• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

stroomverbruik am2+/phenoms

Status
Niet open voor verdere reacties.

xennex82

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
396
Waarderingsscore
0
Ik had altijd een vrij energiezuinige computer, nou ja, een 45W CPU waarvan de computer ook in standby kon zonder problemen.

Nu door gedoe zit ik met een ander moederbord en standby werkt niet goed en zodra ik een insteekkaart erin steek (Hauppage WinTV kaart) doet standby het al helemaal niet meer.

Ik schrok dat ik in ca. 2 maanden tijd zo'n 138 kWh heb verbruikt. Dat is omgerekend zo'n 13 euro per maand op dit moment.

In de winter is dat niet zo heel erg hoewel door belasting van de overheid electriciteit nog veel duurder is dan gas, dan wat het al was in den beginne.

Het stroomverbruik is omhoog gegaan sinds ik een Phenom in het moederbord heb geplugd ook maar vroeger zette ik ook m'n computer best vaak in standby, nu dus nooit.

En hij draait daardoor meestal 24 uur per dag, omdat een computer uitzetten ook je werksessie kwijtraken is, en zonder standby werkt dat voor mij dus niet.

Als ik hem in standby zet en hij komt er niet uit, dan is dat voor mij vaak een kleine ramp.

Ik ging dus van een 45W cpu naar 95W cpu.

Toen ging ik hem overclocken en dan wordt Cool'n'Quiet uitgezet (dit is een AMD CPU).

Nu zit er geen 95W phenom in maar een 65W phenom sinds een paar weken geloof ik maar bij overclock (van 2.5 naar 3.0 GHz) draait hij op 95W idle (alles bij elkaar, aan de muur). Haal ik de overclock weg dan zakt hij naar 75W idle, nog steeds veel, maar toch een verschil van 14.4 kWh per 30 dagen als hij fulltime aan staat = zo'n 3 euro verschil.

Gamen is mij wel 3 euro waard en de PC is nog te traag maar goed.

Elke Watt is eigenlijk te veel als het zomer is, voor mij.

De enige manier om voor mij zonder weer moederborden en geheugen te gaan kopen, een snellere PC te krijgen is om wat geld te investeren in een wat duurdere Phenom. Die zijn wel tweedehands ondertussen maar nog steeds zo'n 30 tot 40 dollar.

Het is een ouder Abit moederbord waar ik eigenlijk al weer van af wil omdat het me te lang kostte om te achterhalen dat er wel degelijk een verborgen boot menu in zat, ik was zo schijtziek daarvan dat ik geen bootmenu had. Blijkt het niet in de handleiding te staan en niet in het bootscherm, maar het bestaat wel: ESC.

Daar kwam ik achter toen ik besloten had hem weg te willen gooien. Ik was er klaar mee, en zulke gevoelens veranderen nooit meer.

Wat ik dan moet weet ik niet dus het zal zo'n vaart niet lopen maar eigenlijk wil ik al weer een ander moederbord terugplaatsen en deze wegmieteren gewoon om er van af te zijn.

Zo'n hekel aan dat soort dingen, dat je maanden of jaren niet weet hoe je iets moet doen of dat het niet eens bestaat en dan na 2 or 3 jaar bij wijze van spreke kom je er achter dat het er wel gewoon was.

En dan heb je jarenlang geleden onder iets wat niet zo had hoeven zijn als ze maar gewoon de gebruikersinterface normaal hadden gemaakt zodat je er gelijk achter was gekomen.

Of de handleiding.

Echt.

Maar goed als ik een tweede generatie Phenom erin zet (het is een AM2+ moederbord) van ca. 47 dollar dan heb ik dezelfde CPU ongeveer met een core extra (4x ipv 3x) ook op 65W maar dan met Cool'n'Quiet aan zodat ik een hogere snelheid heb zonder over te clocken met een besparing van maximaal 3 euro per maand (op idle in elk geval).

Op sommige plekken in Amerika kost elke Watt aan warmte twee watt aan airconditioning ;-). Maar dat hebben we hier niet.

Terugverdientijd zou dan behoorlijk lang zijn (ca. 15 zomermaanden om het zo te zeggen).

Maar de CPU is wel minstens 16% sneller ook met de huidige overclock.

Enige andere wat nog kan is een cheapo Phenom 9100e op 65W met 4x 1.8 GHz wat wel weer veel langzamer is ook in vergelijking met het huidige ook zonder overclock, en dan kan ik hem wel weer overclocken en dan zit ik weer met hetzelfde en een tragere PC dan ik nu heb, al vind ik het jammer dat ik hem (of een andere 9xxx) heb overgeslagen als upgrade stap.

Wat ook nog kan is voor de gein in die zin een 9650 die is wel 2.3GHz x4 maar weer 95W natuurlijk.

En een overgelockte 95W gebruikt weer nog meer dan een overgeclockte 65W.

Al met al een 75W computer die 100% aan staat gebruikt sowieso over 6 maanden zo'n 71 euro aan stroom. Tsja.

De 9350e is ook beschikbaar maar veel duurder (ca. 30 euro) op 2 GHz x 4. Dan heb je iets wat waarschijnlijk vergelijkbaar is aan wat ik nu heb (705e x3 2.5GHz). Die van $47 (910e) zou zich dus in ruim een jaar terugverdienen tenzij ik die ook weer ga overclocken ;-).

Misschien dat ik eerst een stapje terug doe naar de 9100e gewoon om te kijken hoe of wat. Dan heb ik nog een CPU die officieel ondersteund wordt door mijn BIOS ook. Ik weet niet of dat verschil maakt, deze doet het nu ook gewoon.

Met andere woorden de snelheidsverbeteringen van de Phenom II ten opzicht van de Phenom lijken vooral in de cache te zitten en daar moet het BIOS geen effect op hebben toch of wel?

Het is de CPU die instructie uitvoert, en degene die steeds de volgende instructie leest; de snelheid daarvan wordt volledig door de CPU bepaald niet door iets anders. Het zou alleen kunnen dat software bepaalde instructies niet gebruikt als ze denken dat dit niet ondersteund wordt maar dit lijkt me sterk.

(M.A.W.) ik vraag me nog af of het verschil gaat maken als ik het laatste BIOS flash dat beschikbaar is voor dit moederbord; als ik die gebruik dan staat er TESTING PURPOSES ONLY ofzo elke keer als de PC aan gaat ;-).

Groetjes, Bart.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel met een stroommeter natuurlijk. Is dat een vraag?
 
Ik heb nu maar een Phenom II 910e besteld. Een beetje stom want straks is hij weer niet snel genoeg en het kost wel elke keer zo'n 30 euro :p.

Nou ja niet elke keer maar dit is de snelste 65W van die generatie.

De Phenom 910e (x4) is zo'n 28% sneller als wat ik nu heb maar de latere exemplaren van die series zijn misschien nog 23% sneller dan deze.
 
Zal wel zoiets zijn: https://www.bol.com/nl/p/elro-plug-in-verbruiksmeter/9200000050058707/

Maar als je een slimme meter in je meterkast hebt hangen, en je schakelt alles verder uit, of tenminste alles wat variabel is, kun je het ook op de watt nauwkeurig zien.

De wat oudere amd's zijn inderdaad vaak flinke stroomvreters. Als je zuinig wilt, kun je beter naar een moderne intel kijken. Ryzen is ook al een stuk beter. Staat je pc de hele dag aan, dan kan het wellicht financieel uit, iets nieuws aan te schaffen.

Een grove regel is: reken 2 euro per jaar voor elke watt bij 24/7/365 verbruik.
 
En waar hang die ampère meter dan tussen?

Zoals WebAlley zegt: tussen de voeding en de stekkerdoos.

De wat oudere amd's zijn inderdaad vaak flinke stroomvreters. Als je zuinig wilt, kun je beter naar een moderne intel kijken. Ryzen is ook al een stuk beter. Staat je pc de hele dag aan, dan kan het wellicht financieel uit, iets nieuws aan te schaffen.

Een grove regel is: reken 2 euro per jaar voor elke watt bij 24/7/365 verbruik.

Ja dat weet ik wel maar door "te veel troep" kan ik nu niet weer andere systemen gaan maken ;-). Het probleem is op dit moment meer dat als ik overclock, dat de Cool'n'Quiet dan uit gaat. En dat voor de zoveelste keer standby het niet doet. Dat komt overigens door een TV-kaart, dus die moet er eigenlijk weer uit.
 
Het leven is een strijd... ;-)
 
Het leven is een strijd... ;-)

Vaak wel ja. En het ging een tijdje met mij zo lekker met dat oude moederbord ;-).

De hoeveelheid moederborden die ik nu heb gehad (tweedehands) waar allemaal wat mis mee was --- niet hardware matig dat er een defect was, maar gewoon dit is niet in orde, dat is niet in orde.

Die strijd was echt afwezig uit mijn leven gewoon. Van ca. 2009 tot 2014 was het sowieso probleemvrij en daarvoor ook nooit echt issues.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan