• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vraag over (wifi) netwerk - (mesh) router(s) achter Connectbox (Arris)

Status
Niet open voor verdere reacties.

007

Gevestigd lid
Lid geworden
5 jan 2010
Berichten
321
Waarderingsscore
1
Hallo allemaal,

ik heb een vraag voor jullie. Momenteel loop ik tegen problemen aan, omdat we sinds een paar maanden met het hele gezin(5 personen) thuiswerken en leren. Ik heb een basispakket alles-in-een van Ziggo. Daarbij heb ik een (oude) router Sitecom WL-306 (N300-XR) achter de Ziggo Connectbox staan voor de wifi. De Connectbox staat in Bridge. Dit is echter niet optimaal en schiet zeker de laatste periode dus tekort. Aangezien ik via een kennis kan beschikken over een Nighthawk R7000 en ook een TP-Link Deco M9 goedkoop kan regelen, rijst de vraag hoe ik die het beste achter de Connectbox kan aansluiten.

We hebben een eengezinswoning met twee verdiepingen (1e met 3 slaapkamers, 2e met overloop en een grote slaapkamer).
Beneden heb ik in de huiskamer ook nog een Sitecom WLR-8100 als AP aangesloten, voor de tv en Playstation. En voor het streamen van wedstrijden en films via Kodi. Op de eerste verdieping heb ik een oude Engenius ECB als AP en een Devolo stekker staan en op de tweede verdieping een AP van Devolo (verbonden met basisstekker Devolo die is aangesloten aan de oude router).

Het heeft me destijds best wel wat moeite gekost om alles uit te vissen qua instellingen. Oorspronkelijk was de hoofdrouter de TP_Link Archer C7 maar die gaf een week na de garantieperiode de geest. Die heb ik dus vervangen voor de Sitecom WL-306 for de time being, omdat ik die nog had liggen.

Hou zouden jullie de R7000 en de Mesh-set TP-Link Deco M9 aansluiten?

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Gr.007
 
De Connectbox staat in Bridge. Dit is echter niet optimaal en schiet zeker de laatste periode dus tekort.
Er is geen enkele reden om deze in Bridge te zetten en officieel verlies je hiermee ook het recht op hotspots.
Je bereikt hetzelfde door het router ip in DHCP vast te leggen en deze als DMZ in te geven en klaar. Zo hou je gewoon alle mogelijkheden op je connectbox open incl. evt. nog 3 LAN poorten op een andere ip range.
Evt. kun je de wifi van de Connectbox ook uitschakelen als je daar niet happy mee bent.

Waar ik mee zou beginnen is om Ziggo aan te spreken op hun wifi garantie en dat bij jou die wifi garantie niet gehaald wordt.
Ik heb zelf geen goede ervaringen met wifi en streaming dus heb via de CV leiding UTP kabel naar boven getrokken, dat scheelde behoorlijk.

Anyway, als je dat niet wilt en mocht je een kabel naar boven hebben liggen, dan die Sitecom 306 als DMZ achter het Ziggo modem hangen, de R7000 op de eerste verdieping maar dan als switch configureren. Dan heb je beneden al flink wifi en omdat je boven die R7000 hebt straat die daar ook goed rond.
Dan zou je op de 2de verdiepling die TPlink kunnen hangen.
Of omgekeerd, R7000 beneden en Sitecom boven. Maar ik weet dus niet of je niet een enkele utp kabel naar boven hebt ergens.
 
  • Leuk
Waarderingen: 007
Bedankt voor je snelle reactie Black Tiger. Ik heb momenteel nog geen kabel naar boven, maar ik ga proberen of ik ergens door de betonnen platen van het plafond een opening kan vinden of creëren om een kabel door te halen. Ik zal je voorgestelde opstelling i.i.g. uitproberen.

Zodra e.e.a. gereed is laat ik wel even weten of het bevalt.
 
Succes alvast. Check even bij de buizen van de CV als die zichtbaar zijn, vaak is er langs die buizen wel wat omhoog te steken, scheelt weer boorwerk.
 
Hey Black Tiger, installatie uiteindelijk voltooid nadat ik na veel problemen eindelijk een nieuw Ziggo modem heb gekregen. De Connectbox staat nu in bridge, dus de externe router doet de rest. Daarachter zit de Sitecom, waarop de TP-Link Deco M9 is aangesloten. We hebben nu zelfs op het dak van het huis wifi.:cool:

Alleen valt af en toe de (vaste) internetverbinding weg. Wat kan daarvan de oorzaak zijn? De router heeft de laatste firmware. De router is een Netgear Nighthawk D7000V2.
 
Dat is dus de reden dat ik nooit de boel in bridgemode zet maar DMZ gebruik, dan sluit ik tijdelijk iets aan op een van de andere poorten van de Connectbox als internet er uit vliegt en is snel te zien of het aan de router of aan de Connectbox ligt.
Ik weet of je in bridgemode de Connectbox nog op 192.168.178.1 via de browser kunt bereiken. Zoja dan is misschien daarop nog te zien of deze wel nog een verbinding heeft. Weet niet zeker of dat ook in bridgemode kan.
Zoals gezegd, DMZ doet hetzelfde, je houdt je wifi spots en je kunt nog rechtstreeks op het modem testen dus vandaar dat ik dat een betere oplossing vind.

Oorzaak van wegvallen kan van alles zijn, men moet dan eerst zien uit te vissen waar hij het eerst weg valt en het is nu moeilijk te bepalen of dat op de router of op het modem is.
 
  • Leuk
Waarderingen: 007
Ik gebruik ook een Connectbox in bridgemode.
Bij mij viel ook regelmatig de verbinding even weg.
Bij mij lag het aan het stuurprogramma van de laplop, die verwijderd en er opnieuw gezet en geen problemen meer.

Maar in jou geval kan het ook aan een te druk kanaal liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 007
Daar had ik even over heen gelezen.
 
Ik ben ook danig ontevreden over de Connectbox dat ik hem in Brigde modus heb gezet. Hotspots? Nou die staan uit. Dat delen van mijn internetverbinding met andere Ziggo klanten vind ik maar niks! Lekker een eigen router erachter die regelt de boel wel.

@007 Wat je zou kunnen doen is inderdaad zoals BT al heeft gezegd kan je de apparaten aansluiten met een kabel op je router.
 
  • Leuk
Waarderingen: 007
Hotspots? Nou die staan uit.
Die staan dus sowieso uit als je bridgemodus gebruikt want dan verlies je het recht om daarvan gebruik te maken. Alhoewel dat soms nog wel lukt.
Waar ben jij dan zo ontevreden over in router mode, of heb jij een Compal?

Ik begrijp niet waarom jullie dat ding in bridgemode moeten zetten. De Connectbox is een stuk beter dan de andere modems die Ziggo had, uitgezonderd misschien de Technicolor.
Feit is wel dat er 2 merken Connectbox zijn. De Compal en de Arris. Volgens mij is die Compal een eerder model maar dat is een kreng want die ondersteund niet eens nat_loopback.
Dat doet de Arris dus wel en die werkt verder uitstekend.
Lekker eigen router er achter? Heb ik hier ook, maar ik zet het ip van die router vast in DHCP van de Connectbox, dan DMZ aanzetten in de Connectbox naar het ip van de router en je hebt feitelijk hetzelfde effect als dat ie in bridgemode staat. Lekker alles via je eigen router regelen, evt. ook wifi.
Met alle voordelen dat je eens wat kunt testen en aparte aansluitingen op een apart netwerk hebt als je dat eens nodig zou hebben.
Werkt al jaren zo en 0 problemen. En heb heel snel getest of iets met mijn eigen apparatuur is of met die van Ziggo want daar vragen ze toch altijd naar als er iets is. Zo heb ik ontdekt dat een switch van mij niet goed werkte, omdat het ampere van de voeding net te weinig was.

Oke als je geen wifispots wilt of wilt dat mensen daar gebruik van maken dan werkt dat deel nog wel, ik weet niet meer zeker of je dat ook apart kunt uitzetten via Mijn Ziggo. Maar zo groot is de reikwijdte niet en het is maar beperkt tot 2 verbindingen max. dus ik lig er niet wakker van. Zit hier vrijwel nooit iemand op.
 
De reden dat ik de Connect box in bridgemode hebt gezet is omdat mijn Sonos boxen niet goed werken met de Connect box. Elke dag moet ik weer het modem resetten om de Sonos weer te gebruiken. Er was een update voor de Connect box uit gebracht om dit probleem te verhelpen, maar die werkt bij mij niet. Ik heb van alles geprobeerd samen met de Sonos helpdesk en Ziggo.
Dit was de enigste oplossing.
 
Zeer begrijpelijk. Heb jij een Compal of een Arris? Staat op een sticker ergens dacht ik als het goed is. Als je er toevallig binnenkort een keer bij in de buurt bent en aan kunt.
Ik ben aan het proberen te onderzoeken of er buiten de nat_looptback nog andere wezenlijke verschillen zijn tussen deze twee types.
 
Geen idee of ik een Compal of een Arris heb. Ik vind het sowieso al geen handige interface. En het koppelen gaat ook vaak niet goed zoals Aarie25 al aangeeft.
 
Ik heb een Arris box.
 
Geen idee of ik een Compal of een Arris heb. Ik vind het sowieso al geen handige interface. En het koppelen gaat ook vaak niet goed zoals Aarie25 al aangeeft.
Ja oke, maar waarom dan bridge mode i.p.v. gewoon eigen router er achter met een DMZ, wat enkele genoemde mogelijkheden open houdt. Daar ben ik nieuwsgierig naar.
Interface lijkt wat op die van de Experiabox, ligt er aan wat je gewend bent. Vind die van mijn Fritz nu ook niet echt handig.

Dank je Arie! In elk geval heb jij dan nat_loopback er in, dat scheelt.
 
Overigens draait alles nu perfect. Na installatie van een nieuw Ziggo modem (Arris) een paar keer opnieuw moeten opstarten, wegens updates van de apparatuur. Verder draait het als een tierelier. Bedankt voor alle info iig. Het heeft me erg geholpen!
 
Fijn dat het is opgelost!
 
  • Leuk
Waarderingen: 007
Graag gedaan. Fijn te horen dat alles naar tevredenheid werkt!
 
  • Leuk
Waarderingen: 007
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan