• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies VPN (bijvoorbeeld IPvanish) installeren op PC en/of smartphone?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freddy Nova

Just 4 today
Lid geworden
12 aug 2015
Berichten
263
Waarderingsscore
3
Hallo Forumbewoners,

Ik zit met een vraagje :

Ik heb online een beetje huiswerk gedaan voordat ik een VPN abbonnoment afsloot .
Ik weet wat het inhoudt voor mij als klant en berijp enigzins de techniek erachter.

Nu ga ik wat verder met informatie zoeken maar lees nu nogal wat tegenstrijdige, en soms ongeloofwaardige, berichten.

Een voorbeeld is het volgende:

" Door een VPN Client te installeren op mijn PC of Smartphone begint " de versleuteling van mijn data " dus ook vanaf dat punt!"
.

Het betekend dus voor mij als klant in principe dat zelfs mijn ISP (bijvoorbeeld UPC of KPN), IAP of IHP, of andere computers op het zelfde (thuis) netwerk ,niet kunnen zien waar ik mee bezig ben of welke websites ik bezoek?

Persoonlijk lijkt het mij een nogal sterke opmerking, maar aan de andere kant klinkt het ook weer logisch.

Kan iemand dit verhaal bevestigen/ontkrachten en mij er iets meer over vertellen?
 
Ik dacht dat er altijd alleen een verbinding naar buiten werd versleuteld, maar als ik dit lees lijkt het toch anders.

Wat is VPN?

VPN staat voor Virtual Private Network en kun je zien als een privénetwerk binnen een groter netwerk. Meestal gaat het om een versleutelde verbinding tussen twee andere netwerken via openbare netwerken (internet). Denk aan je thuisnetwerk en het bedrijfsnetwerk van je werkgever. VPN helpt je om een soort privétunnel of -pijplijn tussen die twee netwerken te maken.

Waarom moet je VPN gebruiken?

Groot voordeel van VPN: geen pottenkijkers. Doordat de verbinding is versleuteld, kan iemand die ook toegang heeft tot datzelfde netwerk jouw VPN-verbinding toch niet afluisteren. Denk aan een hotel, trein, restaurant of een andere plek met open wifi. Dankzij VPN zien sniffers (afluisteraars) geen zinnige informatie voorbijkomen. Wel zo prettig als je je bankzaken of andere privédingen regelt.

Wanneer moet je VPN gebruiken?

Van oudsher wordt VPN gebruikt in zakelijke omgevingen om werknemers overal ter wereld toch toegang tot het bedrijfsnetwerk te geven. De laatste maanden/jaren wordt VPN ook interessant voor particulieren. Zeker waar de overheid en andere diensten steeds meer meegluren met wat je op internet aan het doen bent. Daarnaast kunnen bepaalde diensten je niet zo makkelijk blokkeren als je uit een bepaald (voor hen ongewenst) land komt, omdat je met een VPN-dienst het kan laten lijken dat je uit een ander (wel gewenst) land komt.

Ben ik echt anoniem met VPN?

Nee, echt anoniem op internet ben je nooit. Je internetprovider weet met wie je contact maakt, bijvoorbeeld je VPN-dienst. Je VPN-dienst weet wel wat je doet, maar houdt daar normaal gesproken geen logs van bij. Toch hoeft er maar iemand een tap te plaatsen en je bent gezien. Gelukkig kan dat niet zomaar, dat is zelfs voor een overheid, geheime dienst of andere kwaadwillige geen koud kunstje.

Welke VPN-protocol kan ik het beste gebruiken?

De meest gebruikte protocollen zijn PPTP, L2TP/IPsec en OpenVPN. De meeste VPN-diensten en VPN-software ondersteunen deze drie protocollen. PPTP is de minst veilige en is relatief eenvoudig te kraken. Niet gebruiken dus! Het beste en snelste is OpenVPN, maar niet elk apparaat ondersteunt dat. Mocht je OpenVPN niet aan de praat krijgen, kies dan voor L2TP/IPsec.
 
Ik heb zelf een tijdje de gratis versie van Protonvpn gebruikt en die beviel mij goed.
Maar doordat ik Bitdefender gebruik en ik daar ook van een vpn gebruik kan maken heb ik Proton weer weggedaan. Klik hier.
 
Duidelijk. Bedankt aarie25 .. Heb de boel al werkende.. Fijne week toegewenst
 
Heb jij voor Proton gekozen?
Geen dank!
Jij ook een fijne week gewenst.
 
Topic verplaatst van Algemeen naar Netwerk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan