Vraag wachtwoordmanager

maulem

Gevestigd lid
Ik maak al een aantal maanden gebruik van Dashlane, een heel handige wachtwoordmanager en bovendien freeware, als het gebruik ervan tenminste beperkt is tot 1 apparaat. Voorheen maakte ik gebruik van Lastpass, maar daar had ik geregeld problemen met inloggen met het masterpassword.

Wie heeft er ervaring met wwmanagers en eventuele veiligheidsrisico's die eraan kleven? Ik heb ergens gelezen dat het automatisch door de wwmanager laten invullen van inlognaam en wachtwoord al onbetrouwbaar is.

Ik maak zelf gebruik van KeePass. Deze word lokaal op je harde schijf geinstalleerd en staat dus verder ook niet in verbinding met het internet in tegenstelling tot veel andere wachtwoord managers (waaronder Dashlane). Ik prefereer liever een lokale versie (weet ik tenminste zeker dat deze niet makkelijk gekraakt kan worden). Ik vertrouw het bewaren van gegevens (dus ook wachtwoorden) in de "cloud" niet zo, omdat in principe daar iedereen bij zou kunnen. Wat betreft het automatisch invullen heb ik idd "automatisch invullen" uit veiligheids overwegingen uit staan. Alleen het invullen van wachtwoorden op mijn eigen lokaal (beveiligd) netwerkje, laat ik wel automatisch invullen.

Veng

Elite lid
Ik gebruik ook KeePass lokaal. Gewoon omdat ik er ooit tegen aan liep. Invullen doe ik handmatig met copy/paste.
En ja, die cloud vertrouw ik ook niet. Je hoort te vaak dat er weer een database gehackt is. Nu weer Facebook (30 miljoen) en Achmea. Ongetwijfeld is de rij veel langer.

Abraham54

Administrator
Medewerker
LastPass is in 2013 gehackt - net zo als Adobe, dat is dus alweer vijf jaar geleden.
Bij de LastPass hack werden wel gebruikersgegevens buitgemaakt, maar geen wachtwoorden uit de kluis.

Net zoals bij Adobe was enkel een nieuw wachtwoord vereist.
Sindsdien zijn beide ondernemingen veilig.

Rubensky

Moderator
Medewerker
Bij Lastpass kan je ook nog eens gebruik maken van de dubbel authenticatie d.m.v. bijvoorbeeld de Google authenticator of een E-mail.