• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Thuisnetwerk aanleggen voor nu en in de toekomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luukdw

Nieuw lid
Lid geworden
6 jul 2018
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Beste Forumleden,

Ik heb een huis gekocht, en ben vol aan het verbouwen. Van onder naar boven ziet mijn huis er zo uit: kruipruimte, begane grond, 1ste verdieping, zolder en tot slot een vliering. Het bouwjaar is 1985, dus er zitten betonnen vloeren tussen de verdiepingen en alle muren zijn enigsinds geisoleerd).
Nu wil ik graag mijn netwerk netjes en toekomstbestendig aanleggen, maar loop tegen heel veel problemen aan.
Ik zal eerst mijn situatie uitleggen, en per probleem een specifieke vraag stellen.

Ik heb een glasvezel internet + televisie abbo besteld, welke over enkele weken zal worden opgeleverd.
Bij dit pakket zit een experia box V10 modem/router.
De glasvezel verbinding komt bij mijn voordeur in de meterkast binnen.
Er zijn 2 opties:

Optie 1)
Ik trek vanuit de meterkast een kabel naar de vloer/plafond tussen de eerste verdieping en de zolder en hier hang ik de experia box V10 op. vanuit de experia box loopt er dan 1 UTP kabel naar mijn televisie op de begane grond EN loopt er een andere UTP kabel naar de bijkeuken op de begane grond waar ik een accesspoint ophang (zodat ik op de begane grond en in de tuin ook goede wifi dekking heb).

Optie 2)
Ik hang de experia box v10 direct op in de meterkast. Vanuit hier gaat er 1 UTP kabel naar een access point die tussen de eerste verdieping en de zolder in gemonteerd wordt. Er gaat een andere UTP kabel vanuit de meterkast direct naar mijn TV. Er gaat een derde UTP kabel naar de bijkeuken op de begane grond waar ik nog een access point ophang.

Afhankelijk van meerdere factoren wil ik voor optie 1 of optie 2 gaan.

De access points die ik per se wil gebruiken (voor zowel optie 1 als optie 2) is een Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO. Deze access point werkt enkel en alleen met Power over Internet (PoE). Het probleem is dat de experia box V10 geen PoE ondersteunt. Zowel optie 1 als optie 2 hebben een accespoint in zich, dus mijn vraag is:
Welke spullen heb ik precies nodig om een Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO te verbinden met een experia box V10?

In beide opties heb ik PoE nodig; hiervoor zijn patch kabels niet geschikt. Ik denk er daarom aan om Cat6A S/FTP kabel te gebruiken met vaste kern (https://www.netwerkkabelshop.nl/net...rkkabel-koper-vaste-kern-lszh-blauw-per-meter). Ik moet alleen zelf aan deze kabel geschikte UTP aansluitingen maken met cat6A UTP stekkers en het goede gereedschap.
Welke spullen heb ik precies nodig om op een goede manier die cat6A kabel in elkaar te zetten?

Er ligt op dit moment een Cat6A patch kabel achter mijn plint langs naar de TV aansluiting vanuit de meterkast. Mijn vraag is:
Ga ik het verschil merken als ik deze kabel vervang voor een Cat6A kabel met vaste koperen kern? Of kan ik deze patch kabel prima gebruiken om (in de toekomst) 4K televisie te kijken bijvoorbeeld?

Ik heb gelezen dat de experia box V10 modem/router en de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO elkaar nog wel eens in de weg zitten qua signaal. Ik neig om deze reden naar optie 2, waar ik de WiFi van de experia box V10 gewoon uitschakel. De experia box V10 doet dan dienst als modem, en voorziet mijn TV van data via een Cat6A S/FTP patch kabel. De twee access points worden dan beide aangestuurd door de experia box V10 modem. Mijn vraag is:
Kan ik de PoE adapters al in de meterkast plaatsen, zodat er echt alleen nog maar een netwerk kabel naar de twee Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO access points lopen?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Liefst zo stapsgewijs en gedetailleerd mogelijk. Suggesties van hoogwaardige producten van merk/type worden gewaardeerd.
 
Beste Abraham54,

Allereerst dank voor je reactie.
Als ik je goed begrijp zeg je eigenlijk: koop een router die PoE ondersteund, hang deze router tussen de eerste verdieping en de zolder in, en trek vanuit deze router een verbinding naar een access point op de begane grond.

Aantal vragen:
Sluit ik mijn TV dan aan op het modem/router in de meterkast waarvan de WiFi uit staat?
Is het niet mogelijk een access point die met PoE gevoed moet worden direct aan te sluiten op de experia box V10?
Wat is het voordeel van de extra router ten opzichte van een access point?
Ik kan namelijk wel nadelen bedenken: meer kabels, een goede router is duurder dan een goed access point, veel gerommel met instellingen en de experia box V10 aansluiting gaat daardoor afwijken van origineel, moet met VLAN's gaan werken om alles in de lucht te houden..

Laten we de discussie open houden om zo uiteindelijk tot de beste oplossing te komen :)
 
Helaas heb ik niet genoeg kennis van PoE en kan ik je daaromtrent niet adviseren. Wel heb ik met belangstelling je startbericht doorgelezen. Waarom ik dan toch reageer? Jouw huis wijkt (m.u.v. die vliering) qua indeling niet van het mijne af. Ook ik heb glasvezel en bij mij hangt de apparatuur in de meterkast. Ik heb in de meterkast een ethernethub geplaatst. Vanaf de Experia gaat dus 1 kabeltje naar die hub waarna ik dus (inc. de Experiaboxpoortjes zelf) een stuk of 10 ethernetpoortjes tot mijn beschikking heb. Waarom doe je ook niet iets soortgelijks en trek je simpelweg kabels naar boven? Je was toch al van plan 1 kabel naar boven te trekken, dus een paar meer moet ook kunnen. Er gaat niets boven een bekabelde glasvezelverbinding. Door de bekabeling haal ik zelfs op zolder 500/500 Mbps snelheden en daar kan Wifi in geen honderd eeuwen tegenop.
In mijn woonkamer heb ik 3 gaatjes in de vloer geboord en vanuit de meterkast lopen de Cat 6 kabels onder de grond naar de woonkamer waar ze 'omhoog' komen, zodat ik daar, naast het kabeltje voor de TV decoder, nog een paar 'vaste' verbindingen heb.

Zonder versterkers / routers haal ik overal in huis (idd. betonnen vloeren) met mijn Experia (Wifi dus) nog altijd tot 60 Mbps up and down. Gisterenavond nog, Brazilië - België in de tuin gekeken, een meter of 15 van de Experia af, verliep draadloos en zonder versterkers prima...……. (ik heb nog de Experia V9)

Misschien te vergelijking : Ziggo klanten halen bedraad up nimmer meer dan 40 Mbps, dus zelfs op mijn zolder, ZONDER versterkers of routers, haal ik met Wifi hogere snelheden up dan Ziggo klanten bedraad. Misschien is het 't waard, nu je toch aan het 'verbouwen' bent, om de boel bedraad aan te leggen? Je kunt dan altijd volledig van je hoge glasvezelsnelheid genieten.
Gebruik Cat 6 en je bent voor de komende 15 tot 25 jaar goed voorbereid.
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorkeur zou ook optie 2 zijn.
Wat de treft zelf een cat6 kabel maken, daar heb je alleen de connectors en eventueel een speciale tang voor nodig.
Maar er zijn ook sites waar je kabels kunt kopen vanaf 0,25 meter, kant en klaar, dus dat zou ook een optie zijn. Klik hier


Maar wil je het toch zelf gaan doen hier vindt je een goed voorbeeld hoe dat in zijn werk gaat.
Klik hier
 
@Luukdw : wat je schrijft over de kosten van kabels. Ik heb drie jaar geleden een 7 tal rolletjes Cat 6 gekocht, (van 20 meter per stuk) en die kostten mij ongeveer € 125,--. Een of meerdere routers en / of een AP én een of twee kabels naar 'boven', zullen niet veel goedkoper zijn denk ik?
 
Ik ga er van uit dat in die woning van de TS niet alleen internet middels ethernetkabel overal aanwezig dient te zijn.
Ik ga ervan uit dat er ook overal in dat huis dekkend WLAN aanwezig dient te zijn voor notebooks en mobiele apparaten.
En dat laatste bereik je het beste met extra WLAN-router(s).

Daarom ook die link omdat je waarschijnlijk naar twee routers dient te gaan.
Het instellen ervan staat ook duidelijk uitgelegd, dat is allemaal eenmalig.

Het grote voordeel van het gebruik van WLAN-routers per verdieping is dat naast WLAN er dan ook weer ethernetpoorten beschikbaar komen.
 
Ik ga er van uit dat in die woning van de TS niet alleen internet middels ethernetkabel overal aanwezig dient te zijn.
"Dient" is imho een redelijk persoonlijk woord. Als het niet 'dient' dan is het wel verrekte makkelijk om overal bedraad internet tot de beschikking te hebben. Voor die zeldzame keer dat TS met zijn telefoon al internettend naar boven wandelt, volstaat denk ik het redelijk trage Wifi van de standaard installatie. Mocht TS redelijk standaard met een tablet (zonder ethernet aansltuiting) op 1-hoog willen internetten, dan 'ga ik met je mee'.
Indien n.v.t. dan denk ik dat voor wat langdurig internet sessies op een hogere verdieping met 'vaste' devices, een bedraadde aansluiting verreweg de voorkeur verdient, zéker als je een luxe glasvezelverbinding tot je beschikking hebt.
 
Laatst bewerkt:
Je gaat er schijnbaar vanuit dat de TS de enigste gebruiker is?
Ik ga ervan uit dat het een gezin betreft en bezoek zal de TS toch ook krijgen.
Als het een klein huis zou betreffen, denk niet dat de TS zijn vraag hier gesteld had.
 
Nee, integendeel, ik ga er vanuit dat het huishouden van TS uit meerdere personen bestaat. Vandaar het advies om te gaan 'draden' naar iedere ruimte op 1 of 2 hoog (zeker als er nu nog verbouwd wordt).

Wifi is leuk voor het raadplegen van Teletekst, het Nationaal Computerforum etc. etc. , m.a.w. voor het heen en weer sturen van informatie van Kb's tot enkele MB's of maximaal een GB, (al zal een GB uploaden ook wel even duren) maar wanneer je 'serieuzere' dingen als Usenet downloads en / of foto en videobestanden wil gaan up- of downloaden, dan is Wifi niet echt een aan te raden optie, zeker niet als je de beschikking hebt over glasvezel. (Kun je net zo goed bij Ziggo blijven) Dan is het trommelen met de vingers op de tafel terwijl je wacht, wacht, wacht en nog eens wacht. Ja, idd. ik ben sinds mijn glasvezelaansluiting een verwend 'kind'. Films van 5 gig zijn in enkele tientallen seconden binnen, ik kan het ook niet helpen, maar daar raak je aan gewend.

Missschien even voor jouw beeldvorming: ik kijk graag films / series en daarvoor heb ik een Usenet provider. Een film van zo'n 8 tot 18 gig (MKV) 'loopt' in anderhalf tot 3 minuten binnen, uiteraard bedraad. Ik moet er niet aan denken met een (Wifi) downloadsnelheid van 30 tot 100 Mbp/s een dergelijke MKV binnen te hengelen. Het wachten ben ik sinds mijn ADSL abonnement van tig jaren geleden niet meer gewend. Ik ben idd. verwend ja, 100% waar.

Daarom snap ik ook niet echt dat mensen die veel up en of donwloaden in een be-glasvezeld gebied, nog steeds via Wifi en / of de (Ziggo) kabel werken. Beetje vergelijkbaar met de hond uitlaten terwijl je kruipt ipv loopt.
 
Laatst bewerkt:
Je gaat denk ik te veel van jouw situatie uit - je vergeet mijn inziens helemaal de eventuele mobiele gebruikers.
Dus laten we voor dit moment nu eerst afwachten wat de TS gaat melden.
 
Idd. als TS voor het grootste gedeelte met tablets / telefoons etc. werkt, dan is mijn verhaal minder relevant.
Heeft hij echter kinderen met pc's / laptops etc. en / of behoefte aan TV op de hogere verdiepingen, dan 'staat' mijn advies als een 'huis'.
 
plaatje ipv woorden.jpgHier kun je (bedraad) toch alleen maar vrolijk van worden, toch...……?
 
Dank voor jullie uitgebreide antwoorden.
Om met het laatste te beginnen: mijn gezin en ik gebruiken met name laptops / tablets / smartphones, en daarom lijkt een goed werkend WiFi netwerk het voornaamste.
Ik zie/lees in jullie reacties telkens dat WiFi tot 60 mbps gaat, is dat echt zo? De experia V10 geeft bijvoorbeeld 300 mbit/s op 2,4GHz en 1300 mbit/s op 5GHz band. Uiteraard is dit bij een wifi verbinding met volledig bereik, en als ik het rekensommetje maak van 300 mbit/s gedeeld door 8 (=aantal bits per byte) kom ik 37,5 mb/s via WiFi max...

Naar mijn 4K televisie loopt een cat6a patch kabel, dus als er over enkele jaren meer zenders in 4K worden aangeboden voor een leuke prijs kan ik daar gerust op overstappen.

Merk dat we ondertussen wel redelijk zijn afgedwaald van de oorspronkelijke vraag. Wat ik wil = een netwerk aanleggen wat 500 mb/s aankan qua hardware, zodat ik later (als we het echt nodig gaan hebben) zonder problemen mijn internet naar deze snelheden kan uploaden.
Ik heb ondertussen verder research gedaan en heb nu het volgende plan ontwikkeld:
-Experia box V10 in de meterkast (WiFi uitschakelen).
-TV direct aangesloten op de experia box V10 via cat6A patch S/FTP kabel.
-UniFi Switch 8 met cat 6A S/FTP kabel aangesloten op de experia box V10 in de meterkast (zie: https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-8-150w/)
-Vanuit bovengenoemde switch via 802.3af PoE naar UniFi UAP-AC-PRO die tussen eerste verdieping en zolder hangt.
-Vanuit bovengenoemde switch via 802.3at PoE+ naar UniFi UAP HD die op de begane grond dichtbij mijn tuin en schuur hangt.

Keuze om op de begane grond de UniFI UAP HD te hangen heeft te maken met ongekend hoge snelheden (zie https://unifi-hd.ubnt.com/), bedienen van WiFi op meerdere apparaten tegelijk (in verband met een draadloze Dolby Atmos speakerset die er op termijn gaat komen).

Dat de bovengenoemde switch goed samenwerkt met de genoemde access points lijkt me vrij aannemelijk. Wat ik graag wil weten is:
-Zal de koppeling tussen de experia box V10 en de switch goed werken en daarnaast, haal ik door het maken van deze koppeling niet alle snelheid uit mijn systeem? @quandor: jij hebt nog de V9 en zie dat je 500 mbps up/down hebt en je gebruikt ook een switch, dus hieruit leidt ik af dat dit blijkbaar heel goed mogelijk is :)
-Is het aansluiten van de TV direct op de experia box V10 (en dus niet via de switch) mogelijk? Of moet al het verkeer via de switch lopen?

Ik hoor het graag als er alarmbellen gaan rinkelen bij iemand wanneer ik deze opties voorstel. Alles bij elkaar gaat dit me zo rond de 1000 euro kosten denk ik. Hiermee wil ik dus geen 'domme' fouten maken. Ga aanstaande zaterdag ook langs bij de lokale netwerkzaak, kijken wat die ervan zeggen.
 
Correct de TV is rechtstreeks op de V9 aangesloten.
 
Ik hoop voor je dat jij met de gekozen oplossing gelukkig wordt.
Ik ben bang dat op de hogere verdiepingen WLAN maar matig zal funktioneren.
In ieder geval zie ik het niet als een toekomstgerichte oplossing.
 
@Luukdw : de versterker van KPN is niets voor jou? Scheelt je heel wat eurootjes.
versterker
 
Dank voor de bevestiging Quandor (TV rechtstreeks op experia box).
Ik ga vandaag bij een computer zaak langs om mijn idee voor te leggen.
Ik kom erop terug zodra ik een beslissing genomen heb, en hopelijk met goed nieuws dat het allemaal super werkt :)

In de tussentijd; iemand op dit forum die mij tips en tricks kan geven met betrekking tot PoE devices?
 
Ik lees zo hier en daar vrij goede berichten over de Wifi versterker van KPN zelf. Misschien zou je die toch eens in je 'research' mee moeten nemen, het scheelt je vele eurootjes. Zéker ook omdat je iig 1 kabel naar 'boven' 'trekt'.

Wat het signaal zonder versterker betreft : ik haal overal in huis (in de tuin en op zolder) snelheden van ongeveer 60 Mbps up en 60 Mbps down (bij een abonnement van 500 up en 500 down). Bekabeld zit ik regelmatig op 600 Mbps up en down. Ik vermoed derhalve dat KPN geen beperking op zijn duurste abonnement heeft gezet. Wanneer een site of whatever, hogere downloads tot de beschikking heeft, dan gaat KPN daarin kennelijk mee, zonder te 'stoppen' bij de 500 Mbps.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan