• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vast IP adres werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

eagleye

Nieuw lid
Lid geworden
2 jul 2015
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Ik heb mijn laptop op de router van het telefoonbedrijf Vivo (de Braziliaanse Ziggo zeg maar) een vast ip adres gegeven. 192.168.1.40. Als ik echter op ipconfig kijk zie ik twee andere ip adressen voor de laptop 192.168.1.33 voor wifi en 192.168.1.39 voor bekabeld. Als ik de laptop opnieuw opstart zijn ze weer anders en eindigen dan op bv. 34 en 38.

Mijn vragen:

1. Is het juist dat ik twee ip adressen voor mijn laptop heb?
2. Waarom pakt ipconfig niet het vaste ipadres dat op de router is ingesteld?

Op mijn Acer laptop is windows 10 geïnstalleerd. De router is van Mitrastar en aan de router hangt een tp-link router die ik als access point heb geconfigureerd. DHCP is daarop gedeactiveerd.

Heeft iemand een suggestie hoe ik dit kan oplossen?
 
Als jouw provider met dynamische IP-adressen werkt, kan je geen IP-adres vastprikken.
Alleen in je eigen netwerk kan je vaste adressen gebruiken.
 
Wanneer je een vast IP adres op je router hebt ingesteld, heb je dat ook op je laptop gedaan? Wat betreft de IP adres range, dit ziet er sterk naar uit dat het de interne IP adres range is in je interne netwerk dus dat kan perfect.
 
Dank voor de antwoorden. Ik heb verschillende vast ipadressen voor andere apparaten en dat werkt goed. Ik heb op mijn laptop in de eigenschappen van ethernet gisteren een vast ip-adres ingegeven maar daarna werkte de verbinding met internet niet meer. De range die ik heb ingesteld is 192.168.1.33 - 192.168.1.199
 
En welke DNS?
Die van Google zijn 8888 en 8844, die van de ISP of router mogen ook.
 
aan de router hangt een tp-link router die ik als access point heb geconfigureerd. DHCP is daarop gedeactiveerd.

Dan kun je de laptop toch aan de tp-link hangen en dan DHCP daarop activeren, en een DHCP binding (vast ip adres) instellen voor het MAC adres van de laptop? Of staat de tp-link soms in bridge modus?
 
Laatst bewerkt:
Dan kun je de laptop toch aan de tp-link hangen en dan DHCP daarop activeren, en een DHCP binding (vast ip adres) instellen voor het MAC adres van de laptop? Of staat de tp-link soms in bridge modus?

De tp-link gebruik ik als access point en DHCP is daarop uitgeschakeld. Ik heb het vaste ip adres van mijn laptop ingesteld op de router van mijn isp. Bridge modus is niet ingeschakeld.
Wat me ook niet duidelijk is, is dat wanneer ik het vaste ipadres op mijn laptop invoer bij netwerkeigenschappen, de verbinding met het internet stopt. Ik krijg dan de waarschuwing "dhcp niet ingesteld voor verbinding met internet" als ik probleemoplosser dit laat oplossen wordt de verbinding via de kabel stopgezet en wordt er overgeschakeld op wifi.
 
dhcp niet ingesteld voor verbinding met internet

De Mitrastar verwacht waarschijnlijk een DHCP-instelling op de laptop. Kun je dat niet combineren dan, dat DHCP zeg maar aan staat op de Mitrastar en de laptop staat ook ingesteld op Automatisch een ip adres laten toewijzen, en dan via de Mitrastar alsnog een vast ip toewijzen?
 
De Mitrastar verwacht waarschijnlijk een DHCP-instelling op de laptop. Kun je dat niet combineren dan, dat DHCP zeg maar aan staat op de Mitrastar en de laptop staat ook ingesteld op Automatisch een ip adres laten toewijzen, en dan via de Mitrastar alsnog een vast ip toewijzen?

Dank je wel voor de suggestie. Ik ga dit op deze manier instellen.
 
Als jouw provider met dynamische IP-adressen werkt, kan je geen IP-adres vastprikken.

Dat kan zeker wel. Wat je router doet (extern) heeft niets met je interne pool te maken.

In veel consumenten routers zit overigens een vinkje waarbij een soortgelijke tekst staat "voor dit apparaat altijd hetzelfde ip adres gebruiken". Dat vinkje moet je dan aanzetten.

Daarnaast schrijf je iets over accesspoints. Je moet wel opletten dat je laptop geen ip adres van je accesspoint krijgt toegewezen maar echt van je router.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan