel a: en c:).

Wij hebben een computerkamer (noemen we onze 'computerwerkplaats') waar allerlei computers staan uit meerdere tijden. We gaan checken of daar nog een pc tussen zit met 40pins IDE kabels en dan gaan we die CDrom speler in die computer checken.

Bedankt voor je hulp tot nu toe!

Sasseke

Nieuw lid
Lid geworden
22 dec 2019
Reaction score
6
Punten
3
Leeftijd
38
Ik ga eerst die datakabel vervangen en als het dan nog niet werkt stop ik de CD-rom speler in een andere computer om te kijken of die dan wel werkt.

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
14 jun 2019
Reaction score
26
Punten
28
Leeftijd
62
Dat wachten we dan af, want ik heb geen ideetjes meer.

Nog wel een belangrijke tip voor die oude systemen met floppydrives:
als ze een tijd in gebruik zijn geweest zonder gebruik van de floppydrive, dan kan die drive als stofzuigermond gebruikt zijn, zeg maar dat er lucht door het frontje naar binnen gezogen wordt, waardoor zich in de sleuf veel stof kan ophopen. Stop je er dan een floppy in, dan komt dat stof tussen de datadrager en de kop terecht, en in één seconde sleep je je floppy naar de floppyhemel.
Check dus met een lampje of er zich inmiddels geen stof heeft opgehoopt in het sleufje bij in gebruikname van een oude floppydrive, voordat je daar een belangrijke flop stopt.

Sasseke

Nieuw lid
Lid geworden
22 dec 2019
Reaction score
6
Punten
3
Leeftijd
38
Dank je voor de tip (met de floppydrive)! Voordat ik er weer mee ga werken zal ik deze eerst zeker checken.

Bovenaan Onderaan