• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Uit 't hart gegrepen...……...

Status
Niet open voor verdere reacties.

quandor

Gewaardeerd
Lid geworden
27 jan 2016
Berichten
1.620
Waarderingsscore
171
Waarom deze wellicht vreemde topictitel?

Ik ben aanwezig / volg actief een viertal computergerelateerde forums, waarvan 2 Engelstalige. Dit doe ik al bijna 25 jaar.

Wat mij in het bijzonder is opgevallen in die tijd, is dat een heleboel ‘probleemhouders’ gebruik maken van leuke / interessante / computersnelheidverhogende / computerbeschermende / internetsnelheid verhogende / grafisch Windows opleukende / Windows versnellende / de in de machine aanwezige hardware versnellende / verbeterende tooltjes / driver updatende tooltjes , etc. etc. etc. gebruiken.

Ik durf bijna met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te schrijven dat juist het (mogelijk gecombineerde) gebruik van al die appjes / tooltjes vele van de problemen veroorzaken.

Daarom een welgemeend advies :

Installeer Windows en blijf daarna van Windows instellingen waarvan je de consequenties niet kunt overzien af, zoek een goede virusscanner, installeer daarnaast mogelijk Mbam en laat verder ALLE voornoemde tooltjes / appjes links liggen en ik ben er heilig van overtuigd dat je als probleemhouder veel minder op dit soort forums aanwezig bent.

Moderne computers hebben al die 'meuk' niet meer nodig!
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens.
Bij mijn huidige PC zo gedaan en heb nooit problemen!
Gebruik alleen Windows Defender en MBAM
Gaat prima zo.
 
Betaalde of gratis versie van Mbam?
 
Wat mij in het bijzonder is opgevallen in die tijd, is dat een heleboel ‘probleemhouders’ gebruik maken van leuke / interessante / computersnelheidverhogende / computerbeschermende / internetsnelheid verhogende / grafisch Windows opleukende / Windows versnellende / de in de machine aanwezige hardware versnellende / verbeterende tooltjes / driver updatende tooltjes , etc. etc. etc. gebruiken.

Ik ben hier ook volkomen mee eens.
Sinds vorige jaar Januarie ,
had ik ook op een advies van een forum lid Mcafee web of zo in mijn Firefox geinstalleerd. (addon).
Steeds problemen heb er afgedonderd,en ook Wishclean troep.En defragmenteren progammas.
En nu totaal sinds vorid jaar Januarie ,geen problemen meer met de computers.

Heb op mijn Laptop staan
Firefox met addon acblock en Lastpass
Windows Firewall + Defender
Mbam betaald versie
Opruimen doe ik gewoon via de Windows progammas en Defragmenteren.
Want snelheid doet me totaal niets.

Desktop
Firefox met addon acblock en Lastpass
Bitdefender Security 2019

Mbam betaald versie
Opruimen doe ik gewoon via de Windows progammas en Defragmenteren.

En sinds dat ik al die overbodige progammas heb verwijderd,
heb ik geen problemen meer gehad.
Ik laat gewoon Windows zijn gang gaan.
 
Dat je de betaalde versie hebt is helemaal niet verkeerd. Er wordt nogal eens op diverse computerforums verwezen naar de free / gratis versie van Mbam. Die is op zich niet verkeerd, al doet 'in de dagelijkse pratijk helemaal niets voor je.
De gratis versie scant namelijk niet in realtime, alleen als je dus zelf opdracht geeft.

Dat betekent dat je bij een 'druk' surfgedrag dus eigenlijk wel iedere dag een keer handmatig moet scannen om voordeel van het appje te hebben, daar waar de betaalde versie de 'boel' online / in realtime voor je in de gaten houdt, geen omkijken naar dus.
 
Ik gebruik al jaren avira anti virus , mbam en ccleaner.
Allemaal de gratis versie , ik laat deze wekelijks een uitgebreide scan uitvoeren.
Tot nu toe werkt dit gewoon goed.
 
Quandor, dat is erg goed geschreven en hierin kan ik me VOLLEDIG vinden. Over het algemeen is de standaard installatie die op pc's/laptops geleverd wordt perfect. Eventueel manueel wat overbodige tools er af gooien kan geen kwaad natuurlijk maar vooral het gebruik van tooltjes kan gevaarlijk zijn.
 
@cashje, @jvantoren:
we zijn het er idd. allemaal snel over eens dat Mbam een prima tooltje is. Wat ik in bericht 5 ook een beetje bedoelde was dat men met de gratis versie soms redelijk dicht in de buurt komt van het spreekwoord : "De put delven als het kalf verdronken is". Minpuntje van de gratis versie is namelijk dat 'ie niet 'blaft' als je bijv. op het punt staat een twijfelachtige site te gaan bezoeken.

Als je dan al een keer 'ellende' binnenhaalt, dan mag je afwachten of de wekelijkse scan het vindt en mogelijk nog belangrijker, of Mbam dan in staat is de ellende de nek om te draaien.

Mijn betaalde versie 'blaft' enkele keren per maand als ik een site aanklik en geeft dan het advies om die site niet openen omdat deze onveilig zou zijn. De gratis versie biedt deze waakhondservice niet.

Voor hen die met de gratis versie van Mbam werken adviseer ik Adawarecleaner te installeren (ook van Mbam) en dagelijks even, dit slechts een enkele tientallen secondes durende, scannetje te doen.

Adawarecleaner :
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het in deze bijna helemaal met de TS eens. Uitgesloten onderstaande.

zoek een goede virusscanner

Die zit, zeker voor thuisgebruikers, gewoon al ingebakken in Windows (wanneer je Windows 10 gebruikt) ook daar heb je dus geen externe software meer voor nodig.
 
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens en logischerwijze dan ook gedeeltelijk mee oneens. Laatste AV testjes wijzen uit dat Windows Defender vele tientallen false positives kende in de testperiodes. Als je als relatieve leek dan braaf het bestand in quarantaine laat plaatsen en / of erger nog, laat verwijderen, dan kunnen de gevolgen heel vervelend zijn.

Ik wil / wilde met opzet geen merkadvies geven, maar er zijn scanners die al jaren en jaren in de top 3 meedraaien en die slechts heel zelden false positives geven.
 
Eens maar zeker voor de mens die geen bijzondere dingen doet is een extra scanner ook weer lastig, want welke moet je dan kiezen. Die van Windows is in dat geval echt dikke prima.
 
Gelet op de héél veel false positives ben ik toch een beetje geneigd daar anders over te denken.
Qua scannen doet Microsoft Defender het idd. prima, maar het predikaat goed / uitstekend bestaat uit meer dan alleen de echte ellende arresteren.

Ook systeembelasting, heuristic scannen en het genoemde aantal false positives maken deel uit van het totaal puntenlijstje.

Je kunt de vele false positives ook positief benaderen : hoe 'scherper' afgesteld, hoe veiliger een scanner is, alleen, wat doe je als user als een of meerdere false positives van je hdd wordt / worden afgeknikkerd.........?
 
Bitdefender Internet Security 2019 voor 3 apparaten nu voor slechts € 34,99. Niet duur.
Desondanks blijf ik toch maar bij Windows Defender.
 
Defender was midden vorig jaar getest en had toen veel "false positives" en is sindsdien weer verbeterd.
En hoe weet je wat nu goed of niet goed is als leek, wordt dan na praten met lekentaal en van de test sides weet je ook niet of er sponsergeld achter zit.
Vind deze wel redelijk eruitzien.
 
De gegeven link geeft informatie die waarschijnlijk niet met toestemming van AVTest.org is gepost.
Dit weet ik omdat ik geprobeerd heb zelf toestemming ervoor te krijgen van AVTest.
Maar die heb ik niet gekregen - mag alleen llinken.
 
Bitdefender Internet Security 2019 voor 3 apparaten nu voor slechts € 34,99. Niet duur.
Desondanks blijf ik toch maar bij Windows Defender.
Het is dat je 'm noemt (Bitdefender)
Ik ben nu aan mijn 3e termijnlicentie bezig, ik heb 'm dus een jaar of 7 a 8 en ja, Bitdefender is één van die merken die eigenlijk jaar in, jaar uit, in de top 3 staat.
Ik heb er geen flauw idee van of de gratis versie van Bitdefender net zo 'goed' is als de betaalde versie en slechts wat toeters en bellen mist.

Er vanuit gaande dat de gratis versie van Bitdefender net zo goed in realtime zijn werk doet als de betaalde versie, zou ik op basis van testrapportcijfers uit de voorgaande jaren, ondanks de stijgende lijn van Microsofts Defender, vooralsnog de voorkeur geven aan (betaald of niet) Bitdefender.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan