• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Tu Enschede waarschuwt uitval internet is mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

mabus

NCF Lid
Lid geworden
14 dec 2017
Berichten
101
Waarderingsscore
7
Nieuws van Eergister alweer.

https://www.utwente.nl/nieuws/!/201...et-internet-zelf-kan-uitvallen-is-er-nog-niet

dinsdag 30 januari 2018

Geen betalingsverkeer, geen vliegverkeer, gestrande reizigers, grootschalige plunderingen en hulpdiensten die niet gebeld kunnen worden om de orde te herstellen of om mensen te helpen. Het beeld dat Aiko Pras, hoogleraar Internet Security aan de Universiteit Twente (UT), schetst van de chaos die ontstaat na een eventuele DDoS-aanval op het internet, laat niets aan duidelijkheid te wensen over. ‘We weten inmiddels wel dat zaken die op het internet aangesloten zijn, zoals het elektriciteitsnet, kunnen uitvallen. Maar het besef dat het internet zélf kan uitvallen, is er nog niet.’ Als hoogleraar heeft hij een taak om bij te dragen aan bewustwording daarvan.

Je hebt niet in de gaten dat je koelkast gehackt is, want hij werkt gewoon. Maar ondertussen zit jouw koelkast wel andere apparaten te bestoken.Aiko Pras, hoogleraar Internet Security
 
Een slimme jongen die mijn koelkast kan hacken.
En als ie het al kan moet ie wel van mijn bier afblijven.
 
Toen het internet op gang kwam, ergerde ik mij jarenlang groen en geel aan al die slaafse volgers en toejuichers die het omarmden. Onder andere dit scenario kwam toen al voor mijn geest.

Maar op een gegeven moment waren er zoveel slaafse volgers en toejuichers dat je zonder internet niet meer meetelde. Zelfs voor vrijwilligerswerk was het vereist.

Ik kan dus alleen maar zeggen: de mensen willen het, meneer.
 
Waar het artikel over gaat is Internet Of Things.

Apparaten die daartoe behoren gebruiken een wel heel kaal en onbeveiligd Linux besturingssysteempje.
Al jaren is dit bekend en schijnbaar wordt daar weinig aan gedaan.
Net alsof de fabrikanten het niet kan schelen dat daardoor de boel een heel stuk onveiliger wordt.

Voor mij hoeven die op afstand bestuurbare dingen niet, laat staan dat mijn koelkast de duurste boodschappen aan huis laat leveren!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan