Probleem Versterker met DAC

Frank1968

Vaak hier
Lid geworden
3 feb 2004
Reaction score
0
Punten
16
Ik ben op zoek naar een versterker met DAC die ik tussen mijn PC en boxen kan plaatsen. Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, wat zou ik het beste kunnen kiezen?

Alvast bedankt.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Reaction score
25
Punten
48
Website
www.relatie-voeding-gedrag.nl
Ik ben geen audiofiel maar geef hier wat basisachtergrond.
Een DAC (digital to analog converter) is nodig als je een digitaal signaal wilt omzetten in een analoog signaal. Het omgekeerde is een ADC (analog to digital converter). Als eerste is het belangrijk welk signaal je als ingang beschikbaar hebt. Is dat een digitaal signaal, dan heb je idd een DAC (versterker waar een DAC is ingebouwd) nodig.
Als je het signaal ook analoog beschikbaar hebt wil het feit dat er vaker DAC's gebruikt worden niet zeggen dat het nodig is. Hangt ook van je wensen en budget af. Als je bv. een analoog signaal uit je pc neemt (dat is in je pc dus al omgezet van digitaal naar analoog) kun je met een "gewone" versterker prima uit de voeten. Toch een DAC gebruiken heeft het voordeel dat je er intern digitaal uitgebreide filteringen op toe kunt passen.
Het aantal bits van een DAC bepaalt welke nauwkeurigheid in niveau van het signaal je kunt bereiken. Het is dus ook belangrijk te bepalen welke eisen je aan de geluidskwaliteit stelt. Zelf heb ik bv. aardige boxen maar luister toch vaak naar wat kleine computer speakertjes. In zo'n geval is het dus paarlen voor de zwijnen werpen om veel geld aan een audioinstallatie uit te geven.
Hier een uitgebreid artikel over DAC's.
Persoonlijk denk ik dat het artikel te veel voorkennis van de basistechniek veronderstelt om voor een leek begrijpelijk te zijn maar er komt wel veel aan bod en mss kun je er toch mee uit de voeten.
en dit: B.M.C. Audio DAC 2: 32-bit DA-converter met voorversterkerfuncties

Frank1968

Vaak hier
Lid geworden
3 feb 2004
Reaction score
0
Punten
16
Ik heb JBL boxen, Northridge E Series E20 8 ohm.

Ik had een budget in gedachten tot ongeveer € 350,-

Lange Pier

NCF Goeroe
Lid geworden
4 nov 2008
Reaction score
272
Punten
83
Elke versterker/receiver met een digitale en/of optische ingang heeft een dac, overigens.

Alleen 2.0 versterkers.

Een iets duurdere maar prima voor dat doel.

Frank1968

Vaak hier
Lid geworden
3 feb 2004
Reaction score
0
Punten
16
Bedankt voor je antwoord.
Zijn er ook geschikte versterker met DAC die wat kleiner van formaat zijn?

Lange Pier

NCF Goeroe
Lid geworden
4 nov 2008
Reaction score
272
Punten
83
B. v.

Je kunt zelf natuurlijk ook even zoeken.

Frank1968

Vaak hier
Lid geworden
3 feb 2004
Reaction score
0
Punten
16
Ik had deze zelf ook gezien. Is deze versterker krachtig genoeg in combinatie met mijn boxen?

PaulZ

Nieuw lid
Lid geworden
11 dec 2019
Reaction score
0
Punten
1
Leeftijd
47
Yamaha A-S501

dat zou mijn keuze zijn, ik heb zijn grotere broer maar geweldig geluid en 2 maal 120 watt.

Nieuwste berichten

Bovenaan Onderaan