• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vervanging cmos batterij, hoeveel doet mAh er toe ?

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166019
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hé ! "eigenwijs" ? Was tip van je/u om dat misschien te proberen (eigen risico uiteraard), niet alsof ik daar zelf mee aan kwam zetten, niet waar ?
Hoe ook. batterijen al aardig oud, dacht eens 1,2 volt gemeten te hebben laatst, dus zou geen probleem moeten zijn lijkt me, maar bedankt (voor het er even atend op maken). Dat nog geprobeerd dus, en werkte niet (wat reden was dat ik hier was, omdat maar even te melden nog), Geval wil alleen dat de omschrijving hierboven van hoe in serie batterijen te plaatsen anders is dan ik nu heb gedaan, dus kan nog een keer proberen. Post de resultaten nog als het niet vergeet (a.h.u.b.).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had ze verkeerd dus, meende dat de twee batterijtjes onder verbonden waren aan dezelfde pool, leek me vreemd, raar dat zelf niet bedacht dat verkeerd zou hebben gezien misschien, maar zal proberen zo nog eens, had al opgegeven eigenlijk, toch kansje dus nog, Doe 't dan later. misschien tot lezen's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee ik adviseerde om niet gewone batterijen te gebruiken, maar oplaadbare van 1,2 V ( = 2,4V ).
Wel schreef ik dat als je toch gewone gebruikt je er een diode tussen kan zetten, dat haalt ongeveer 0,6V van het totaal af.
Maar ik zie dat je al wat moeite hebt om plussen en minnen te schakelen, dus laat ik je dan niet extra verwarren met diodes 😉 en laten we niet nogmaals een topic uit elkaar moeten rafelen voor een paar tienden van een Volt.

Je verbind de plus van de ene met de min van de andere. Dan hou je aan de uiteinden weer een plus en min over, de totaalspanning.
 
Aha, begrijp goed dat oplaadbare dus altijd ipv 1,5 bij wegwerp 1,2 volt zijn (staat me vaag dat eens op heb zien staan). Maar is 'm niet geworden, meteen maar even gezegd, helaas voor mij. Twee oplaadbare dus geprobeerd, en met zwarte en rode draad omgewisseld (vanuitgaand dat mogelijk verkeerd aansluiten niet meteen boel om zeep helpt (gevoelige apperatuur, ook geen antistatische handschoenen of iets gebruikt, maar denk niet dat dat nog wat uit heeft gemaakt, al weet je 't misschien nooit, dan pech). Maar niks noppes dus, helaas voor mij, en misschien voor u, toch leuker dat hulp niet voor niks was lijkt me . Toch nog wat opgestoken denk ik dan maar weer, al zal het van weinig verder nut zijn, maar ach. Laatste bedankje, Kan deze om mijn part dicht (bij deezzz) .
 
Oplaadbare Ni-Mh is inderdaad een 1,2 V (1,4 wanneer propvol, maar héél snel 1,2 waar het dan lang blijft), en wegwerp alkaline is vol 1,56V, en loopt langzaam gestaag naar beneden.

Nooit plus / min verwisselen. Veel apparatuur is daar wel tegen beveiligd, maar dat risico moet je (zeker bij een duur mobo) niet nemen. Je kan tenslotte goed nagaan/zien hoe het aangesloten hoort te zitten.

Antistatisch verdedigen doe je door met grote regelmaat de massa van het apparaat aan te raken, vooral als je er even bij weg bent geweest. Bij een laptop is dat makkelijk te doen door een USB verlengkabel in te steken, dan heb je de metalen afscherming aan het eind als massapunt.

Jammer dat je geen success had met booten van dat ouwetje. Zal denk ik niet aan de batterij liggen hoor.
 
Ik had ook een laptop waarvan de CMOS batterij defect was. Hij startte bios niet meer op en datum/uur werkte ook niet meer. Ik heb een nieuwe CR 2032 aangekocht voor minder dan 5 euro verzending inbegrepen. Heel eenvoudig en de laptop werkt opnieuw.
 
H'looo. Als laatste dan nog, miscchien zelf in het hele proces veroorzaakt, plus en min ook omgekeerd gehad (even daargelaten dat post daarover ook niet gezien had), en ander geknoei, met wat hardhandig los schieten van kabels en twijvelachtig naar beste doen terug in positie plakken en in sleufjes proberen klem te zetten weer, en weet ik wat voor half en haast zeker héle ongelukjes nog meer, doet die nog steeds nop. Dus helaas deze mislukt. Ga kappen dus ook verder, bedankt maar weer, tsjuuusss.

Ps cmos ook geprobeerd, werkte niet, (was de tweede van verpakking van twee die even al open lag, en met vingers er aan, neem aandat die goed nog was, gooi de laptop weg, of voor sloop onderdeel op mp ofzo. Einde verhaal.
 
Hmmghmm , met laptop cmos ligt het wat gevoeliger dan desktops, lijkt erop dat niet oplaadbare niet werkt, misschien oplaadbare maar niet specifiek voor die laptop bedoelde batterij ook niet, of kortweg, zijn flink sikeneuriger daarmee in vergelijking met desktops. Nu met een andere verder wel goede laptop waar een 3 volt oplaadbare in zit origineel, strand het boeltje ook met een wegwerp 3 volt er voor in de plaats gezet. Zie ook veel specifiek voor bepaald type laptops aangeboden. Dus als al nog zou proberen, dan zou originele moeten bestellen denk ik. Krijg wat achterdochtige gedachten richting de fabrikant hierom, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar wat doe je er aan.

Ps In mijn bios : Over time batteries will loose their capacity for recharging.
Only batteries of XXXXXXX should be used and can only be purchased through XXXXXXX.
 
In bericht #4 heb je precies wat je nodig hebt, als 2,4V 20 mAh hetgeen is wat op de oude batterij of in de specificaties staat.
Of het dan boot . . . die garantie is er niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan