• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Update naar W10 (1903)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roodje

Gevestigd lid
Lid geworden
4 aug 2014
Berichten
462
Waarderingsscore
0
Dag vrienden, kan iemand mij vertellen hoe het kan dat ik op mijn oude laptop (7jr) de update naar versie 1903 van W10 aangeboden kreeg en op mijn onlangs aangeschafte nieuwe laptop niet. Ik heb via [Instellingen (bijwerken en beveiliging)] naar updates laten zoeken echter zonder resultaat. Wel kreeg ik voor de versie 1809 die er nu op staat een kleine cumulatieve update aangeboden.
 
Is dat belangrijk dat daar een verklaring voor is?

Zoek de update pagina van Microsofts Windows 10 op en doe dat zo of de installatiebestanden op een USB stick zetten en die in W10 starten om de update uit te voren.
 
Is dat belangrijk dat daar een verklaring voor is?
Soms wel...
In sommige gevallen werkt Windows Update niet goed. Dat kan een oorzaak zijn. Maar dat is bij Roodje niet het geval, omdat er nog steeds updates binnenkomen voor versie 1809.
Het kan ook zijn dat je laptop nog niet geschikt is voor versie 1903. Dat kan ook voorkomen bij vrij nieuwe computers. Dan moet je gewoon nog een paar maanden afwachten.

Ik was vorige week een slechts 2 jaar oude Lenovo Ideapad 510-15ISK - 80SR00EAMH aan het bijwerken, omdat hij een paar maanden niet gebruikt was. Daar stond (net als bij Roodje) nog versie 1809 van Windows 10 op. Er kwamen een paar updates binnen die ik liet installeren. Daarna startte ik de laptop opnieuw op en ging ik weer naar Windows Update. Ik klikte weer op Naar updates zoeken. Er kwam nog 1 update binnen. Laten installeren en daarna opnieuw geklikt op Naar updates zoeken.
En toen kreeg ik het volgende te zien:

5d7562c370bac-2019-09-01_22_13_41-Lenovo_bij_M_nog_niet_geschikt_voor_versie_1903.png


Er wordt niet bijgezegd waarom die Lenovo laptop nog niet gereed was voor versie 1903. Enkel dat deze laptop nog niet compatibel is.
Nu kan ik natuurlijk de upgrade naar versie 1903 gaan forceren door naar deze website te gaan en dan te klikken op Update nu, maar de mogelijkheid bestaat dat versie 1903 dan niet vlekkeloos zal werken.
Ik wacht dus gewoon een paar maanden. Versie 1809 zal nog ondersteund worden tot 12 mei 2020. Het duurt nog 8 maanden voordat het zover is. Er is dus geen haast bij.
 
Had laatst een HP notebook waar nog 1803 op stond en latere versies niet werden aangeboden bij updates zoeken, via de updatewebsite ging het gewoon.

Dus je kunt er af en toe geen touw aan vastknopen waarom het wel of niet wil, 1 van mijn eigen pc's wilde ook niet, na het verwijderen van Unlocker werkte het wel, weird.

En vrijwel alle PC's zijn compatible met 1903, heb hem laatst op een Pentium 4 geinstalleerd als geintje, ging ook nog, wel eerst wat boterhammetjes klaarmaken want het duurt even.
 
porrelaar@ Ja, die melding komt mij ook heel bekend voor.
Ik zou dan ook liever even controleren wat er nog aan de opbouw van de nieuwe Laptop kan gedaan worden, zoals extra geheugen , grotere SSD schijf
beslist niet de Update dan zelf gaan installeren ,want dat is vragen om Blauwe schermen en vast lopers

@Lange Pier nou meneerke, dan heeft U mazzel gehad, want ik heb dat ook bij een paar Computers gedaan, en na enige Tijd was het einde verhaal , constante Vasthangers en Bleuscreens
 
Er wordt niet bijgezegd waarom die Lenovo laptop nog niet gereed was voor versie 1903. Enkel dat deze laptop nog niet compatibel is.
Ik heb een ouder Toshiba laptopje, en die kreeg drie weken geleden ineens zijn 1903.
Ik neem aan dat specifieke hardware in je apparaat op compatibel drivers van de fabrikant wacht voordat de Windows update (upgrade) door kan gaan. Die drivers zitten dan in de upgrade zelf, of worden vlak er voor geïnstalleerd.
 
@Johannes1956 Er hoeft geen extra geheugen in of een grotere hardere schijf. Daar ligt het probleem bij de Lenovo laptop zeker niet. Ik vermoedde vorige week dat het misschien aan een driver voor bepaalde hardware zou kunnen liggen. Maar welke?!

@erikdenhouter Jij hebt het volgens mij helemaal bij het rechte eind. Lees maar verder...

Ik heb die Lenovo laptop nu niet bij de hand (hij staat bij mijn vriendin, dik 100 km verderop), maar ik bedenk opeens dat ik de reden misschien al weet waarom hij nog niet compatibel is met versie 1903: een verouderde driver voor Intel RST (Intel Rapid Storage Technology).
Toen ik de laptop 2 jaar geleden voor het eerst in gebruik nam, schreef ik op wat voor eigenaardigheden zich voordeden. Ik citeer even hieronder wat ik toen schreef:

"Met Lenovo Companion kun je controleren of er updates zijn voor drivers. Om dat programma te gebruiken moest ik eerst inloggen met mijn Lenovo ID. Er was een aanbevolen update: Intel Rapid Storage Technology Driver – 10 [64] – V.15.2.0.1020. Maar die kon niet gedownload en geïnstalleerd worden. Wat heb je dan aan zo’n update hulp? Helemaal niks!"​

Ik gromde toen even van ergernis, maar heb het er toen bij gelaten, omdat ik meende dat ik Intel RST niet per se nodig had. Nu zou die oude driver juist de belemmering kunnen zijn, waardoor versie 1903 er niet op kan.
Zie ook dit artikel op Bleeping Computer: Windows 10 1903 Update Blocked by Old Intel Rapid Storage Drivers

De driver die nu op die laptop geïnstalleerd is, is 100% zeker te oud voor versie 1903, al weet ik niet uit mijn hoofd welke versie de huidige driver is.
Als ik weer bij die laptop kan, dan moet ik driverversie 15.9.6.1054 of nieuwer installeren. Maar ook zeker geen te nieuwe driver downloaden, want die zijn dan weer niet geschikt voor de Intel processor van de 6e generatie die erin zit, las ik elders...

Ik ben benieuwd... Kan nog een paar weken duren voordat ik weer bij die laptop kan. Geeft niet. Is geen haast bij.

[..porrelaar googelt nog even door...]

Ha, wacht, ik ben er al uit. Ik heb even verder gezocht. Microsoft zegt dat dit probleem opgelost wordt met KB4512941. Dat is op dit moment nog een optionele update, maar wat in die optionele update zit zal hoogstwaarschijnlijk ook in de maandelijkse cumulatieve update van a.s. Patch Tuesday (11 september 2019) zitten: https://support.microsoft.com/en-us...rsion-1903-on-devices-with-certain-versions-5
Komt allemaal vanzelf goed dus. Hoop ik. ;)

Update: nee, mijn redenering klopt niet. KBKB4512941 is een update voor computers die al op versie 1903 draaien. Ik denk dat ik toch eerst zelf de juiste driver voor de Intel RST zal moeten gaan opzoeken. Ach, dan heb ik nog wat te doen. Komt wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Je ziet in de logs waar het problerm zit als het niet wil en waardoor.
Heeft overigens niets met mazzel o.i.d. te maken, tis digitaal, ja of nee, 1 of 0.
 
Als ik weer bij die laptop kan, dan moet ik driverversie 15.9.6.1054 of nieuwer installeren. Maar ook zeker geen te nieuwe driver downloaden, want die zijn dan weer niet geschikt voor de Intel processor van de 6e generatie die erin zit, las ik elders...
Version: 17.5.2.1024 (Latest) Date: 8/9/2019
Ze hebben het daar al over de 7e gen Intel processor.
Ik zou de laatste van de Lenovo site halen.
 
Version: 17.5.2.1024 (Latest) Date: 8/9/2019
Ja, die driver is mogelijk te nieuw voor de 6e gen Intel processor in mijn Lenovo laptop.
Ik zou de laatste van de Lenovo site halen.
Dat zal ik doen wanneer ik weer bij die laptop kan. Dan wil ik ook even controleren welke versie er nu op de laptop staat.
Bedankt voor je reactie. 👍
...
Het is toch al laat, dus ik kon wel even doorzoeken. Ik heb al gekeken op de support site van Lenovo. Voor mijn laptop heeft Lenovo slechts 1 versie: 15.2.0.1020, van 23 jan 2017.
Die versie is veel te oud. Heb ik helemaal niets aan.
Ik zoek wel verder wanneer ik die laptop weer bij de hand heb.
 
Laatst bewerkt:
Die Intel RST driver heb je helemaal niet nodig als je geen software raid gebruikt, deïnstalleren en de update uitvoeren.
 
maar heb het er toen bij gelaten, omdat ik meende dat ik Intel RST niet per se nodig had.
Dat dacht ik dus twee jaar geleden ook al, maar ik was er niet helemaal zeker van. Toen dacht ik nog dat hij ook voordeel bood wanneer je geen raid gebruikte.
Bedankt voor de bevestiging, LP. Ik zal die driver verwijderen.
 
Ik vermoed dat Lange Pier niet bedoelt 'verwijderen want niet nodig', maar 'je kan hem verwijderen om te updaten, je hebt geen RAID om te verliezen.
Die Intel RST driver heb je helemaal niet nodig als je geen software raid gebruikt, deïnstalleren en de update uitvoeren.
"The Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) Driver 17.5.2.1024 supports the configuration and enabling of multiple features including:
  • System acceleration with Intel® Optane™ memory

  • Configuration and maintenance of RAID 0/1/5/10

  • Intel® RST"
 
(foutje)
 
Nou vrienden, dat is een hele discussie geworden. Ik heb alles doorgelezen en kunnen vaststellen dat er verschillende inzichten zijn. Het screenshot dat Porrelaar meestuurde komt me bekend voor maar dan niet op mijn comp maar op die van mijn geliefde. Zij besloot toen het nog maar even af te wachten en ik denk dat ik dit op mijn nieuwe comp ook doe. De ondersteuning van 1809 duurt nog tot mei 2020 en mocht de upgrade vóór die tijd nog steeds niet zijn doorgevoerd dan meld ik me opnieuw.
Dat hele verhaal over die drivers gaat voor mij veel te ver. Ik ben maar een simpele gebruiker en geen nerd (dat bedoel ik niet negatief). Ik heb veel respect voor jullie kennis.
We wachten het af. Groet, Roodje
 
De ondersteuning van 1809 duurt nog tot mei 2020 en mocht de upgrade vóór die tijd nog steeds niet zijn doorgevoerd dan meld ik me opnieuw.
Ik schreef dat ik net pas een update kreeg naar 1903, maar dat was vanaf 1803, dus er kan blijkbaar gewoon een versie overgeslagen worden.

V.w.b. die drivers ongeveer zo: MS herschrijft zijn besturingssysteem nogal eens om lekken te dichten, maar de drivers (stuurprogramma's) voor de hardware (de verbindingssoftware tussen het MS besturingssysteem en de hardware) worden door de hardware fabrikanten geschreven, en die moeten dus de veranderingen die MS aanbrengt volgen met aanpassingen zodat alles blijft werken. Als die fabrikant te laat is, dan moet een upgrade (van b.v. 1809 naar 1903) op zich laten wachten tot die fabrikant ook zijn driver heeft aangepast. Tenzij deze het opgeeft, en niet meer aanpast, en dan blijft jouw upgrade proces uit, en is je hardware (z.g.) 'verouderd'.
 
Ik vermoed dat Lange Pier niet bedoelt 'verwijderen want niet nodig'
Dat bedoel ik wel, dingen zijn er alleen als er is geüpgraded, bij een verse install zijn ze er niet en ja, je kunt ze gewoon deïnstaleren als je ze hebt en geen software raid in wat voor vorm dan ook gebruikt
 
Dat bedoel ik wel, dingen zijn er alleen als er is geüpgraded, bij een verse install zijn ze er niet
Het was 2 jaar geleden een nieuwe laptop die geleverd werd met Windows 10. En blijkbaar dus ook met dat Intel RST gedoe. Maar zodra ik die laptop weer in mijn handen heb, gaat die driver eraf.
 
OK, die andere features naast RAID (RST en System acceleration with Intel® Optane™ memory ) zou ik dan wel in de gaten houden. Daar ging mijn gedachte dus eigenlijk om.
 
System acceleration with Intel® Optane™ memory is voor mij niet van toepassing, want ik heb geen Intel® Optane™ memory in mijn Lenovo laptop zitten.
Hier staat een heel verhaal over Intel Rapid Storage Technology: Intel® Rapid Storage Technology
Het lijkt erop dat je ook zonder RAID, dus met maar 1 SSD of harde schijf profijt zou kunnen hebben van RST:
Whether you are using one or multiple serial ATA (SATA) or PCIe drives, you can take advantage of enhanced performance and lower power consumption from the latest storage technologies

Dat laatste weerhield mij er tot nu toe van om RST te verwijderen.
Nu denk ik dat je een Intel SSD moet hebben om profijt te hebben van Intel RST.

Ergo, die Intel RST driver gaat er op mijn Lenovo laptop vanaf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan