@Johannes1956 Er hoeft geen extra geheugen in of een grotere hardere schijf. Daar ligt het probleem bij de Lenovo laptop zeker niet. Ik vermoedde vorige week dat het misschien aan een driver voor bepaalde hardware zou kunnen liggen. Maar welke?!
@erikdenhouter Jij hebt het volgens mij helemaal bij het rechte eind. Lees maar verder...
Ik heb die Lenovo laptop nu niet bij de hand (hij staat bij mijn vriendin, dik 100 km verderop), maar ik bedenk opeens dat ik de reden misschien al weet waarom hij nog niet compatibel is met versie 1903: een verouderde driver voor Intel RST (Intel Rapid Storage Technology).
Toen ik de laptop 2 jaar geleden voor het eerst in gebruik nam, schreef ik op wat voor eigenaardigheden zich voordeden. Ik citeer even hieronder wat ik toen schreef:
"Met Lenovo Companion kun je controleren of er updates zijn voor drivers. Om dat programma te gebruiken moest ik eerst inloggen met mijn Lenovo ID. Er was een aanbevolen update: Intel Rapid Storage Technology Driver – 10 [64] – V.15.2.0.1020. Maar die kon niet gedownload en geïnstalleerd worden. Wat heb je dan aan zo’n update hulp? Helemaal niks!"
Ik gromde toen even van ergernis, maar heb het er toen bij gelaten, omdat ik meende dat ik Intel RST niet per se nodig had. Nu zou die oude driver juist de belemmering kunnen zijn, waardoor versie 1903 er niet op kan.
Zie ook dit artikel op Bleeping Computer:
Windows 10 1903 Update Blocked by Old Intel Rapid Storage Drivers
De driver die nu op die laptop geïnstalleerd is, is 100% zeker te oud voor versie 1903, al weet ik niet uit mijn hoofd welke versie de huidige driver is.
Als ik weer bij die laptop kan, dan moet ik driverversie 15.9.6.1054 of nieuwer installeren. Maar ook zeker geen te nieuwe driver downloaden, want die zijn dan weer niet geschikt voor de Intel processor van de
6e generatie die erin zit, las ik elders...
Ik ben benieuwd... Kan nog een paar weken duren voordat ik weer bij die laptop kan. Geeft niet. Is geen haast bij.
[..porrelaar googelt nog even door...]
Ha, wacht, ik ben er al uit. Ik heb even verder gezocht. Microsoft zegt dat dit probleem opgelost wordt met KB4512941. Dat is op dit moment nog een optionele update, maar wat in die optionele update zit zal hoogstwaarschijnlijk ook in de maandelijkse cumulatieve update van a.s. Patch Tuesday (11 september 2019) zitten:
https://support.microsoft.com/en-us...rsion-1903-on-devices-with-certain-versions-5
Komt allemaal vanzelf goed dus.
Hoop ik.
Update: nee, mijn redenering klopt niet. KBKB4512941 is een update voor computers die al op versie 1903 draaien. Ik denk dat ik toch eerst zelf de juiste driver voor de Intel RST zal moeten gaan opzoeken. Ach, dan heb ik nog wat te doen. Komt wel goed.