• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ubuntu 18.10 Beta

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvC

Nieuwsgierig Aagje
Lid geworden
9 aug 2016
Berichten
1.225
Waarderingsscore
13
Ubuntu 18.10 (Cosmic Cuttlefish) Beta is beschibaar: Download
Deze tussen versie wordt 6-maanden ondersteund. De definitieve versie staat op 18-oktober gepland.
Bijzonderheden vind je hier.

In VMware volg ik de daily builds al een tijdje en vandaag heb ik de Beta versie als hoofdbesturingssysteem geïnstalleerd.
In dit geval heb ik een dock geinstalleerd, maar het staat je vrij om het naar eigen wens in te richten.

Hier met de officiële Cosmic Cuttlefish wallpaper:
5bae6c0ae4ca5-Schermafdruk_van_2018-09-28_19-36-40.png


Eigen wallpaper + specificaties:
5bae6e51b3637-Schermafdruk_van_2018-09-28_20-08-28.png
 
Ubuntu 18.10 is inmiddels uit en er wordt geschreven dat 18.10 een stuk sneller is t.o.v vorige versies.
Hoe denkt EvC hierover?
 
De opstartsnelheid is weinig veranderd, het afsluiten gaat wel rap.
Overigens kun je van de Gnome desktop geen snelheidswonder verwachten. De uitstekende grafische eigenschappen vragen uiteraard nogal wat.
Wel ben ik behoorlijk enthousiast over het Yaru thema (de opvolger van Ambiance). Het heeft een professioneel uiterlijk.
Bovendien zijn de Yaru systeemgeluiden heel aangenaam.
Wat me tegenviel is dat de huidige Thunderbird het Yaru thema nog niet overneemt.

De afgelopen weken heb ik ook veel getest met Fedora 29 Beta. De final release is 30-oktober.
In dit geval heb ik Fedora Python Classroom Lab gebruikt omdat het een minimale versie is en het nog Thunderbird 52.8.0 gebruikt.
Het wordt sinds vandaag als host gebruikt en heb het tevens het Yaru thema gegeven voor zowel de stijl, iconen, muisaanwijzer en de systeemgeluiden.
Zo heeft Fedora toch het Ubuntu 18.10 uiterlijk en systeemgeluiden:

wallpaper

5bcc9e4ece67b-Schermafdruk_van_2018-10-21_17-00-23.png


5bcc9f4c47eed-Schermafdruk_van_2018-10-21_17-04-10.png
 
Fedora doet wat moeilijk als host - voor VMware - met ingeschakelde Secure Boot.
Kortom, ik ben weer terug bij Ubuntu 18.10. Dat werkt voortreffelijk met Secure Boot aan:

Code:
systemd-analyze time

5bcfbdaa924cd-Schermafdruk_van_2018-10-24_02-23-11.png
 
In plaats van Thunderbird gebruik ik nu Mailspring (voor Mac, Linux en Windows).
Het is als Snap geinstalleerd. Op die manier wordt het automatisch geüpdate.
De Nederlandse taal en spellingscontrole wordt meteen gedetecteerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan