• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Uitvallende pc na upgrade naar Creator's Edition

Status
Niet open voor verdere reacties.
Krijg je nog steeds geen foutmelding te zien, ook niet in het logboek?
 
Hier heb je enkele mogelijkheden, wat het kan zijn als het aan jou hardware ligt.
Hopelijk heb je er iets aan.


Het komt regelmatig voor dat een computer uitvalt en de oorzaak niet makkelijk te achterhalen is. Zelfs als je meerdere onderdelen vervangt valt het systeem nog uit.

Wat kan dit zijn en hoe kan ik het oplossen? In dit artikel gaan we dit onderwerp nader bekijken.
Begin bij het begin
Een PC bestaat uit verschillende onderdelen, bijna al deze onderdelen kunnen ervoor zorgen dat een computer uitvalt, het best is dan ook om te beginnen bij het begin.

De voeding
De computer wordt voorzien van stroom met behulp van een voeding. Als de voeding defect of deels defect is, kan het zo zijn dat de computer niet aan gaat of regelmatig uitvalt.

Een manier om te testen of de voeding de oorzaak is, is door de voeding aan te sluiten op bijvoorbeeld een andere computer, heb je daar dezelfde problemen, dan is de voeding de oorzaak van jouw probleem. Uiteraard zijn er meer manieren om een voeding te testen, dit is echter de makkelijkste manier voor de leken.

Moederbord
Als je de voeding hebt getest en deze werkt, is het tijd om over te gaan naar het moederbord. Als je alles goed hebt aangesloten, start de PC dan op en ga naar je BIOS. Laat de PC daar draaien. Indien je geen problemen ervaart, ligt het niet aan je moederbord.

Het is mogelijk dat je je BIOS batterij uit je moederbord moet halen en deze weer terug moet stoppen alvorens het moederbord goed functioneert.

Processor
Het is belangrijk om te weten dat als je processor te heet wordt, je PC automatisch afsluit. Dit gebeurd bij een temperatuur die aangegeven is door het bedrijf achter jouw processor.

Dit is natuurlijk makkelijk te testen door een programma te installeren die de temperaturen meet van jouw computer. Een voorbeeld hiervan is “Real Temp”.

Een oorzaak hiervan kan zijn dat jouw koelpasta niet efficiënt genoeg is. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw moederbord teveel stroom geeft waardoor jouw CPU niet goed kan functioneren.

Geheugen
Hoe gek het ook klinkt, jouw RAM geheugen kan er ook voor zorgen dat jouw computer het niet goed doet. Een memory test is bij deze dan ook heel erg handig. Voer de test uit, mocht de test aangeven dat jouw RAM niet goed is, verwijder dan wat bankjes en kijk welke RAM-bank het probleem veroorzaakt.

Harde schijf
Als laatste gaan we het hebben over jouw harde schijf. Het is natuurlijk heel erg logisch dat de verschillende schijven in jouw computer de oorzaak kunnen zijn van het uitvallen of niet goed functioneren van jouw computer.

Op een harde schijf of SSD sla je allemaal informatie op, soms sla je iets op wat de computer infecteert met bijvoorbeeld een virus. Een virus kan ervoor zorgen dat jouw computer uitvalt of echt stuk maakt.

Veel mensen denken dat een herstel naar de fabrieksinstelling voldoende is om alle informatie van de harde schijf te wissen, echter is het zo dat hardnekkige virussen gewoon op de schijf aanwezig kunnen blijven.

Het is in zo’n geval goed om de schijven te formatteren en vervolgens met een CD te her installere
 
Hallo, wel eens aan gedacht dat het aan de video kaart ligt.
 
[Edit: Verkeerd naar eerdere post gelinkt]

In de meeste gevallen krijg ik inderdaad geen foutmelding. Bij een van de crashes gisteren is echter wél een foutmelding opgedoken in WhoCrashed. Deze heb ik onderaan deze post opgenomen.

Op dit moment heb ik de GPU vervangen door een oude Nvidia Geforce 8600GT die ik nog had liggen, om te testen of het probleem door de videokaart veroorzaakt wordt.

Het lijkt me dat deze oude videokaart veel minder stroom nodig heeft dan mijn reguliere GTX 970. Mochten de crashes stoppen, is er dan een manier om te ontdekken of de problemen door de voeding of de GPU worden veroorzaakt? Ik heb helaas geen reservevoeding liggen die voldoende stroom voor de GTX 970 zou kunnen leveren.

@brabant: Zoals je eerder in dit thread kunt lezen heb ik al meerdere stresstests op mijn reguliere videokaart gedraaid. Deze werden zonder problemen afgerond.

Hierbij de crash dump van WhoCrashed:

Crash Dump Analysis

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Fri 21-7-2017 14:09:54 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\072117-5218-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14F960)
Bugcheck code: 0x9F (0x3, 0xFFFFC000EDFE2A70, 0xFFFF9B806BBFC960, 0xFFFFC000EFE734C0)
Error: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that the driver is in an inconsistent or invalid power state.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.



On Fri 21-7-2017 14:09:54 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x9F (0x3, 0xFFFFC000EDFE2A70, 0xFFFF9B806BBFC960, 0xFFFFC000EFE734C0)
Error: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE
Bug check description: This bug check indicates that the driver is in an inconsistent or invalid power state.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik alle gecompliceerde uitleg hierboven lees dan ben ik maar wat blij dat ik gewoon heb afgewacht tot Microsoft zelf in actie kwam en de laatste versie installeerde. Het gaat hier over een oude én ouderwetse desktop die nu loopt als een trein. Geduld is soms een mooie deugd....
 
Als ik alle gecompliceerde uitleg hierboven lees dan ben ik maar wat blij dat ik gewoon heb afgewacht tot Microsoft zelf in actie kwam en de laatste versie installeerde. Het gaat hier over een oude én ouderwetse desktop die nu loopt als een trein. Geduld is soms een mooie deugd....

Alleen heeft hij hem terug gezet naar de vorige versie, zonder resultaat ->
Ik heb de Anniversary Update van Windows 10 (versie 1607) weer geïnstalleerd. Helaas loopt de pc nog steeds op een identieke wijze vas
 
Het kan zonder meer een probleem met het werkgeheugen zijn.
 
Ik vind ik over jou foutcode/melding.
  • “DRIVER_POWER_STATE_FAILURE” appears and crashes the active program window.
  • "STOP Error 0x9F: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE" is displayed.
  • A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer. The problem seems to be caused by the following file:
  • Your PC frequently crashes with Error 0x9F when running the same program.
  • “The DRIVER_POWER_STATE_FAILURE bug check has a value of 0x0000009F. This bug check indicates that the driver is in an inconsistent or invalid power state.” is displayed.
  • Windows runs sluggishly and responds slowly to mouse or keyboard input.
  • Your computer periodically “freezes” for a few seconds at a time.
In most cases, you will experience DRIVER_POWER_STATE_FAILURE blue screen errors after you’ve installed new hardware or software. These DRIVER_POWER_STATE_FAILURE blue screens can appear during program installation, while a Microsoft Corporation-related software program (eg. Windows Operating System) is running, while a Windows driver is being loaded, or during Windows startup or shutdown. Keeping track of when and where your STOP error occurs is a critical piece of information in troubleshooting the problem

Causes of DRIVER_POWER_STATE_FAILURE Blue Screen Errors
  • Incorrectly configured, old, or corrupted device drivers. (very common)
  • Corruption in Windows registry from a recent software change (install or uninstall).
  • Virus or malware infection that has corrupted Windows system files or Windows Operating System-related program files.
  • Driver conflict after installing new hardware.
  • Damaged or removed system files after you’ve installed software or drivers related to Windows Operating System.
  • Error 0x9F blue screen caused by a damaged hard disk.
  • DRIVER_POWER_STATE_FAILURE STOP error due to memory (RAM) corruption.
DRIVER_POWER_STATE_FAILURE blue screen errors can be caused by a variety of hardware, firmware, driver, or software issues.
 
Bedankt voor uw reacties,

1) ik heb de pc nu een paar dagen met een oude videokaart getest, waarbij geen crashes meer hebben plaatsgevonden (Geforce 8600GT). Ik verwacht daardoor dat het probleem bij de GPU, de GPU-drivers of de voeding ligt.

--> Zijn er tests waarmee ik specifieker kan bepalen welk onderdeel het probleem is? Dit aangezien de PC zonder problemen door GPU-stresstests is gekomen (Furmark).

2) Abraham54 gaf aan dat het een probleem met het werkgeheugen zou kunnen zijn. Ik heb eerder Memtest gebruikt om dit te testen: Hier bleken echter geen problemen uit. Ik heb toen echter slechts 1 volledige cyclus op al mijn bankjes heb laten draaien, op internet kwam ik berichten tegen dat dit te weinig zou zijn.

--> Heeft het nut om meerdere cycli te draaien, en zo ja: Hoeveel is voldoende?
 
Helaas is mijn pc, ook met de oude videokaart, alsnog gecrasht.

Eerste crash
Mijn pc startte op (ik hoorde de schijven draaien, ventilatoren aangaan etc.), maar de monitor bleef op 'No Signal' hangen. Het opnieuw aansluiten van de DVI-kabel hielp niet.

Tweede crash (10 minuten later)
De computer weigerde uit slaapstand te komen, gaf in plaats daarvan 1 lange BIOS-beep gevolgd door 2 korte BIOS-beeps.

Deze keer heeft WhoCrashed gelukkig wél een crash log opgeleverd. Ik heb deze onderaan deze post gezet.

Mijn vraag
-Kan ik concluderen dat het probleem van mijn pc niet aan de GPU ligt? Dit aangezien het wisselen van GPU mijn crashes niet oplost?

-Heeft iemand een idee welk onderdeel/welke software mijn problemen zou kunnen veroorzaken?

In de tussentijd ga ik Memtest nog een lange, uitgebreide test laten uitvoeren.

Nieuwe crash log (van de 2e crash vermoed ik)

On Thu 3-8-2017 12:24:29 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\080317-4890-01.dmp
This was probably caused by the following module: watchdog.sys (watchdog+0x34AE)
Bugcheck code: 0x10E (0x1D, 0xFFFFD08497C2A5D0, 0xFFFFA8041529C3D0, 0x0)
Error: VIDEO_MEMORY_MANAGEMENT_INTERNAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\watchdog.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Watchdog Driver
Bug check description: This indicates that the video memory manager has encountered a condition that it is unable to recover from.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.



On Thu 3-8-2017 12:24:29 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: watchdog.sys (watchdog+0x34AE)
Bugcheck code: 0x10E (0x1D, 0xFFFFD08497C2A5D0, 0xFFFFA8041529C3D0, 0x0)
Error: VIDEO_MEMORY_MANAGEMENT_INTERNAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\watchdog.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Watchdog Driver
Bug check description: This indicates that the video memory manager has encountered a condition that it is unable to recover from.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.
 
Zou er eerst een andere voeding in zetten om die uit te proberen, lenen ofzo mogelijk?

HKC maakt redelijke voedingen maar ook soms prut voedingen, Chinese fabrikant en geen Taiwanese.
 
Ik heb even rondgevraagd: Ik kan een voeding lenen, maar die kan slechts 400 Watt leveren.
Dit lijkt me genoeg voor mijn oude videokaart, maar ik weet niet of het ook genoeg is voor mijn GTX 970. Volgens een schatting met een online PSU calculator zou ik daarvoor namelijk een voeding van minimaal 430 Watt moeten hebben.

Ik zal in eerste instantie testen of mijn systeem stabiel blijft als ik de oude voeding combineer met de oude videokaart.
 
Ja dat zou je altijd eerst kunnen testen, voor het zelfde geld ligt het daar toch niet aan.
 
Ik heb in de tussentijd een oude voeding getest: Het probleem leek hiermee opgelost te zijn.
Ik heb daarom mijn voeding vervangen door een moderner exemplaar (Corsair RM650x). Sinds het installeren van deze voeding is de pc niet meer uitgevallen, dus probleem opgelost hoop ik.

Op dit moment zeurt Windows 10 echter steeds dat ik verplicht moet upgraden van de Anniversary Edition van Windows 10 naar de Creator's Edition. Wat raden jullie aan? Dit zo lang mogelijk uitstellen? Of deze update toch installeren?
 
Doen, voor de toekomstige werking is het aan te raden, op een gegeven moment heb je geen ondersteuning meer voor de huidige versie.
 
Goed om te horen dat je de oorzaak hebt gevonden. Microsoft heeft gezegd af te wachten tot de update wordt aangeboden, dit om problemen te voorkomen. Aangezien hij wordt aangeboden zal ik het doen. Je kunt altijd binnen 10 dagen een versie terug.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan