• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vervanging cmos batterij, hoeveel doet mAh er toe ?

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166019
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 166019

Gast
Dag, of een veel hogere mAh's wat uitmaakt als je de pc geen (extra) schade wil toebrengen. En nu ik toch bezig ben, mag volt afwijken, en zo ja, hoeveel dan ongeveer ? Was'm, als 't ff kon hopelijk.
 
In de meeste gevallen (zo niet alle tegenwoordig) zit er een CR2032 in. Zolang dat klopt, en het een Lithium is, zit je goed.
De 20- staat voor de doorsnede, de 32 voor de dikte, en bij die dikte hoort het aantal mAh voor dat formaat.
Er bestaat b.v. ook een CR2016, halve dikte, maar die past niet lekker in de houder. Is wel de halve hoeveelheid mAh.

Volt mag NIET afwijken, zo'n cel is 3V.

mAh mag wat afwijken, maar zal dat niet veel doen. Het aantal mAh wordt ook meestal niet vermeld.

1582190842388.png

ALS we het over dit type hebben natuurlijk . . .
 
Laatst bewerkt:
Tja, is voor een hele oude laptop (één uit 2000). Moet een 2,4 volt 20 mAh in. Is origineel in de vorm van twee kleinere baterijen in een soort plastic omhulsel met een draad aan het moederbord vast (en oplaadbaar, vroeg me af waarom dat in mijn meer recenter gefabriceerde pc niet zo zat, is zover ik dacht ook meestal die 3 volt wegwerp batterij tegenwoordig). Zag 'm ook in de 3 volt batterij vorm te koop specefiek voor deze laptop, maar daar geen volt etc bij vermeld vreemd genoeg. Dus eigenlijk de vraag of veilig zou zijn om met zo'n standaard 3 volt proberen te booten op deze laptop. Die zover ik kon vinden veel grotere mAh waarde had (weet niet meer precies). Maar ook eigenlijk, als volt al te veel afwijkt, maar niet wagen misschien.
 
Dat is anders, dat is oplaadbaar. Dat zit er tegenwoordig niet meer om één simpele reden: de stroom nodig is gewoon heel laag, en een CR2032 gaat zo maar 10-12 jaar mee, en daar kan een oplaadbare niet aan tippen

2,4 Volt, dat zal Ni-Mh zijn. Zoektermen:
"2,4V" ni-mh "20mAh"


Duurder:

 
Laatst bewerkt:
Ja, in dat geval is oplaadbaar niet meer nodig nee. En "dat zal mimh zijn" word er dus niet eenvoudiger op, he'k wel in de gat'n .
 
. . . word er dus niet eenvoudiger op, he'k wel in de gat'n .
Volgens mij heb ik er al wat gevonden, zie boven.
Dus eigenlijk de vraag of veilig zou zijn om met zo'n standaard 3 volt proberen te booten op deze laptop. Die zover ik kon vinden veel grotere mAh waarde had (weet niet meer precies). Maar ook eigenlijk, als volt al te veel afwijkt, maar niet wagen misschien.
Goed gezien, bij een oplaadbare cel kan je beter niet meer dan 30% hogere mAh nemen of het opladen verloopt inefficiënt. De levensduur is dan veel lager.
Maar belangrijker is bij jouw voorstel de 3Volt, welke aangeeft dat het misschien om een 3V Lithium Vanadium cel gaat. Tenminste, als het een oplaadbaar type is. Niet gebruiken dus.
 
Link plaatsen lukt weer niet, maar vond dus o.a. site bios battery.com waar er één te koop staat in 3 volt vorm ook in groen plasticje met draad en één enkele batterij dus. Maar geen specificaties, alleen dat die compatibel is volgens hun. Bedoeling niet om langer te gebruiken, als al zou werken er mee, maar alleen testen dus.

Ps staat wel wat text op plasicje, maar mijn ogen of scherm resolutie redden niet op daar wat wijs uit te worden.
 
.

Goed gezien, bij een oplaadbare cel kan je beter niet meer dan 30% hogere mAh nemen of het opladen verloopt inefficiënt. /
Dus opladen niet het punt in waar ik het voor bedoel nu even in dit geval, is alleen om te testen of laptop booten wil.

Ps Verhip staat cr2032 op die hier ligt, wist niet dat de dingen zo'n eenduidig nummer hadden. Baterijen met dit nummer varieert de mAh van nul tot over de 230 wat ik er net even snel van kon vinden. Begin te denken de gok maar te wagen, altijd willekeurige van die dingenin pc's hier in gefrunnikt, nooit problemen (naderhand) .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap je niet.
In bericht #4 heb ik 3 links geplaatst waaronder deze onderstaande, voor €6,95 excl. verzenden, en dat lijkt mij exact wat je nodig hebt ?


Je kan NIET een Lithium CR2032 gebruiken, een CR2032 is geen oplaadbare cel. Je hebt echt een Ni-Mh nodig van 2,4 Volt, zoals de link hierboven.
 
Laatst bewerkt:
.

Goed gezien, bij een oplaadbare cel kan je beter niet meer dan 30% hogere mAh nemen of het opladen verloopt inefficiënt. /
Dus opladen niet het punt in waar ik het voor bedoel nu even in dit geval, is alleen om te testen of laptop booten wil.

Ps Verhip staat cr2032 op die hier ligt, Baterijen met dit nummer varieert de mAh van nul tot over de 230 wat ik er net even snel van kon vinden. Begin te denken de gok maar te wagen, altijd willekeurig van die dingen pc's hier in gefrunnikt, nooit problemen (naderhand) .
 
Ik ben wat mal bezig. Even opnieuw, gezien bv in elk willekeurig apperaat dat op een aa 1,5 volt batterij werkt, zowel een wegwerp als een oplaadbare werkt, leek me dat in dit geval ook zo, wat onhandig als je de boel vastschroeft en dan na korte tijd de boel weer open moet om de batterij te verwisselen, omdat die niet oplaad, maar op zich zou het om te testen of die er mee wil opstarten geen probleem moeten zijn leek me, zeker wanneer de volts, mHa's en weet ik veel wat voor waardes op zo'n ding van toepassing zijn honderd procent overeen komen, vraag was dus of er ook ruimte is voor speling in dat laatste, en hoeveel dat event. dan ongeveer zou mogen zijn. Als een originéle oplaadbare koop, en het werkt niet is dan toch wat jammer, gezien ik 'm verder nergens voor kan gebruiken, twee wegwerp varianten van exact zelfde vermogens, dan handiger, 3 volt nog weer beter, want die kan voor een eventuele ander keer nog gebruikt. Maar zal ,nog maar eens, op speurtocht om twee van 1,2 volt wegwerp batterijtjes.
 
Als je alleen wil booten als test, kan je een 3V batterij met een diode in serie plaatsen. de diode zal 0,6V wegnemen, en ook zorgen dat er geen laadstroom de batterijn IN kan vloeien omdat een diode maar in één richting doorlaat., en je houdt ongeveer 2,4-2,6V over. Maar dan moet je weten wat je doet, en ergens een diode vandaan halen.

Maar in principe heb je een 2,4V Ni-Mh oplaadbare batterij nodig, geen vaste 3V Lithium cel

Je kan als test ook 2 AAA's Ni-Mh gebruiken, of zelfs 2 AA's Ni-Mh, zijn allemaal totaal 2,4 Volt. Ze laden alleen niet voldoende in dat moederbord, dus zijn na een paar maanden uitgeput.


B.t.w., ook zonder batterij moet de laptop kunnen booten. Het kan alleen de instellingen (o.a. de tijd) niet vasthouden tot de volgende boot.
 
Laatst bewerkt:
Normaal niet, maar enkele laptop is het één of andere reden toch wel het geval. Vond meer topics erover, van één kan ik link geven die over mijn specifieke laptop ook ging, maar link plaatsen werkt (weer en nog steeds helaas) niet. Twee aa zat ik ook al te denken, omdat die na meten dat ik eens deed 1,2 volt gaven, i.p.v. aangegeven 1,5 volt. Daar hier nog van liggen, eerst maar 's gaan pogen daarmee, geen slecht idee, was al van plan 3 volt te halen, dat één enkele ,twee misschien beter, weet ook zeker dat goed zit aangesloten, origineel zat mijn idee nogal apart (eigen risico uiteraard).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Link toch nog (https:// even handmatig doen, eerder eens hier of ergens anders zo bij de hand gehad)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
alles wat 3 volt gelijkspanning levert kan je gebruiken om die batterij te vervangen
2* AA baterij in serie kan ook
 
EricdenHouter was wel even klaar met mij geloof ik. En de manier hoe zat aangesloten vroeg ik me idd nog af, maar kan allebij dus, vermoede dat wel, omdat die ook in 3 volt (aan formaat te zien zo leek het, enkele batterij ieder geval) voot dit type werd verkocht. En in serie heet dat dus, mijn logica snapte niet hoe dit nou kon werken, zoals het zat aangesloten, zelfde in mijn idee als plus en min draad bijde op de min aangesloten, maar zat zo, dus tja ? Eerste keer dat ik batterijen zo zag geplaatst.
 
Ik dacht je een bruikbare link voor de aankoop van die oplaadbare cel te hebben gegeven,
Maar je wilt alleen even proberen met iets ?

Er zijn gewoon meerdere systemen voor de CMOS batterij.
Eentje is een vaste batterij die niet opgeladen kan worden, 3V Lithium. Leeg: vervangen.
Eentje is twee oplaadbare Ni-Mh cellen in serie, 2x 1,2 V = 2,4V Worden bij elk gebruik van de computer geladen, maar gaan ook na een jaar of 6 - 10 stuk: vervangen.

Ik had ooit een 286 PC die had 4 gewone niet-oplaadbare penlights (AA) in een batterijhouder: 4x1,5 = 6V
Daarna had ik er eentje met 3x oplaadbare Ni-Mh cellen, dus 3x1,2 = 3,6V.
En er zullen er best nog wel wat meer zijn.

Al die vormen niet door elkaar halen, en de spanning zien te krijgen die er oorspronkelijk gebruikt werd.
En op de plaats van een oplaadbare cel (zoals bij jou) natuurlijk geen gewone niet-oplaadbare batterij stoppen, want dat gaat fout. Heb je het alleen nodig om even te zien of het boot, dan kan dat wel, maar dan ook de spanning niet hoger dan hoe het was.
 
Laatst bewerkt:
Even geen tijd, maar zal proberen met 2 aa's. 3 volt al gedaan, werkte niet, maar batterij misschien niet goed meer. Dus oplossing om twee aa's te gaan gebruiken om te proberen. Kan topic om mij dicht. Laat nog wel even weten als van komt, hoe het uitpakt voor event. volgende (zeldzame dan,die oude laptop's oplap(top)t (mwah hah, flauw, sorry). Bedankt voor alle antwoorden nog maar 's.
 
ze moeten wel in serie staan
Als je ze parallel zet geven ze maar 1,5 volt samen

dus 1 + en - van de batterijen verbinden en dan de overblijvende + en - aan je mobo
 
Als je toch eigenwijs bent 😏 let wel dat volle AA alkaline ongeveer 1,56 V geeft, dat is 3,12 samen. Beetje veel dus, Kan je beter zoeken naar half lege.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan