• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Stijlenkiezer: voor- of nadeel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvC

Nieuwsgierig Aagje
Lid geworden
9 aug 2016
Berichten
1.225
Waarderingsscore
13
Het lijkt een ledenpleaser maar het heeft ook enorme nadelen.
Eenmaal een stijl gekozen blijkt dat uitgelogd meestal niet jouw stijl te zijn en moet het weer hersteld worden.
Aangezien de meesten dit forum niet ingelogd bezoeken ligt het meer voor de hand om één neutrale en aansprekende huisstijl te gebruiken (of te vinden) die het forum een eigen karakter geeft en daardoor herkenbaarheid geeft.
Dat de meeste fora maar één stijl hebben zou een dooddoener kunnen zijn in deze discussie, maar ik vraag me af hoe anderen daarover denken.

Of is het voor forumbeheerders erg lastig om een voor deze tijd geschikte stijl te vinden die een forum een eigen gezicht geeft?
In dat geval is een stijlenkiezer meer een compensatie.

-Ed
 
Hoi Ed,

Zie het als 'voor ieder wat wils'. In het verleden kregen we vaker vraag om andere stijlen te kunnen inschakelen. Sommigen hebben liever wat minder kleur of grotere contrasten ivm bepaalde visuele beperkingen. We proberen alle stijlen zo compatibel mogelijk te houden. Heb je daarover ergens klachten of zie je verbeterpuntjes, dan mag je deze zeker aanhalen.

Groetjes,

Dave
 
Hoi Dave,

Aangezien Abe hier dezelfde werkzaamheden doet als bij zijn Piepende Computer Forum, maak ik me voor dit forum een beetje zorgen.
Experimenteren met forumsoftware blijkt zijn passie - en dat is lovenswaardig - maar er wordt dan, mijns inziens, een beetje voorbij gelopen waar de essentie hoort te liggen: namelijk een forum met een intuïtief gebruiksgemak en een professioneel uiterlijk.
Bij die aandachtspunten kunnen nog goede stappen worden gemaakt (voor PC, Notebook, Tablet en Smartphone).
Een stijlenkiezer is een compromis: een beetje een allegaartje bij gebrek aan beter.
 
Hallo Ed, wat heb jij toch een probleem met stijlen!
Was je nog lid bij mij geweest, dan waren er vier leden geweest, die het XF2.0 thema gebruiken!
Het gros bij mij gebruikt gewoon het standaard XenForo thema - ook al was dat eerder niet als standaard thema ingesteld!
Nu dus wel.

Een vraag aan jou: jammer jij op elk forum waar je uit stijlen kan kiezen?
Want het zal puur toeval zijn dat de beheerder van een forum de door jou uitgekozen stijl als standaard ingesteld zal hebben.

Één lid bij bij mij heeft nog maar één oog ter beschikking.
Een geheel donker tot zwart thema had weer niet zijn voorkeur, maar wel een thema met een rustige achtergrond en kleur.

Zo is dat bij mij uiteindelijk uitgemond in de Elegance 2 thema's in PCF uitvoering.
En het voorkeur van dat lid gaat nu uit naar Elegance 2 Staalblauw PCF.

Dat heeft dus niks met experimenteren te maken - maar met de leden proberen mee te denken.

En kijk je weer eens op mijn forum, dan vind je daar ook de mogelijkheid om naar XenForo 2 te switchen - met maar één stijl, welke nu ook geschikt is voor de ultra HD monitoren!
Datzelfde geldt ook voor de smileys enz.
 
Eigenlijk zeg je dan dat fora of websites met één stijl per definitie minder geschikt zijn voor visueel beperkte mensen.
Windows en Linux kent echt wel mogelijkheden / instellingen die het aangenamer voor hen maken.
Waarom worden de nadelen van een stijlenkiezer zo weggedrukt?
 
Jij en de stijlenkiezer.
De stijlenkiezer is XenFor's oplossing om ingeval je kan kiezen uit een een andere dan de standaard stijl, die keuze mogelijkheid te vergemakkelijken.

Ik snap jouw probleem ook niet - dat heb ik je op mijn forum ook laten weten.
En erg jammer voor jou - ook in XenForo 2.0 zal de stijlenkiezer aanwezig zijn als er iets te kiezen valt!

Er zijn ook genoeg phpBB fora, die door middel van een extensie het instellen van een andere stijl vergemakkelijkt.

En dat jij graag mag jammeren over stijlen, dat ken ik van je.
Jij bent ook de enigste, die doet.
En dat doe je nu hier - omdat er in de computerfora in Nederland er maar twee fora zijn die XenForo gebruiken.
De rest gebruikt phpBB.
 
Helaas rep je op beide fora met geen woord over de nadelen van een stijlenkiezer. Het overgrote deel van de bezoekers en leden hebben geen visuele beperking, maar worden wel opgescheept met uitgelogd een andere stijl die hersteld moet worden.
Mag dat ook bespreekbaar zijn?
 
Waar jij het nu over hebt geldt voor elk forum dat meer stijlen aanbiedt.
En kies je dan een stijl die niet de standaard stijl is, overkomt het jou ook op elk forum.
Daarom vroeg ik jou al eerder of je die andere fora ook zo aan het piepen bent.
 
De meeste fora hebben geen (of heel goed verborgen) stijlenkiezer.
En dat is maar goed ook: dat getuigt van een professionele visie.

In het algemeen heb ik dit onderwerp zo breed mogelijk bespreekbaar willen maken, op beide fora.
En het mag lijken dat ik de enige ben die dat doet. Wellicht schrikt de macht van een forumbeheerder af om tegengas te geven.
 
Ach, dat het me toch gegeven mag worden om weer over stijlen te kunnen praten! Dat is het voordeel van toch maar weer inloggen bij dit forum.

Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ik ken niet zoveel fora, dus heb ik ook niet veel voorbeelden. Of er zijn die hun stijlenkiezer in een achterafstraatje hebben geparkeerd, dus goed verborgen, dat weet ik niet. Ik ken alleen die fora die gewoon de keus geven aan ieder lid dat zich aanmeldt.

Of het professioneel is om geen keus te geven of een stiekem weggestopte keus, wie zal het zeggen. Het is maar hoe je er naar kijkt.

Persoonlijk vind ik het van een visie getuigen als je, door de mogelijkheid van een keus, niet jouw wil op legt aan ieder die zich meldt met zijn probleem. Je toont nl. meteen dat je dan wel de macht hebt om een computer weer up-to-date te maken, maar ook dat je iets van democratie toepast op je forum. Zolang het maar 'nette' stijlen zijn, is daar niets mis mee en kan elk lid zich uitleven. En wat is daar tegen?

Ik vind dat de beheerder meer zijn 'macht' toont, door alles vast te timmeren in een forum!
 
Ik vind dat de beheerder meer zijn 'macht' toont, door alles vast te timmeren in een forum!
Of je vertaalt het naar een visie waarbij een forum een eigen gezicht krijgt en er geen nadelen ontstaan door stijlen die in- of uitgelogd anders kunnen zijn.
In die zin noem ik dat een professionele foruminrichting zonder onnodige obstakels.
 
Ik denk dat je me niet helemaal goed begrijpt. De visie waarbij een forum een eigen gezicht krijgt, is een prima visie. Uiterlijk komt het forum dan altijd op dezelfde manier naar buiten.

Maar wat jij een 'obstakel' noemt, zie ik als een bewijs van persoonlijke vrijheid. Want als een lid een andere stijl kiest om naar te kijken, hoeft hij/zij dat immers niet mee te delen aan de rest van de commune. Anders mag je daar wel een apart topic voor beginnen. Dus wie weet hoe er op de thuisbasis wordt gekeken? Jan kijkt groen en Piet kijkt blauw: wat is het nadeel voor de rest?

Toch lijkt me dat ook wel leuk, een topic met steeds een mededeling dat er een andere stijl is gekozen: je gaat de leden er aan herkennen en beoordelen!
 
Laatst bewerkt:
Kate, ook jij benoemt de nadelen niet.

Goed, ik heb inzicht gegeven wat er met een stijlenkiezer mis kan gaan en meer kan ik niet doen.
Verder is het aan het forumteam en de leden of men er iets mee wil doen.
 
Ed, er zijn geen nadelen!! Als je als beheerder een standaard stijl kiest, heeft het forum een gezicht. De beheerder zal er echt wel over nadenken hoe dat er naar zijn mening uit moet zien.

En daarna geeft hij nog keuzes voor diegene die het met de standaardstijl niet (helemaal) eens is. Dat kan toch alleen maar een voordeel genoemd worden.
Een bakker bakt ook niet alleen maar pompoenbroodjes omdat hij er zelf zo gek op is? Nee, hij ziet in dat er ook mensen zijn die graag een wit puntje hebben, en dus liggen die ook in zijn mand. En gelukkig ook in zijn etalage, anders komen er alleen pompoenliefhebbers brood kopen.
 
Stijlenkiezer wel of niet. Waar men zich druk om kan maken! Vind je het vervelend dat de stijl veranderd dan moet je voor je account dezelfde stijl kiezen als die je te zien krijgt wanneer je niet bent ingelogd.

Op deze manier proberen de fora de mensen het naar de zin te maken. Het keurslijf waar we vroeger in werden gegoten daar zijn we vanaf. Die ontwikkeling zouden we toe moeten juichen.
 
Prima, dan is Metro Blue dus de huisstijl van dit forum.
Ik neem aan dat de forumbeheerder in de forumsoftware kan zien dat dit de meest gekozen stijl is.
 
[...] dan is Metro Blue dus [...] de meest gekozen stijl.

Ik weet niet of je dat zo mag concluderen, Ed.
Als iemand lid wordt van een computerforum, dan doet hij (zij) dat meestal omdat hij met een computerprobleem zit, waarvoor hij een antwoord zoekt. Ik ga ervan uit dat de meeste leden niet zelf een stijl kiezen. Sterker nog, ik ga ervan uit dat de meeste leden geen idee hebben dat ze kunnen kiezen uit verschillende stijlen, en waar ze die keuze kunnen maken.
Wanneer de meeste leden Metro Blue gebruiken, dan kan dat dus zo zijn, omdat ze de standaard stijl nooit gewijzigd hebben, ofwel omdat ze niet weten dat het kan en hoe dat moet, ofwel omdat ze het nut van het wijzigen van de stijl niet inzien.

Is het nodig of nuttig dat een lid kan kiezen tussen verschillende forumstijlen? Daarover kun je van mening verschillen. Wanneer je dit forum (of het Piep forum) voor de gezelligheid bezoekt (ik denk nu even aan Kate ;)), dan kan ik me voorstellen dat je de omgeving naar eigen wens aan wilt kleden. Dan kiest zo'n lid een stijl die hij of zo het mooist vindt.
Als je dit forum echter bezoekt om een antwoord te krijgen op een vraag, dan is de kleur van de achtergrond van de pagina's van weinig belang. Zo'n lid wil gewoon dat zijn probleem opgelost wordt met de hulp van andere leden.
 
Naast alles wat zeer volledig en goed door Porrelaar is verwoord wil ik daar nog het volgende aan toevoegen: ik kan mij voorstellen dat er (actieve) helpers op dit forum zijn die door de stijlenkiezer gebladerd hebben om te bepalen wat ze het prettigst vinden werken. Op welke manieren ze overzicht houden en wat ze het fijnste vinden lezen bijvoorbeeld.
 
Met je eens Porrelaar, maar er is een huisstijl gekozen door het forumteam.
En dan neem ik aan dat het forum op de beste manier gepresenteerd wordt, met een neutrale en aansprekende stijl voor een breed publiek.
Als ik zie hoeveel meer scrollen Metro Blue vereist, dan vraag ik me af of dat voor alle devices wel de juiste keus is geweest.
Xenforo 2.0 bijvoorbeeld is mooi neutraal, compacter en geeft een iets grotere karaktergrootte.
Met die gedachte kan ook een huisstijl gekozen worden.
 
Hierin ga ik met je mee, Rubensky. Ik kan me voorstellen dat regelmatige bezoekers (en dat zijn vaak actieve helpers) wel op zoek gaan naar mogelijkheden waarmee ze het uiterlijk van deze website meer naar hun wens kunnen instellen.
Zelf houd ik me op het NCF aan de standaardstijl: Metro Blue.

Alleen wanneer ik de standaard stijl echt niet mooi (zeg maar: hinderlijk) zou vinden, dan zou ik op zoek gaan naar een mogelijkheid om wat anders voorgeschoteld te krijgen.
Zo bestond op het Piep forum de standaardstijl korte tijd uit een achtergrond van donkerblauw gebeitste schuttingplanken van Karwei. Sommige leden vonden dat mooi, maar mij gaf dat een opgesloten gevoel. Daar koos ik toen voor een andere forumstijl.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan