• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

BirdOs Wat wordt Vireo?

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166773
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 166773

Gast
Een aantal van jullie zullen weten dat Vireo al bestaat sinds 2014. Toen ik eraan begon in september 2014 was het een 16-bits besturingssysteem gemaakt op basis van een tutorial serie op YouTube. Een half jaartje verder was ik toch maar aan een 32-bits besturingssysteem begonnen, maar dan voor het grootste deel zelf met behulp van wiki.osdev.org. Deze versie van 2015 - Vireo I genaamd - is de versie waarmee ik heb leren programmeren. Terwijl ik ermee bezig was, was ik ook totaal niet aan het nadenken wat ik aan het doen was en ik hield me niet aan enkele 'best practices' met als gevolg dat het heel lang duurde en gewoon niet praktisch was.

Toen ik eenmaal aan Vireo II was begonnen in juli 2019, kon ik programmeren en wist ik hoe ik moest nadenken over software. Dit had als gevolg dat Vireo II in drie maanden kon waar ik bij Vireo I twee jaar over gedaan had. Daarnaast hield ik me aan bijna alle best practices waardoor het nu veel efficienter is om Vireo II te maken. Toch heb ik nooit echt nagedacht wat ik ervan wil, behalve dat ik ervan wil leren.

De laatste paar dagen ben ik hier pas echt achter gekomen, en heb er over nagedacht. Een aantal van mijn beloftes zullen ongetwijfeld gebroken worden en wellicht stel ik mensen hierin telleur. Dit kan ik allemaal begrijpen. Daarom eerst...

In my defense
Vireo zou nooit zo goed kunnen worden als Linux, Windows, MacOS of zelfs FreeDOS. Dit wilde ik toen der tijd wel, maar dit is nooit realistisch geweest. Al deze besturingssystemen zijn met inzichten en kennis van heel veel mensen tot stand gekomen, hoewel begonnen door maar een iemand. Maar Vireo is open source (of zoals GNU zou willen dat ik het noem: free/libre software) je hebt GEEN toestemming nodig om dingen te veranderen. Mocht jij er iets anders van willen dan ik, kan je het zelf toevoegen of laten toevoegen (en zelfs weghalen). Mij kan je altijd vragen. Wel wil ik duidelijk maken: ik ga niks beloven. Als je het zelf wilt doen, het enige wat je nodig hebt is git en github. Mocht je dan willen dat jouw veranderingen bij de 'echte' Vireo komen, kan je een pull request openen. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

Als je gehoopt had dat Vireo een vervanging zou zijn voor [insert jouw besturingssysteem hier], dan moet ik je helaas teleurstellen. Dat heb ik ooit ook gewild, maar toen was ik nog klein en dat was vijf jaar terug. Het is gewoon niet haalbaar, ook al heb ik dat ooit beloofd.

Dan als laatste punt, Vireo is nu al vijf jaar een project van mij. Het wordt tijd dat ik plaats maak voor andere projecten.

Before you leave
Dat wil niet zeggen dat het nu gelijk uit en klaar is met Vireo. Ik ga het eerst maken zoals ik wil dat het NU wordt. En in de toekomst nadat het 'klaar' is,
komen er vast nog toevoegingen van mij of anderen. Het komende (half) jaar zal je zeker nog horen van mij en Vireo.

Wat wordt het dan?
Ik hou van het maken van software dat dicht op de hardware werkt zoals embedded systems en besturingssystemen. Ook hou ik van oude computers: terwijl ik dit schrijf staat rechts van mij een IBM Personal Computer Extended Technology 5160 met een 5151 Monochroom Personal Computer Display. In het kader hiervan wil ik een besturingsysteempje maken die beter om kan gaan met oude hardware en poorten. Zo worden serial poorten (naast de nieuwere USB) nog regelmatig gebruikt om EPROMmetjes te programmeren. Parallel en Serial poorten worden ook vaak gebruikt om bestanden van een nieuwere computer naar een oudere computer te sturen. De IBM heeft nog geen Serial poort (helaas, die ISA kaart zoek ik nog) maar wel een Parallel poort. Tegenwoordig laat Windows je daar niet echt makkelijk mee omgaan, zeker niet met de parallel poort. Dus naast dat het leerzaam is wil ik Vireo hiervoor gaan gebruiken, het makkelijker omgaan met oude hardware binnen mijn omgeving.

Rekening gehouden met in welke omgeving Vireo zich bevind is dit doel perfect. Het is 32-bits (wat een mooie tussenloper architectuur is), het kan in minder dan 12 MB werken (uiteindelijk zal het misschien iets meer nodig hebben maar dat zie ik dan wel :) ), het hoeft niet per se een hardeschijf om te werken, etc. Het is klein, compact en custom. Vooral die customheid is erg fijn want je kan ermee doen wat je wilt en het is alleen wat je wilt.

Hoe nu verder?
Vireo zal waarschijnlijk geen USB ondersteunen, dit blijkt een wat lastige standaard te zijn. Wel wil ik in ieder geval de volgende hardware nog gaan ondersteunen:
- ATA/IDE
- Serial poort
- Parallel poort

Ik weet nog niet of ik er ook voor ga zorgen dat Vireo kan multitasken. Vireo gaat in ieder geval wel FAT32 ondersteunen.
De informatie op GitHub moet nog veranderd worden, dus daar zul je de komende paar dagen zeker nog verouderde informatie over Vireo vinden.

Alvast een gelukkig nieuwjaar en vragen zijn welkom.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan