• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vista naar XP 'Missing operating system'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flying_Doc

Bekend gezicht
Lid geworden
17 mrt 2008
Berichten
168
Waarderingsscore
0
Hoi!

Ik heb een Vista (merk Medion) laptop. Omdat er maar 1GB aan geheugen in zit (niet erg handig voor Vista :S) wilde ik Vista eraf gooien en er XP opzetten. Ik heb vervolgens Killdisk geinstalleerd en de harde schijf leeggegooid. Het probleem is nu dat als ik de laptop opstart, ik de volgende foutmelding krijg:

'Missing operating system'

Daarbij wil de laptop niet opstarten van welke cd dan ook (Vista of XP)! Terwijl de Vista cd zelfs een recovery cd is. Ik heb beide cd's een aantal keren geprobeerd. Ik heb al wat met Google gezocht, maar de problemen van het 'Missing operating system' zijn allemaal net wat anders dan bij mij. De laptop ziet de harde schijf volgens mij wel, dus het is allemaal vreemd.
 
Bootvolgorde wel aangepast in het bios?
 
Ja, CD staat als eerste.
 
Vaak kun je ook een bootmenu oproepen bij het opstarten. Wellicht ander resultaat?
 
Nee, daar staat de cd nog steeds bovenaan. Het is wel zo dat in de BIOS de harde schijf geen naam heeft (het veld achter HDD is gewoon leeg) en in het bootmenu als ik op F12 klik heeft de harde schijf wel een naam.
 
In dat menu kun je dus een apparaat uitkiezen. Je kunt daar niets instellen.
 
Dan zou de BBS, de biosbootselector met F12 opgeroepen worden?

Overigens krijg je die melding niet als er van een cd wordt gestart, is die wel bootable?
 
Weballey: Dat uitkiezen begrijp ik, maar de volgorde kan ik veranderen in de BIOS. In ieder geval start de laptop altijd op van de cd-rom, maar die kan ie in dit geval dus niet lezen. Vista recovery cd niet en de XP cd niet.

Lange Pier: Met F12 roep ik inderdaad de BIOS op. De melding 'missing operating system' krijg ik wel altijd. Of bedoel je de naam van de HDD?
 
Ik bedoel niet de bios zelf maar de BBS en die melding krijg je als er naar een MBR wordt gezocht op de harde schijf, dus is die cd bootable en geprobeerd op een andere PC?
 
Begin eerst in de bios te zoeken naar de SATA controller instelling, die op IDE modus zetten of van de NATIVE mode af, dan zou de schijf te zien moeten zijn.

Toch krijg je die melding indien er niet van de cd wordt geboot maar gelijk de harde schijf wordt gezocht, indien van de cd geboot krijg je of een melding dat er geen schijf wordt gezien of er wordt alleen een ramschijf gezien.

Misschien dat killdisk de mbr heeft vernaggeld maar dan zou nog de cd op moeten starten.

Controleer eventueel de schijf.
http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287
 
Er staat maar n onderdeel in over SATA. Die had ik al naar IDE gezet, maar dat hielp niets.

Als de laptop opstart dan zoekt hij wel even naar de cd maar gaat vervolgens naar 'missing operating system'. Ik weet zeker dat hij eerst opstart via de cd (of dat probeert hij dan).

Kan het zijn dat de cd/dvd speler niet goed is? De Vista recovery cd zou het toch sowieso moeten doen?
 
Hallo Flying_Doc, je hebt last van een SATA-HD, waarvoor XP geen drivers heeft. Vermoedelijk heb je geen floppydisk en heeft jouw noteboek een Intelchipset!

om XP te installeren heb je dus bij de installatie de SATA-drivers van intel nodig en na de installatie moet de Intel Matrix Storage Manager genstalleerd worden.

Xp is via XP ISO Builder heel eenvoudig te voorzien van de Intel SATAdrivers die je heel makkelijk middels het 32-bit Floppy Configuration Utility ( verkrijgt

Om XP dus middels XP ISO Builder te voorzien van de raiddrivers, is ca 20 minuten werk!

INTEL: http://downloadcenter.intel.com/fil...XP+Professional&lang=eng&strOSs=44&submit=Go! (bij Utilities, Tools and Examples)

Succes.
XP ISO Builder: http://www.winfuture-downloads.de/0...9ce956e/XPISOBuilder/xp-Iso-Builder_3.0.7.exe

Na installatie de Intel(R) Matrix Storage Manager installeren in XP.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Er staat maar n onderdeel in over SATA. Die had ik al naar IDE gezet, maar dat hielp niets.

Als de laptop opstart dan zoekt hij wel even naar de cd maar gaat vervolgens naar 'missing operating system'. Ik weet zeker dat hij eerst opstart via de cd (of dat probeert hij dan).

Kan het zijn dat de cd/dvd speler niet goed is? De Vista recovery cd zou het toch sowieso moeten doen?

Zou best kunnen, je dient de vraag te krijgen of je van de cd wilt opstarten en dan dien je een toets in te drukken, krijg je die vraag?

Je zou ook bij de bootsequence alles op cdrom kunnen zetten, werkt dat nog steeds niet dan lijkt het idd het cd/dvd station wat weigert vraag me dan alleen af hoe je Killdisk hebt gebruikt, die sowieso de schijf ook kon benaderen.

Met de SATA controller op IDE modus kan XP inderdaad gewoon een SATA schijf benaderen.
 
Abraham54: Wat je zegt klopt allemaal, geen floppydisk en Intelchipset. Over de rest, ik begrijp niet helemaal wat ik nu moet doen. Moet ik iets branden en vervolgens opstarten met de laptop?

Lange Pier: Ik heb inderdaad Killdisk kunnen gebruiken door de cd/dvd speler. Het punt is wel dat heel veel cd's en dvd's voordat ik Killdisk geinstalleerd had, niet werkten in Windows. Mijn originele cd/dvd speler wat kapot gegaan en dus had ik een nieuwe erin gezet. Omdat ie dus in Windows al vreemd deed dacht ik dat dat misschien het probleem was.

Edit: Ik ben nu bezig met XP ISO Builder.
 
Succes.
Want indien je zo XP van alle Intel-SATA-drivers voorziet, (bij integratie in het tweede venster alle opties aanvinken!), dan blijf je onder XP van de SATA voordelen gebruikmaken.
Want een SATA-HD op IDE-modus geschakeld, presteert minder!
 
Dus het enige wat ik hoef te doen is de image branden als bootcd en vervolgens XP installeren? Moet ik dan verder nog wat instellen in de BIOS?

Als dan vervolgens XP geinstalleerd is, Intel Matrix Storage Manager installeren.

Klopt dit?
 
Indien je succesvol de drivers hebt genstalleerd, dan naar het laatse venster van XP ISO Builder gaan, dan op Jetzt integrieren klikken en als laatste dan op Neue ISO anfertigen klikken - daarbij wel een nieuwe lokatie aangeven voor het opslaan van de nieuwe ISO. Deze kan je daarna branden op CD-rom en dan gebruiken om te gaan installeren!

En inderdaad, is de installatie achter de rug, dan de Intel Matrix Storage Manager installeren.
Verder heb je natuurlijk ook de andere drivers voor XP nodig!
 
Mijn laptop kan de cd nog steeds niet vinden. Ik heb de image gebrand met Nero en als ik de cd in een pc doe dan ziet ie hem wel als XP installatie cd.

Ik heb een iets andere versie van XP ISO Builder, maar ik heb sowieso alle drivers aangevinkt. Daarvan heb ik dus een iso gemaakt en die vervolgens gebrand.
 
Tja, als de cd/dvd drive niet werkt kun je wel tig iso's branden maar dat schiet niet op, een gewone XP cd en de sata controller op ide modus zou gewoon moeten werken, controlleer of die driver wel goed is gemonteerd, demonteer hem desnoods en doe het opnieuw en loop de bios instellingen voor de zekerheid nog even na, vooral de bootsequence.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan