• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

ventilator voeding maakt herrie

Status
Niet open voor verdere reacties.

maulem

Vaak hier
Lid geworden
23 feb 2017
Berichten
649
Waarderingsscore
29
hallo

Sinds enkele weken blijft de ventilator van de voeding erg lang en hard draaien. Ik heb de kap eens van de pc gehaald. Sindsdien houdt het gebrom na enkele minuten na het opstarten op. Ik denk dat de voeding te warm wordt, zeker met de kap.

Waarschijnlijk moet ik de voeding ontstoffen. Moet de voeding daarvoor eerst uit de pc worden gehaald? Of kun je ook gewoon met een compressor van onderen blazen?
 
een compressor zou je beter niet gebruiken aangezien dat geen droge lucht blaast ..en nee het is niet noodzakelijk om de voeding uit te bouwen ...hou echter wel de fan stil als je deze uitblaast .
 
Zou het buiten even doen en een compressor is prima voor dat werk, waarom dat niet zou mogen ontgaat mij, doe het regelmatig.

Openmaken en de boel uitkwasten en met wasbenzine schoonmaken heeft de voorkeur, zeker als er in die ruimte is gerookt.
 
een compressor zet condens aan en deze word in de tank opgeslagen en gebruikt men de compressor zonder deze regelmatig af te laten dan blaast deze geen droge lucht maar vochtige lucht … wilt men een compressor gebruiken dan dient men daar dus rekening mee te houden ..
 
Goed dat je het meld, weten mensen die compressor bezitten niet......

Drupje tefspray in het lager van de vantilator ksn ook geen kwaad, TS.
 
Koop een busje met perslucht, zet de (open) pc buiten, blokkeer indien mogelijk de fan(s) met een satéstokje ofzo en blaas de voeding uit van binnen naar buiten. Nadien andersom. Kan je gelijk de ganse binnenkant eens uitblazen. Heb je fans op de cpu/gpu … zelfde methode met blokkeren van de fans zodat ze niet mee rond draaien.
 
Aan die busjes perslucht heb je geen ... aan en hij heeft zo te zien een compressor.

En die ventilatoren mogen best rondraaien, wordt maar weinig spanning opgewekt, dat is een broodje aap dat de spanning circuits zouden kunnen stukmaken, zelf eens meten wat ik gedaan heb.
 
Hou tijdens het spuiten met lucht de fan tegen, anders blaas je het lager kapot
 
En nog een broodje aap, komop zeg, think pls.

Spuit al 30 jaar dingen schoon met een compressor en nooit een lager kapot gespoten, knap als je dat kunt en ook geen circuits vernacheld.

Hoe komen jullie aan die wijsheden?
 
Ik heb net de voeding uitgespoten met de compressor (er zat nauwelijks vocht in de condensor dus).

Er kwam een flinke wolk stof uit. Maar de ventilator ratelt sommige keren nog steeds een minuut als ik de pc opstart. Maar goed, als het zo blijft is het geen probleem.
 
ventilator tegenhouden met schoonblazen is echt onzin. Gewoon lucht erin blazen en lekker laten draaien. Gegarandeerd dat deze ventilators een RPM aan kunnen die je compressor (o.i.d.) niet eens kan aandrijven.
 
Denk dat je ventilator versleten is, heb ook al eens zoiets voorgehad, voeding openmaken, voelen of er teveel speling opzit, indien niet smeren zoals Lange Pier aangaf, indien teveel speling waardoor fan sleept tegen behuizing kan je op zoek gaan naar een andere ventilator als je die kan vinden, anders een nieuwe voeding erin.
 
En nog een broodje aap, komop zeg, think pls.

Spuit al 30 jaar dingen schoon met een compressor en nooit een lager kapot gespoten, knap als je dat kunt en ook geen circuits vernacheld.

Hoe komen jullie aan die wijsheden?

Misschien uit ervaring??
 
Denk dat je ventilator versleten is, heb ook al eens zoiets voorgehad, voeding openmaken, voelen of er teveel speling opzit, indien niet smeren zoals Lange Pier aangaf, indien teveel speling waardoor fan sleept tegen behuizing kan je op zoek gaan naar een andere ventilator als je die kan vinden, anders een nieuwe voeding erin.

Ik denk niet dat de ventilator versleten is. Hij loopt in het begin echt aan, het brommen begint niet meteen. En op een gegeven moment houdt het ook weer vanzelf op. Het kan ook uren achter elkaar stil zijn, dus ik denk niet aan iets mechanisch. Als het brommen eenmaal afgelopen is, dan blijft het stil.

Over het algemeen bromt de ventilator slechts een enkele keer na het opstarten, maar meestal daarna tijdens herstart weer een aantal keren niet. Stel ik start de pc 10x per dag op, dan bromt de ventilator alleen de eerste keer en de zesde keer.
 
Je zou hem even kunnen smeren, lagertjes zitten er niet in, asje draait in een slijtvaste kunststof, je kunt het eens proberen.
 
zijn de fan bladen aangeslagen van het stof dien je deze eens zuiver te maken ...gebruik daarvoor een oorwatje gedrenkt in alcohol .
 
Je zou hem even kunnen smeren, lagertjes zitten er niet in, asje draait in een slijtvaste kunststof, je kunt het eens proberen.
zijn de fan bladen aangeslagen van het stof dien je deze eens zuiver te maken ...gebruik daarvoor een oorwatje gedrenkt in alcohol .

Ok, gaan we beide doen. Bedankt voor het advies.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan