• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

vreemde creditcard bericht ( e-mail )

Status
Niet open voor verdere reacties.

gigobert

Gewaardeerd
Lid geworden
12 okt 2010
Berichten
1.086
Waarderingsscore
0
Eigenlijk heb ik nooit een echt spambericht of zo iets in mijn mailbox , maar nu tref ik het volgende bericht aan:

Van: InternationalCardServices<info00@icscards.github.com
Aan: (naam)@hotmail.fr

Geachte (naam)@hotmail.fr
Uw ics creditcard is opgeschort, omdat er een fout is gevonden in uw creditcardinformatie.
De reden van de fout is niet zeker, maar om veiligheidsredenen hebben wij uw creditcard tijdelijk opgeschort. U moet uw informaties bijwerken om deze creditcard weer te kunnen gebruiken. Wat moet ik doen?
Om deze opschorting( beperking ) te verwijderen:
...Klik Hier... en volg de stappen
International Card Services B.V.

Uiteraard heb ik niet geklikt op de link ( doe ik nooit op welke link dan ook in een mailbericht )

Echter ziet het bericht er zodanig uit dat misschien anderen wel hierop zullen klikken, vandaar dat ik hier e.e.a. meldt; bovendien hoop ik van iemand te horen hoe zo'n bericht kan binnenkomen op mijn laptop die ik toch dacht goed te hebben beveiligd.
Zijn er meer die dit bericht hebben gekregen?
 
Dit is inderdaad een phishing mail. Deze mail wordt hier besproken: https://www.fraudehelpdesk.nl/vrage...ingmail-betreft-uw-ics-creditcard-opgeschort/

In jouw geval eindigt het e-mailadres van de afzender op icscards.github.com. Het domein is dus github en niet icscards. Dat moet je al alarmeren.
Er zijn vele miljoenen mensen die deze phishingmails krijgen. ICS phishing mails krijg ik zelf ook vaak, soms zelfs meer dan een per dag.

Het hoeft helemaal niets met jouw beveiliging te maken te hebben. Op wat voor manier dan ook is jouw e-mailadres bekend geworden. Zoiets kan gebeuren wanneer jij zelf je e-mailadres een keer open en bloot op internet hebt gezet. Het kan ook zo zijn dat het adressenbestand van een bedrijf waarmee jij zaken hebt gedaan gekraakt is, zodat alle adressen op straat kwamen te liggen.
Misschien is het Hotmail account van een kennis of familielid van jou gehackt, waarbij het adresboek van die persoon is buitgemaakt. En als jij in dat adresboek stond, dan kan dat deze phishing mails tot gevolg hebben.
 
Dank Porrelaar voor je snelle reactie. Inderdaad heeft de github.com in het adres me al gealarmeerd, maar ik wist niet dat dit zo vaak voor kwam vandaar dat ik het hele verhaal op papier zette. Je hele toelichting vond ik trouwens erg leerzaam..ik hoef dus niet perse naar een lek in mijn beveiliging te kijken.
 
Ik krijg elke dag wel van verschillende banken of over een creditcard mail. Dit terwijl ik niet bij die banken zit.
Ik blokker het gewoon, maar het komt altijd terug met een ander adres.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zulke mails worden in legio verspreid om mensen geld afhandig te maken. Vaak zegt dit niets over de beveiliging voor je eigen computer.
 
Zulke mails worden in legio verspreid om mensen geld afhandig te maken. Vaak zegt dit niets over de beveiliging voor je eigen computer.

Maar ik vindt het wel vreemd dat dit niet door een spam filter er uit wordt gehaald.
 
Misschien staat die uit of zwak ingesteld?
 
Ik zal dat eens nakijken, maar je zou verwachten dat het zelf al goed geregeld is.
 
Ik zal dat eens nakijken, maar je zou verwachten dat het zelf al goed geregeld is.

Bij veel mailboxen moet je het toch echt zelf regelen.
 
mag ik, aangezien ik de phishingmail op mijn mailbox via thunderbird bij outlook.fr heb binnengekregen, vragen hoe ik precies bij outlook het beste mijn spamfiltering kan instellen? Als ik via thunderbird naar de outlook.fr opties ga zijn er zoveel mogelijkheden zoals bij beveiliging, ongewenste berichten, serverinstellingen. Wat kan ik precies hieromtrent doen?
 
Hoi, ik ben bang dat dit niet zal helpen, omdat de afzender e-mailadressen continu vernieuwd worden bij dit soort bericht - dus juist om spaminstellingen te omzeilen.
 
Het klopt wat Abraham zegt, ik krijg in Outlook bijvoorbeeld alleen al van de Rabobank elke dag een mail die ik steeds blokkeer,
maar krijg steeds weer een nieuwe mail met een ander adres.
 
Ik krijg genoeg e-mails en daartussen zitten dus ook elke dag wat rotzooi mail met soms prachtige titels.
Die schoon ik allemaal in n keer op
 
Ik krijg elke dag precies het zelfde bedrag, alleen van steeds een andere persoon.
Ik kan al stoppen met werken :wink:
 
Ik krijg elke dag precies het zelfde bedrag, alleen van steeds een andere persoon.
Ik kan al stoppen met werken :wink:


Als je echt een bedrag krijgt - dan onze staat ook zijn deel ervan hebben......
 
Nou, als ik jullie ervaringen zo bekijk, mag ik me gelukkig prijzen want, zoals gezegd, krijg ik bijna nooit een spam-achtig bericht. Vandaar dat ik dit fishing bericht in bracht. En inderdaad, van mijn 4 mailaccounts, is blijkbaar voornamelijk mijn franse hotmail account hiervoor het meest gevoelig. Dit adres gebruik ik maar sporadisch als ik mijn gangbaar mailadres niet wil opgeven.
Dus samenvattend: ik heb het bericht verwijderd en doe verder niks aan mijn afstellingen.
Dank voor al jullie hulp; ik meen echt dat ik er veel van heb opgestoken.
 
Ik heb ook erg weinig te maken met dat soort E-mails. Even voor de duidelijkheid ik gebruik een Outlook adres.
 
Die Microsoft servers blokkeren echt heel veel. Als je een fictief nieuw account start en een email met als onderwerp 'test' naar jezelf stuurt, wordt het account automatisch geblokkeerd.
 
Als je echt een bedrag krijgt - dan onze staat ook zijn deel ervan hebben......

Ah van meer dan 5 miljoen kan ik er wel 2 miljoen van afstaan :biggrin:

--- Update ---

Die Microsoft servers blokkeren echt heel veel. Als je een fictief nieuw account start en een email met als onderwerp 'test' naar jezelf stuurt, wordt het account automatisch geblokkeerd.

Jammer genoeg niet alles, ik krijg toch elke dag meerdere mailtjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die Microsoft servers blokkeren echt heel veel. Als je een fictief nieuw account start en een email met als onderwerp 'test' naar jezelf stuurt, wordt het account automatisch geblokkeerd.

Klopt! Gelukkig heb ik dit nog nooit als een probleem ervaren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan