• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Tips bij het stellen van een vraag

G-F

Heel veel posts
Lid geworden
10 dec 2004
Berichten
15.210
Waarderingsscore
368
Ik merk dat er weleens iemand langs komt en dat de vraag gewoonweg niet correct word gesteld en/of er te weinig informatie gegeven word.

Ik wilde in deze faq toch maar eens duidelijk maken hoe men goed een vraag kan stellen zodat iedereen direct weet wat er fout gaat en (indien je de kennis hebt) een antwoord kan geven.

Titel
Om te beginnen, een duidelijke titel. Geen titels zoals "HELP!"
Als je een duidelijke titel geeft zal men ook eerder gaan kijken als ze aan de titel kunnen zien wat ongeveer de fout is.

Duidelijke indeling:
Ik zelf vind het toch het prettigst als men de vraag als volgst stelt:
Uitleg probleem
vraag
code (indien nodig)
errors (indien je die krijgt)

Uitleg vraag:
Wanneer je een vraag hebt over bijv. een regular expresion dan geef je dus al vantevoren aan (ook in de titel) wat de regular expresion moet doen, wat jij denkt dat er fout is, wat je allemaal al hebt gedaan om aan antwoord te komen, en natuurlijk zorg je dat het gramaticaal allemaal klopt en dat het leesbaar is voor iedereen.
smile.gif
(niet dat je het 20 keer moet lezen en dat je het dan nog maar half snapt).

Vraag:
Stel de vraag ook op een juiste wijze.
dus bijv. "Weet iemand toevallig wat deze error doet?".

Code:
Wanneer er een fout zit in je code dan haal je hier natuurlijk het relevante deel eruit. Ga niet complete stukken code pasten van 200 regels lang terwijl de fout ergens tussen de 20e en de 30e regel zit bijvoorbeeld. En vergeet code niet tussen de
Code:
 tags te zetten.
 
[B]Errors:[/B]
En als je een of meerdere errors krijgt dan zet je deze tussen de [quote] tag. (hoeft niet) maar vind ik prettiger om de error van de rest te onderscheiden.
 
Ik hoop dat iedereen hier zich een beetje aan zal houden want ik al een paar keer in een topic aan de topic starter moeten vragen wat nu precies de fout was en of hij/zei errors kreeg.
 
Gegroet. [IMG]http://e-programmeur.nl/images/smilies/smile.gif[/IMG]          THNX 2 IJsdraakje ^_^
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Het "hoe correct een vraag stellen" faq

Cool dat mijn tut. ook hier weer verschijnt. :D
Ja ben er ook weer na lang weggeweest te zijn... :p
 
Code posten

Eventjes ter aanvulling, als je code post zorg er dan voor dat de code te begrijpen is voor anderen. Een stuk code als dit, daar kan niemand je mee helpen:
Code:
// zo dus niet!!!
henk = bert;
if (niemandweetwatditdoet(henk)) {
	delete nooitvangehoord;
}
Het antwoord dat je krijgt als je dit post, kan ik je nu al geven: "Wat is henk? Wat is bert? enz..."

Het beste maak je een nieuw progje en probeer je daarin de fout te reproduceren met zo min mogelijk code. Post dan vervolgens de code van dit hele progje. Bijv:
Code:
// zo is voor iedereen te volgen
#include <iostream>
#include <string>

int main()
{
	std::cout << "Hoe heet je?" << std::endl;
	std::string naam;
	std::cin >> naam;

	if (naam == 'pipo') { // regel 10
		std::cout << "Hey, pipo!" << std::endl;
	}
	else {
		std::cout << "Waarom heet je geen pipo?" << std::endl;
	}
	std::cin.get();

	return 0;
}
Kijk ook even of dit progje compileert. Krijg je compiler fouten (zoals met de code hierboven) en weet je niet hoe je ze op kunt lossen, post dan ook de fout die de compiler geeft. Bijv:
C:\Workspace\blaat.cpp(10) : error C2676: binary '==' : 'class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> >' does not define this operator or a conversion to a type acceptable to the predefined operator
Zet ook in je code even in commentaar welke regel er bedoelt wordt door de compiler.

Tot slot (maar zeker niet onbelangrijk):
Gebruik altijd code tags wanneer je code post. Dus zet [ code ] (zonder spaties) net voor het begin van je code en [ /code ] (zonder spaties) net achter het einde van je code. Kopieer de code bij voorkeur direct vanuit je programma (bijv. tekstverwerker) waarin je het schrijft, dan blijft de uitlijning bewaard. Dan is het weer makkelijker te lezen voor anderen en bovendien is het voor jezelf ook minder werk. ;)
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan