• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Touchscreen bij Medion Akoya werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

FVG

Junior lid
Lid geworden
30 aug 2012
Berichten
61
Waarderingsscore
3
Eerst even verwijzen naar mijn post van 10/02/2018 betreffende een geblokkeerde Medion Tablet na een automatische update van Windows.
Dit probleem is zoals vermeld in bovenvermelde post opgelost. Het toestel is nu terug voorzien van een werkende Windows 10 Pro.
Het enige probleem waar ik tot nu toe niet uit geraak is het gebruik van het touchscreen.
Het geheel werkt perfect via een OTG aangesloten muis en het schermtoetsenbord van Windows.
Dit is echter een tablet die ik probeer in orde te krijgen voor iemand die fulltime in een rolstoel zit. Het werken met een muis is daarom niet evident.
Heeft iemand een idee hoe ik het aanraakscherm van deze tablet terug aan de praat krijg.
Ter info:
Het betreft een Medion Akoya MD99400 Model E1234T ooit aangekocht bij Aldi. Medion wil geen ondersteuning meer geven.
 
Toestel had inderdaad oorspronkelijk Win 8.1.
De tabletmodus in Win10 staat inderdaad ingeschakeld.
Win10 geeft ook automatisch een schermtoetsenbord wanneer een ingave noodzakelijk is.
Enkel bediening via het touchscreen is niet mogelijk.
Op de site van Medion staan inderdaad een aantal drivers. Weet enkel niet welke er nodig is voor het touchscreen. Blijft nog de vraag of ik die drivers kan installeren zonder mijn Win10 onbruikbaar te maken.
 
Had je nog gekeken naar de manier die Lange Pier aangaf? ->

Typ in het zoekvak op de taakbalk Apparaatbeheer en selecteer vervolgens Apparaatbeheer.
Selecteer de pijl naast Human Interface-apparaten (HID) en selecteer vervolgens HID-compatibel touchscreen.
Selecteer het tabblad Actie boven aan het venster. Selecteer Uitschakelen of Inschakelen.
 
Dit had ik inderdaad reeds willen proberen. Probleem is dat er geen HID-compatibel touchscreen tussen staat (zie bijlage).
Ik heb dus een sterk vermoeden dat er hier een driver ontbreekt. Probleem is natuurlijk welke en waar is die te vinden.
 

Bijlagen

  • IMG_20180315_200752.jpg
    IMG_20180315_200752.jpg
    324,2 KB · Weergaven: 6
Probeer de platforminstaller in compatibiliteitsmodus te installeren.
 
Wat is de bedoeling om MS Web Platforminstaller te installeren?
 
Ik vermoed dat het een speciaal voor Aldi gemaakte tabletserie is geweest.

MEDION AKOYA E1234T komt niet voor op de Nederlandse en Duitse Medionsites.

In principe moet MS het hele tablet kunnen inrichten.
Mogelijk dat je via config nog een monitorinstelling moet veranderen.
 
@FVG
Heb jij geen garantie meer?
Want er zit 3 jaar garantie op de tablet.
Heb jij de handleiding er nog bij zitten?
Want het zou kunnen dat daar nog oplossingen is staan.
 
vernieuw de Windows 10 eens via de optie die aanwezig is " deze pc opnieuw instellen "en zorg dat deze verbonden is met het internet ...liefst bekabeld indien mogelijk...mogelijk dat dan al de nodige drivers geinstalleerd worden ..je dient er bij te blijven tijdens de vernieuwing het kan tevens zijn dat er de vraag gesteld word om aan te geven dat het om een tablet gaat met gebruik van een touchscreen en zodoende dat deze ook geinstalleerd word ...dus je sluit deze keer geen muis of toetsenbord aan via de otg ...je vernieuwd je tablet vanaf de herstel opties aanwezig in de Windows 10 zelf " deze pc opnieuw instellen "
 
Ik heb de optie "Deze PC opnieuw instellen" laten uitvoeren zonder muis of toetsenbord aangesloten maar het touchscreen blijft nog steeds onbruikbaar.
In heb op de Microsoft Update Catalog site wel na zoeken op 'touchscreen' nu wel een driver gevonden:
Microsoft driver update for Surface TouchScreen Device met info Windows 10 and later drivers,Windows 10 and later upgrade & servicing drivers.
Misschien kan ik die eens proberen te installeren. De download is een .CAB bestand met daarin twee mappen (amd64 en i386). Ik vermoed dat ik de laatste moet gebruiken?
 
Inderdaad, de i386. Wij volgen met veel belangstelling ;)
 
Oplossing 7: Touchscreen-kalibratie opnieuw instellen

Opmerking
Er moet een toetsenbord of muis aangesloten zijn op de Surface, zoals in oplossing 2.

Als de oplossingen 1 tot en met 6 niet werken, moet je het touchscreen opnieuw kalibreren:

  1. Druk op de Windows-logotoets .
    (Als je een muis gebruikt, selecteer je Start .)
  2. Typ kalibreren, gebruik de pijltoetsen om Het beeldscherm kalibreren voor pen- of aanraakinvoer te markeren en druk op Enter.
    (Selecteer Het beeldscherm kalibreren voor pen- of aanraakinvoer als je de muis gebruikt.)
  3. Druk op de Tab-toets totdat de knop Opnieuw instellen is geselecteerd en druk op Enter.
    (Selecteer Opnieuw instellen als je een muis gebruikt.)
    Als de knop Opnieuw instellen niet beschikbaar is, zijn de fabrieksinstellingen voor de aanraakkalibratie van de Surface nog geldig. Ga naar Oplossing 8.
  4. Druk op de Tab-toets totdat de knop Ja is geselecteerd, druk op Enter en volg de scherminstructies.
    (Selecteer Ja als je een muis gebruikt en volg de scherminstructies.)
  5. Nadat de herkalibratiegegevens van de Surface zijn verwijderd, test je het touchscreen om te zien of het correct reageert.
Bron: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4023476/surface-surface-touchscreen-problems-with-touch
 
Probleem met touchscreen is eindelijk opgelost.
Het is uiteindelijk gelukt met een originele Medion driver die ik via een collega heb kunnen bemachtigen.
INTEL TXE DRIVER MEDION AKOYA E1234
Het was wel voor een ander type van toestel maar blijkt toch ook te werken op de Medion Akoya MD99400.
 
Goed om te horen dat het is opgelost!
Bedankt voor de terugkoppeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan