• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Thuisgroep uitgeschakeld in Windows 10 - het waarom - en maak vroegere Windows versies ook veiliger

A

Abraham54

Gast
Microsoft heeft voor veel Windows 10 gebruikers met de laatste 1803 update voor problemen gezorgd - een Thuisgroep is niet meer mogelijk.
MS omschrijft de Thuisgroep thans als ouderwets, want de cloud is volwassen geworden.

Een van de hoofdredenen om de Thuisgroep onmogelijk te maken, is een pure veiligheidsmaatregel.
MS heeft niet voor niets beloofd, dat Windows 10 de veiligste Windows ooit is.

Wat blijkt namelijk, de ransomware aanvallen gebruiken het SMB 1.0/CIFS protocol om computers te besmetten.
En dat zelfde SMB 1.0/CIFS protocol maakt in oudere Windowsversies een Thuisgroep en bestanden delen mogelijk.

Daarom heeft Microsoft dat verouderde protocol in Windows 10 versie 1803 verwijderd.


Een Thuisgroep dient voor het delen van bestanden.

Nu de Thuisgroep is uitgeschakeld, kan je daarvoor een NAS installeren, zodat jij jouw eigen cloud opbouwt.
Maar het delen van bestanden kan ook goedkoper.

Ieder moderne modem heeft een USB-aansluiting en daaraan kan je een HD aansluiten, die vervolgens voor iedere thuiscomputer zichtbaar wordt.

Hoe schakel je nu dat SMB 1.0/CIFS protocol in jouw niet Windows 10 uit?

Doe daarvoor het volgende: ga naar Configuratie scherm » Programma's en onderdelen.

In het venster Programma's en onderdelen klik jij in de linker balk op Windows Onderdelen in- of uitschakelen.
In dat nieuwe venster haal jij nu het vinkje weg bij Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden

5b88f9694acd3-Delen_uitschakelen.png


Is dat gedaan, dan zal jij daarna jouw Windows opnieuw moeten laten opstarten.
Ik raad iedereen aan, die niet in een Thuisgroep zit, deze maatregel uit te voeren om Windows weer wat veiliger te maken.

Ik heb mijn Windows 8.1 Professional ook veiliger gemaakt, door dit protocol uit te schakelen.

Update: tekstveranderingen uitgevoerd.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan