• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Tekstblok in Thunderbird

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom1403

Nieuw lid
Lid geworden
22 jul 2019
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Als je in Thunderbird een bericht opstelt wordt er niet automatisch naar een nieuwe regel gesprongen, maar de tekst loopt door (tekstblok).
Is het mogelijk naar standaard te wisselen?
TB versie 60.8.0
 
Je zal zelf inderdaad een harde return moeten toepassen om naar een nieuwe regel te gaan.
E-mailclients werken niet conform hoe Microsoft Word werkt.
 
Inderdaad raar. Ik had dit nog niet eens gemerkt omdat ik meestal zelf de regeleindes kies met de enter toets.
 
Een workaround is het natuurlijk om je tekst in een tekstverwerker op te stellen en vervolgens te kopieren en plakken. Ik doe dat ook wel eens met bv. FB omdat je, voor je het weet, al een enter gegeven hebt en daarmee je bericht gepubliceerd.
 
Nog niet meegemaakt dat ik in thunderbird een mail verstuur met op enter te klikken. Ik moet echt op de knop "verzenden" links bovenaan klikken. Misschien één of andere instelling?
 
Klopt. Ik wilde aangeven dat dat in andere pakketten wél kan gebeuren (in elk geval in whatsapp). Dat ik daarom soms een tekstverwerker gebruik.
 
Ik heb het zojuist even getest in Thunderbird 60.8.0. Wanneer ik een nieuw bericht aan het opstellen ben, en daarbij niet op de Enter-toets druk, maar gewoon door blijf typen, dan zal de tekst vanzelf naar een nieuwe regel springen wanneer de eerste regel vol is.
Eigenlijk is er dan sprake van 'automatische terugloop', zoals dat in Kladblok wordt genoemd.
Wanneer ik het venster Nieuw bericht smaller maak, dan past de tekst zich ook automatisch aan, zodat alle tekst leesbaar blijft in het venster.

5d3ad51b44281-Ashampoo_Snap_2019.07.26_12h11m57s_001_.png


Nu maak ik het venster iets smaller:

5d3ad53b20035-Ashampoo_Snap_2019.07.26_12h13m48s_002_.png


Qua opmaak is vast ingesteld: Tekst en Variabele breedte.

 
Ik heb het zojuist even getest in Thunderbird 60.8.0. Wanneer ik een nieuw bericht aan het opstellen ben, en daarbij niet op de Enter-toets druk, maar gewoon door blijf typen, dan zal de tekst vanzelf naar een nieuwe regel springen wanneer de eerste regel vol is.
Eigenlijk is er dan sprake van 'automatische terugloop', zoals dat in Kladblok wordt genoemd.
Menu 'Opmaak - Tekststijl' heeft een optie 'Terugloop'.
Het rare is alleen dat deze bij mij op 'Geen terugloop' staat maar toch het effect geeft wat jij beschrijft, het zetten van de tekst op de volgende regel aan het eind van het kader. Zet ik een vinkje daar bij 'Geen terugloop', en ik kijk daarna of het vinkje blijft, dan is dat zo, maar zodra ik één karakter type dan is het vinkje verdwenen.
Effectief type ik dus altijd met automatische terugloop.
 
Het rare is alleen dat deze bij mij op 'Geen terugloop' staat
Nee, zo zit het niet, Erik.
Standaard staat Thunderbird op automatische terugloop. Alleen wanneer je alle tekst of een paar regels selecteert en dan klikt op Opmaak > Tekststijl > Geen terugloop, krijg je geen terugloop. Er komt dan geen vinkje voor te staan of zo.
Idem dito wanneer je een stukje van de door jou getypte tekst zou selecteren en dan zou klikken op Opmaak >Tekststijl > Vet, dan wordt alleen het door jou geselecteerde gedeelte vet. Wat je daarna typt wordt niet vet.

@Tom1403 Het is mogelijk dat bij jou geen automatische terugloop plaatsvindt, wanneer je ingesteld hebt dat berichten verzonden moeten worden als platte tekst. Je kunt dan beter voor html kiezen.
Hieronder mijn instellingen in Thunderbird:

5d3b241e91ed1-Thunderbird_instellingen.png


Klik in de menubalk van Thunderbird op Extra en dan op Opties. Doe daarna het volgende:
1. Klik op het tabblad Opstellen
2. Klik daaronder op Algemeen
3. Onder HTML kies je achter Lettertype voor Variabele breedte
4. Er mag geen vinkje staan voor 'Standaard tekstopmaak Alinea gebruiken in plaats van Tekst'
5. Klik dan op Verzendopties.
6. In het venster Verzendopties mag geen vinkje staan voor 'Berichten wanneer mogelijk als platte tekst verzenden
7. Kies voor 'Het bericht als platte tekst en HTML verzenden
8. Klik op OK
9. Klik in het andere nog openstaande venster Opties ook op de knop OK
10. Sluit Thunderbird af en start Thunderbird weer op.
 
Nee, zo zit het niet, Erik.
Standaard staat Thunderbird op automatische terugloop. Alleen wanneer je alle tekst of een paar regels selecteert en dan klikt op Opmaak > Tekststijl > Geen terugloop, krijg je geen terugloop. Er komt dan geen vinkje voor te staan of zo.
Gelijk heb je, dat werkt.

Maar wel verwarrend, want wanneer ik geen tekst selecteer, kies voor 'Geen terugloop', en nadat het menu dichtgeklapt is weer ga kijken, staat er een vinkje. Plus het feit dat je in Kladblok gewend bent om gewoon te kunnen kiezen voor het hele document wat nog getypt moet worden.
 
@porrelaar Ik kan wel genieten van je creativiteit in bericht #7! :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan