• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Vreemd gedrag HDD, SMART data zijn gereset

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Toevallig kijk ik eens naar de SMART data van mijn HDD en zie dat die waarden gereset zijn!
5b705209c2fdc-Smart.jpg

terwijl die HDD al jaren oud is.
Ook zie ik dat de datum van een aantal MP4 files op 1970 staan. Kopieer ik 'n file naar een USB stick, dan komt er wel weer de juiste datum te staan.
Ik ga er maar vanuit dat mij HDD "versleten" is en ik aan aan nieuwe toe ben.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt?
(Hij is van jan 2016 maar staat wel elke dag van 9.00 tot 24.00 uur aan.)
 
Laatst bewerkt:
Download de bijgevoegde CrystalDiskInfo.zip.
Na download het bestand uitpakken en openen.

Dubbelklik dan op DiskInfo.exe

Geeft het tool een gele knop aan,

laat dan weten welke regels in de gele kleur zijn vermeld.
 

Bijlagen

  • CrystalDiskInfo.zip
    2,9 MB · Weergaven: 2
Ik ontdekte het verschijnsel juist omdat ik CDI had ge-update (of interpreteer ik iets verkeerd?):
5b70565834407-Smart2.jpg
 
Het is zo als Lange Pier vermeld, er kunnen geen veranderingen plaatsvinden in de SMART-settings - echter de waarden van elk SMART-kenmerk kan veranderen.
 
@Lange Pier: "Waar is dan de andere uitdraai waaruit dat zou kunnen blijken? want smart waarden kunnen niet gereset worden. "
Ik heb geen uitdraai anders dan wat in mijn geheugen zit, maar als je in de gegevens van CDI kijkt zie je rechtsboven dat hij 31231 bedrijfsuren heeft en 4546 keer is ingeschakeld en geen 58 zoals in de lijst staat.
Die hoge waarden zijn voor mij redelijk realistisch. Als is de drive net geen 3 jaar oud.
Daar lijkt in elk geval al een verschil.
Het is ook niet voor niets dat ik in de kop vermeld: "vreemd gedrag". Om e.o.a. reden, voor mijn part een bliksemontlading (al heb ik een goedkope transient suppressor over de spanningsslof zitten), zijn de waarden toch echt gereset.
De temperatuurwaarden zie ik nu, worden ook wel erg hoog aangegeven. Ik heb eens in de kast gevoeld en de drive is niet meer dan handwarm zoals altijd. (Speedfan geeft aan 41 °C.)
 
Laatst bewerkt:
Speedfan wordt al tijden niet meer onderhouden en geeft vaak foutieve waarden zoals nu, zou 'm wegdoen.
 
Ik weet dat Speedfan end-of-life is en gebruik die ook eigenlijk niet meer maar die zojuist opgegeven temperatuur is veel realistischer dan die door CDI.
Ik gebruik speedfan eigenlijk alleen nog om in hun web database te kijken maar die is nu blijkbaar ook verdwenen.
Zoals ik al aangaf heb ik met mijn hand de HDD gevoeld en die is lauw warm.
Er is echt iets vreemds gebeurd met de drive. Dat dat geen reguliere aanpassing is is wel duidelijk. Vandaar mijn opmerking over mogelijke spanningspieken. Enkele dagen geleden is de bliksem nog niet al te ver hier vandaan ingeslagen.
(De wifi-extender van mijn zoon blijkt ook defect geraakt, al weten we niet wanneer dat gebeurd is. Hij hing wel in de openlucht aan lange 230 V leidingen.)

Grote vraag is nu echter of ik nog iets kan met de gegeven waarden van CDI. Ik denk zelf dat de relevante parameters zoals de heringedeelde sectoren wel bruikbaar zijn. Ik zal zo meteen eens kijken of de temperatuur zakt als ik de pc even uitschakel.
 
Laatst bewerkt:
De SMART warden van CrystalDiskInfo komen geheel overeen wat Speedfan meldde.

Je kan CDI gebruiken om de gezondheidstoestand van HD's en SSD's te monitoren.
 
@Lange Pier: Die temperatuur verwart me enigzins. Links staat met grote letters de waarschijnlijk juiste temperatuur (nu na wat stolstand 356 °C, maar in de tabel staat een andere?
Voor mijn SSD staat in de tabel de "luchtstroomtemperatuur"!
@Abraham54: Als CDI die (veel te lage) getallen gebruikt om mij te waarschuwen en die getallen niet correct zijn krijg ik natuurlijk ook veel te laat een waarschuwing.
Drie jaar continu gebruik lijkt me een respectabele levensduur.
 
CDI detcteert verandering in de waardes van SMART en vermeld dat door gele vermerkte regels.
Bij SSD zal je dan zien dat de Gezondheids waarde dan lager dan 100% is.

Ooit jaren en jaren geleden bij iemand met een SSD van de eerste generatie een gezondheistoestand van 25% geconstateerd - mede vanwege de problemen in Windows gerelateerd aan de vermelde gezondheidstoestand dat de TS zelf erbij vermelde voor een nieuwe SSD te gaan.

5b708f3540450-VENG_NCF.png
 
De HDD bleek niet van 1 jan 2016, maar van feb 2012 (ik heb nl. 2 WD RED's). Voldoende leeftijd dus om bij dagelijks gebruik te vervangen. Ik heb daarom maar een nieuwe besteld. De huidige sla ik dan wel op als extra back-up. Wordt wel 1 TB aan data overzetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan