• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Virtuele machine, Windows licenties

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvC

Nieuwsgierig Aagje
Lid geworden
9 aug 2016
Berichten
1.225
Waarderingsscore
13
Een eenduidig antwoord voor dit onderwerp krijg ik niet gevonden:

In dit topic ga ik er vanuit dat de meerderheid van de notebooks / PC's voorzien zijn van een OEM Windows versie.
Ik ga er dan ook vanuit dat de Windows key ook in het BIOS / UEFI van het moederbord aanwezig is.

Als Linux gebruiker heb ik de gewoonte om Windows volledig van de HDD / SSD te verwijderen en er een Linux distributie op te zetten.
In die Linux distributie kan ik prima een Windows versie virtualiseren.
Om dat mogelijk te maken heb ik een retail Windows 10 gekocht (135) omdat ik van mening ben dat ik die telkens kan meenemen naar een nieuwe PC.
Een virtuele machine wordt ook gezien als een nieuwe PC.

Is het zo dat als ik Windows wil virtualiseren, ik echt verplicht ben om een retail Windows aan te schaffen, of kan dat ook met een andere (goedkopere) versie?
En wordt de key van die Windows dan ook betrokken / vergeleken met de key die in het BIOS / UEFI van het moederbord staat?

Ook belangrijk is dat ik niet honkvast ben wat betreft besturingssystemen en daardoor makkelijk verander.
Wat ik dan uiteraard ook doe, is die gekochte Windows telkens in een virtuele machine te (her)plaatsen.
Al met al installeer en herinstalleer ik heel wat af. :smile:
 
ook al verwijder je als Linux gebruiker de Windows die voorzien werd op het systeem dan nog blijft de licentie aanwezig in het bios ...
als jij dan een virtuele machine draait dan gebruik je dus toch dezelfde bios als deze van je systeem!
*als ik hier naar de virtuele bios instellingen ga van de virtuele opstartende Windows dan zie ik hier dus dezelfde bios als deze van het hoofdsysteem waarom zou dit bij u anders zijn ....
**in veronderstelling zou dus de ingebakken licentie ook daar dus aanwezig moeten zijn ..indien mijn bios een uefi was geweest ..echter gebruik ik hier nog steeds de gewone bios (zonder uefi).
***je zegt eerder al een Retail aangekocht te hebben ..weet dat je dan tot 1000 activeringen heb ... waarom zou je dan een andere aankopen !

--- Update ---

58e5d5e284ee7-Ashampoo_Snap_2017.04.06_07h38m30s_001_.png
 
*als ik hier naar de virtuele bios instellingen ga van de virtuele opstartende Windows dan zie ik hier dus dezelfde bios als deze van het hoofdsysteem waarom zou dit bij u anders zijn ....
Aha, zo diep ben ik nooit gegaan. Overigens is mijn notebook origineel een Windows 8 machine. Vandaar mijn aanschaf destijds van Windows 10.

je zegt eerder al een Retail aangekocht te hebben ..weet dat je dan tot 1000 activeringen heb ... waarom zou je dan een andere aankopen !
Dat weet ik, en het functioneert keer op keer ook geweldig.
Toch wil ik aan nieuwkomers wat betreft virtualiseren uit kunnen leggen of er restricties verbonden zijn aan het gebruik van Windows licenties en waarom.
De vraag is eigenlijk, welke Windows licentie is bruikbaar en kan men keer op keer installeren indien dat wenselijk is (eventueel ook meenemen naar een nieuw notebook / PC).
Dat de prijs van een Windows licentie meespeelt is uiteraard ook belangrijk (aanbiedingen).
 
indien je dus een OEM licentie ga gebruiken op een virtuele Windows dan mag deze zeker niet deze van je hoofdbesturingssysteem zijn indien het hoofdbesturingssysteem ook Windows zou zijn ..dit is in uw geval dus niet zo .
waar je dus wel rekening dient te houden is dus het feit dat je een OEM licentie hoogstens 3x kunt hergebruiken op hetzelfde systeem ..
in feite zijn de regels hier dus hetzelfde als dat deze dus zijn voor een gewoon systeem en het maakt hier dus geen verschil of je nu een virtuele Windows draait ...je dient immers ook deze virtuele Windows te behandelen al zijnde een echte Windows ..met name update's , antivirus enz ..
 
De LTSB versie (met Start10) draait nu bij mij in VMware. Die grote updates vind ik absoluut niet prettig als ik Windows maar zelden gebruik.

58e63714e1aff-Schermopname_%282%29.png

Windows 10 wordt door Microsoft als een service gezien - dat houdt in mijn ogen dus in, dat Windows 10 nooit af zal zijn.
 
Emi zei:
waar je dus wel rekening dient te houden is dus het feit dat je een OEM licentie hoogstens 3x kunt hergebruiken op hetzelfde systeem ..
Dat wist ik niet en dat maakt veel helder.

Abraham54 zei:
Windows 10 wordt door Microsoft als een service gezien - dat houdt in mijn ogen dus in, dat Windows 10 nooit af zal zijn.
In die zin heb ik het op deze manier zo beperkt mogelijk gehouden. Eens ontkom ik er waarschijnlijk niet aan.

Of doel je op iets anders?
 
En Windows 10 LTSB heeft inmiddels plaats gemaakt voor Windows 10 LTSC 2019.
Deze versie heeft Edge als browser en de Windows Store.
Firefox blijft mijn browser en de Store bezoek ik nooit in een local account.

Hoe Defender hierin precies werkt moet ik nog uitzoeken. De zoekterm defender levert Defender Firewall op.
Klikken daarop geeft niet het Defender venster dat ik bij de LTSB-versie gewend was.
Loop ik ver achter met mijn Windows-kennis of heet dat tegenwoordig zo?

5bee18f966974-Schermafdruk_van_2018-11-16_01-40-41.png


5bee192c74064-Schermafdruk_van_2018-11-16_01-38-50.png

 
Goedemorgen Ed,
ik ga er vanuit dat in de Enterprise 1809 LTSC versie thans hetzelfde Beveiligingscentrum zit, zoals dat ook aanwezig is in de volledige Enterprise versie.

Rechts in de taakbalk zie dat pijltje staan.
Klik daarop en sleep Windows Defender naar de Systray.

Door nu op Windows Defender te dubbelklikken opent het Beveiligingscentrum.
 
Hoi Abe,

Een Windows Defender scherm is nergens te vinden. Toch lijkt de beveiliging in orde want ik krijg geen enkele melding die anders doet vermoeden.
Zoeken naar Windows-beveiliging levert deze afbeeldingen op:

5beec380cd166-2018-11-16_14_08_44-Greenshot.png


5beec3ac16a48-2018-11-16_14_03_25-Greenshot.png


5beec3d0e65a6-2018-11-16_14_05_23-Greenshot.png
 
Hallo Ed,

het gaat om dit scherm bij:

5beec3ac16a48-2018-11-16_14_03_25-Greenshot.png


Klik in dit scherm op Antivirus - dan moet alles over Windows Defender te zien krijgen volgens mij.
 
via start> instellingen >bijwerken en beveiliging zou je de Windows beveiliging ook vermeld moeten zien bij de Windows10 LTSC en vandaar uit de Windows beveiliging openen ...
*deze Windows 10 Enterprisse LTSC is hier nog niet geactiveert en word zelden gebruikt in VMWare

Ashampoo_Snap_vrijdag 16 november 2018_17h06m28s_003_.png
 
Mijn dank voor jullie bijdragen.

Een clean install gaf de oplossing. Nu met Internet Explorer en zonder de Windows Store zoals in de LTSB-versie.
Het uiterlijk is iets hedendaagser en de beveiliging is anders van opzet:

5bef0786dfa5d-2018-11-16_19_06_13-Greenshot.png


5bef059079329-2018-11-16_18_47_54-Greenshot.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan