• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Thuis/huisnetwerkje opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

RKN

Nieuw lid
Lid geworden
28 okt 2017
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Goede dag beste mensen,

Ik heb een probleempje. Ik ben in bezit van netwerkprinter Canon C1028 IF. Ik dien deze printer in netwerkje te brengen om ermee te kunnen scannen, denk ik. Printen gaat wel door middel van de software op pc te installeren. Scannen echter niet. Dus klein huisnetwerkje opzetten. Ik ben in bezit van pc en laptop met Windows 8.1. Graag zou ik 1 van deze computer willen gebruiken als server. Hoe kan ik klein huisnetwerkje opzetten. Ik ben ook nog in bezit van 2 pc's met Windows XP Professional erop. Misschien kan ik 1 van deze pc's gebruiken als server?

Kan iemand mij helpen?

Met dank, RKN
 
Beste,

Vooreerst heel erg veel dank voor uw reactie.

Hier zijn de drivers dewelke in reeds installeerde:
-print driver
http://nl.canon.be/support/products/imagerunner/imagerunner-c1028if.aspx?type=drivers&driverdetailid=tcm:43-1486177&os=WINDOWS 7 (64-bit)&language=
-scangear

http://nl.canon.be/support/products/imagerunner/imagerunner-c1028if.aspx?type=drivers&driverdetailid=tcm:43-1444045&os=WINDOWS 7 (64-bit)&language=
-fax driver
http://nl.canon.be/support/products/imagerunner/imagerunner-c1028if.aspx?type=drivers&driverdetailid=tcm:43-1271596&os=windows 7 (64-bit)&language=

Maar het gaat hier om een "netwerk"machine, dewelke ik volgens Canon steeds ook in een netwerk zou moeten brengen. Maar aangezien ik niet zo heel goed overweg kan met computers enz... dacht ik aan jullie forum om eventueel even mee te denken en eventueel wat hulp te bieden hoe ik één en ander dien op te lossen.
Want zelf krijg ik het blijkbaar niet voor elkaar...

Alvast bedankt! RKN
 
Bij het installeren van de printer dien je in de setup te kiezen voor netwerkprinter en dan wordt de printer gezocht (die dient dus aan te staan).

Zodra jouw Canon printer in het overzicht staat, klik je erop en zal de installatieknop geactiveerd zijn en kan je de installatie starten.

Let op: in elke PC aangesloten op het netwerk dien je deze installatie te doen!
 
Dank u wel voor de reactie! De stand van zaken is dat ik tot hiertoe nog geen netwerk heb. Ook dat krijg ik blijkbaar niet echt voor elkaar. Wat heb ik wel gedaan?Ik heb mijn laptop en pc (beiden Dell) opnieuw geïnstalleerd, zodat alle troep eraf is en ik met schone lei kan beginnen.

Als ik het goed begrijp moet ik op elke pc in het netwerk software printer/fax/scanner installeren, waaruit ik begrijp dat ik dan ook evenzeer zonder netwerk kan werken en printen en scannen vanaf elke indivuele pc? Wat moet op netwerk geïnstalleerd? En wat op elk pc geïnstalleerd?

Printer krijg ik op elke pc geïnstalleerd,maar scanner en fax niet!

Misschien is dit eigen aan netwerkprinters? Misschien ook niet en zie ik iets over het hoofd. Kan iemand dit uitleggen aub, waarvoor wederom veel dank. RKN
 
Wie is jouw provider en welke modem is bij jou geïnstalleerd?
 
Ik denk dat een thuisnetwerk reeds voldoende is...

Ik woon in België, net over de grens, en provider is Proximus en modem is bbox3.
 
Je moet de printer met een ethernetkabel op de router aansluiten en dan de printer detecteren als Netwerkprinter via Apparaten en printers->Een printer toevoegen. Dit op elke computer doen die de printer gaat gebruiken. Voor een handleiding hoe dit te doen klik hier.

59f4acadaba6f-Apparaten_en_printers.jpg


Thuisgroepen is volgens mij alleen van toepassing als je de printer aansluit op één van de computers in het netwerk en die dan gaat delen. Maar dat is natuurlijk ook een mogelijkheid.
 
Ik heb geprobeerd wat Maulem voorstelt, doch pc kan printer niet vinden...

De printer is nochtans via netwerkverbinding verbonden met modem. Enig idee waarom printer niet gevonden kan worden?

Indien ik thuisgroep instel zoals de moderator voorstelt waar dien ik dan printer te installeren? Ook op laptop en pc?
 
Misschien moet je het IP-adres handmatig invoeren op de printer, omdat DHCP mogelijk niet werkt met jouw router. Zie hiervoor dit filmpje. Als de printer hierna nog steeds niet gevonden moet Auto Obtain op ON, als dat tenminste hetzelfde werkt op jouw model printer.

Als dat ook niet werkt moet je thuisgroepen instellen op alle computers en op 1 computer de printer installeren, en die Delen. Dan op de overige computers ook Bestands- en Printerdeling inschakelen voor thuisnetwerk.
 
Dank u, ik probeer het uit en laat je spoedig iets weten.
 
Intussen heb ik software geïnstalleerd op pc, echter nu vraagt scansoft IP Address or Host Name... Wat geeft ik hier in ?
 
Heb je de printer met een netwerkkabel aangesloten op de router? Indien mogelijk een vast IP-adres instellen op de printer. Dit IP-adres ook opgeven bij IP Address or Host Name.
 
Neen, momenteel nog rechtsreeks aan pc...
 
Ok. Probeer nu eens het IP-adres te detecteren vanuit Apparaten en printers->Een printer toevoegen.
 
Printer toevoegen enz... (lokaal, dus op elke pc) werkt maar het probleem met de scanner blijft, blijft ip address of host name vragen. Daar zonder kan ik blijkbaar niet scannen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan