• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Transparante achtergrond in Illustrator of Indesign

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mithras

Nieuw lid
Lid geworden
4 mrt 2015
Berichten
3
Waarderingsscore
0
HELP. Sorry voor de shout. Ik heb een logo in Photoshop gemaakt om op polo shirts te laten drukken voor ons 40 jarig jubileum van de vereniging. Echter moet hij omgezet worden naar vectors dus in indesign of illustrator. Nu loop ik vast want deze programma's ken ik niet zo goed. Hoe krijg ik in illustrator een wit logo op een transparante achtergrond? Wie kan mij helpen.
 
probeer anders eens met Vector Magic ..

bezie ook deze tut hoe je dus tewerk dient te gaan om pixels om te zetten in vectors....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een logo moet aanleveren voor opdruk T-shirts mag je NOOIT een wit logo aanleveren !!! Het logo moet je altijd in het zwart aanleveren, dan kan de drukker een zeef aanmaken voor zeefdruk en kan jij de kleur kiezen die je wil.
Indesign is geen vectorieel programma maar een opmaak programma.
Als je in Photoshop een logo hebt gemaakt op een transparante achtergrond dan dien je die op te slaan als een psd-bestand. Nadien start je illustrator op en open je een nieuw document. Vervolgens sleep je gewoon vanuit je verkenner het psd-bestand op illustrator op het nieuwe document en voila ... logo op transparante achtergrond. Daar kan je dan het logo vectoriseren of beter nog opnieuw tekenen. Photoshop is een bitmap-programma waar je alles opbouwt in pixels. Als je ver genoeg inzoemt zul je zien dat een lijn uit blokjes bestaat en niet een mooie recht lijn. Illustrator is een vector-programma waar alles is opgebouwt uit lijnen en vlakken. Als je een logo vanuit Photoshop vectoriseert blijven die lijnen blokjes. Best is het logo opnieuw (over)tekenen in illustrator of coreldraw.
Theoretisch kan de drukker ook weg met een hogo resolutie pdf vanuit Photoshop, als je het ontwerp maar op exact de juiste grootte aanlevert als het gedrukt moet worden.
 
Ik heb die Vector Magic ook eens getest en moet zeggen dat dit verbazend goed werkt. Goede tip voor even snel iets om te zetten naar vector. Bedankt Emi.
 
Wanneer je een nieuw bestand opent in photoshop bijvoorbeeld, krijg je een menu:

http://www.kwcheah.com/wp-content/uploads/2012/08/New-Document-Setting.png

Zorg er voor dat je onder 'Background Contents': Transparent selecteert. Je zal een achtergrond zien met grijze en witte blokjes. Deze blokjes geven een 'lege' ruimte weer.

Belangrijk is dat je wanneer je klaar bent met ontwerpen je bestand opslaat als een .png bestand. Dit zorgt er voor dat de 'lege' ruimtes niet worden opgevuld. Wanneer je dit niet doet en het bestand bijvoorbeeld opslaat als .jpeg zal de 'lege' ruimte opgevuld worden met wit.

Mocht je twijfelen of je het goed hebt opgeslagen voordat je het doorstuurt kan je een paar dingen doen.
1. De extensie bekijken door op het icoon van de afbeelding op de rechtermuisknop > eigenschappen te klikken. Hier zal staan: Bestandstype: PNG-bestand (.png)

2. De file opnieuw openen met photoshop. Als je het bestand opent zal je weer de geblokte achtergrond krijgen. Dus dat betekent dat je het goed hebt opgeslagen.

3. Eventueel kan je het testen door het bestand bijvoorbeeld eerst te uploaden op sites als: imgur.com. Deze sites geven een grijze achtergrond weer als je het opload. Dus mocht er nog wit staan op plekken waar het niet gewenst is dan kan je dit zien.

4. En mocht je echt blijven twijfelen, neem dan even contact op met de drukker of het bestand juist is aangekomen en gedrukt kan worden zoals je bedoeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan