• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vraag met betrekking tot editen van .VOB files

Status
Niet open voor verdere reacties.

Corneetje

Gevestigd lid
Lid geworden
10 jun 2010
Berichten
225
Waarderingsscore
0
Hallo allen,

Voor een kennis ga ik een video editen. Normaal gesproken schiet ik m'n eigen footage, maar nu is dit door een ander al gedaan. De bestanden zijn echter opgenomen met een camera waarin nog bandjes zitten. Ik heb de beelden op DVD aangeleverd gekregen, maar wanneer ik deze afspeel op mijn laptop zie ik een vierkante video (4:3) en geen 16:9 verhouding. Echter, met een DVD-speler aangesloten op een TV is de verhouding wel goed. Ikzelf heb geen ervaring met deze bestanden (.VOB files) en daarom hoop ik dat jullie tips hebben.

Ik werk met Adobe Premiere Pro. Ik heb bijna alle presets geprobeerd, maar het is me niet gelukt om de juiste te vinden (indien het mogelijk is).

1. Wat kan ik doen om deze bestanden te bewerken in de verhouding die ik ook op het televisiescherm te zien krijg?
2. Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat op een TV ik de video wel in 16:9 zie, maar op mijn eigen laptop niet?
 
ik gebruik meestal de ConvertXtoDVD 5 om een film van 4:3 om te zetten naar breedbeeld 16:9 dit gaat moeiteloos en zonder kwaliteit verlies .
maar dit programma ConvertXtoDVD 5 is niet gratis ... hoe dit met de Adobe Premiere Pro in zijn werk gaat weet ik niet !
 
Dank je voor de tip! Ik zal eens kijken of dit gaat werken.
 
De tv rekt het aangeboden beeld waarschijnlijk gewoon op naar het volle scherm. Converteren naar 16:9 zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Kan ook makkelijk met freeware mediacoder.
 
De tv rekt het aangeboden beeld waarschijnlijk gewoon op naar het volle scherm. Converteren naar 16:9 zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Kan ook makkelijk met freeware mediacoder.

Ik heb met WinX HD Video Converter de bestanden weten om te zetten naar 16:9 formaat. Met ConvertXtoDVD 5 kon ik de oplossing niet vinden. Bedankt voor de tips!
 
Mooi dat het gelukt is. Voor nog wat informatie: in PAL wordt breedbeeld gewoon als 4:3 aangeboden en er wordt wat informatie bijgedaan dat het eigenlijk 16:9 is. Dus het is correct dat je 4:3 te zien kreeg, maar de software die je gebruikt kan of weet blijkbaar niet dat het 16:9 hoorde te zijn. Met andere woorden: een puur 16:9 signaal bestaat niet op een PAL DVD.
 
Dank je voor de uitleg! Weer wat geleerd vandaag ;-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan