• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies WD1600JD Hard Disk versus Asus M5A78L-M PLUS USB3

Status
Niet open voor verdere reacties.

speedo

Gewaardeerd
Lid geworden
2 okt 2011
Berichten
1.037
Waarderingsscore
12
Het moest er eens van komen, bij gelegenheid van mijn vrouw haar verjaardag heb Ik haar een nieuw moederbord (M5A78L-M plus Usb 3, cadeau gedaan, samen met een processor update een AM3+ FX 8350 en een aangepast geheugen van 2 x 4 Gb Ram, Ik heb meteen het oud systeem aangepast van IDE naar AHCI, dat is vrij probleemloos verlopen, behalve een harde schijf die gebruikt wordt voor dataopslag, het bestuursprogramma (Windows 10 Pro) zit op een Solid State Drive.
Wat Ik ervaar is dat de HD (WD 1600JD) voortdurend begint te "upspinnen" een paar keer klikt op volle snelheid en dan weer "uitvalt" en dit verschillende malen na één, opstarten met even een paar kliks en dan weer stoppen enz, heb het nog niet meegemaakt, maar vermoed dat dit iets met Windows 10 te maken heeft.... de schijf is momenteel geschakeld aan een pc met Windows 7, en gedraagt zich normaal, raar.
Heeft iemand van Jullie dit al meegemaakt?

Mvg, Speedo
 
Energiebeheer ervoor, indexering, slechte SATA kabel, onvoldoende stroomtoevoer kunnen een paar oorzaken zijn.
 
Zou het niet kunnen zeggen waar het aan ligt, Ik heb inmiddels de HD vervangen door SSD.
Waar Ik nog niet uit ben is dat na uitschakeling van de pc, de stroom op de usb poorten en dus ook kaartlezer, en ingebouwde USB hub, en nog andere.....
Daar ben Ik naar op zoek maar ben nog niet ver geraakt, iemand een tip?
 
Op de usb poorten blijft gewoon stroom staan. Niet altijd op allemaal overigens. Vooral bij laptops staat er nog wel eens een embleempje bij. Bij desktops heb ik daar nooit wat van gezien.

Je kan in het BIOS kijken of de Asmedia USB 3.0 Battery Charging Support aan staan zet die dan Disabled.

Staat onder de Tab Advanced -> Onboard Devices


Is dan wel alleen van toepassing als het een usb 3.0 aansluiting is. Als het een 2.0 is kan je het vergeten.
 
Polley, heb even gekeken naar Tab Advanced -> Onboard Devices daar kan men de usb aansluitingen uitschakelen, maar verder veranderd er niks de usb blijft werken en ook onder spanning staan, wat een gedoe zeg, had dat probleem niet met het oude moederbord, keek ook eens naar de bios maar die heeft de laatste update, pfffft
 
Wel, triestig maar waar, als de fabrikant zelf niet meer weet hoe zijn product in mekaar zit, dan is de oplossing ver te zoeken, het antwoord of de spanning over de usb poorten uit te schakelen is of dat de psu na uitschakeling van de pc, de stroomvoorziening uitschakelt......

Dear,

Thank you for your e-mail.

I'm afraid that we do not have all information regarding the BIOS of your motherboard.
If there is an option for disabling the power on USB after turning the PC of, it is named Ai Charger.
If there is no such option, then you cannot turn off the power of the USB.

Kind regards,

Lesley van Oostenrijk

Tja, dat was het een beetje, o ja nog iets, er zijn geen updates voor windows 10 voor dit mobo Asus M5A78L-M Plus USB3, wel die gaat terug de deur uit, dat is zeker, bedankt Asus.
 
Is Windows opnieuw geïnstalleerd na de transplantatie met moderner spul?
 
Gdmg, Opnieuw geïnstalleerd niet, er was een upgrade van W7 naar W10, dat wel, en omdat de Windows installatie gekoppeld is aan de identificatie van het moederbord, was er opnieuw activatie nodig voor het bestuursprogramma, maar wat mij meer stoort is dat fabrikanten en zeker deze van Asus hun eigen producten niet ondersteunen, we hebben het hier over een moederbord dat slechts een paar jaar geleden (2016) werd ontwikkeld, en waar nu al geen ondersteuning meer voor is, en waar de fabrikant zegt, zoek het zelf maar uit.....en let op alles van moederborden dat vroeger dan type AMD sockel amd3+ is ontwikkeld, noemt men "oud", het goedkoopste mobo type amd sockel TR4, kost 6,86 maal meer dan een (amd3+) mobo, ....en is de aanpassing zo spectaculair dat de prijs rechtvaardigt? Ik denk het niet. Ik geef een voorbeeld, een amd3+, "bundel" moederbord en processor (Type:-Core "vishera" Octa-core-CPU basistakt: 4.00 GHz) en geheugen ( 8GB PC3-14900 ) , prijs 230 euro, versus een TR4 bundel prijs 624 euro, dat is toch diefstal? Het geheugen heeft een "normale" prijs Viper Elite Serie / 8GB (2 x 4GB) DDR4-2133MHz Kit 52,99 euro, processor AMD Ryzen™ Threadripper™ 1900X Prozessor met 3,8 GHz Basistakt prijs 268,95 euro, moederbord TR4 type, MSI X399 SLI Plus prijs 302,16 euro, en eerlijk gezegd is er nu zoveel veranderd dat de prijs rechtvaardigd? wat extra ledverlichting op het moederbord en wat extra usb3.0 poorten achteraan, en wie heeft er nu zoveel usb 3.0 poorten achteraan nodig, het is vooraan dat men ze nodig heeft, men zou beter een usb 3.0 hub standaard meeleveren om vooraan in te bouwen, dat zou pas interessant zijn, maar ja degene die het ontwerpt en bouwt is meestal niet degene die het gebruikt als je begrijpt wat Ik bedoel, en dat geldt voor véél gebruiksvoorwerpen en zaken. :sweat:
 
Oplossing van het probleem:

Enige tijd is er overgegaan, dat ontken Ik niet, en ondertussen is het Asus mobo veranderd naar een
Gigabyte moederbord, maar het dezelfde probleem, de stroom of spanning die continu op de usb poorten blijft staan... oplossing is,
set up -> power management -> ERP -> zet op enable of aan, en de usb poorten zijn zonder stroom bij uitschakelen.
Bij Asus moederbord: set up -> advanced -> ERP -> enabled...
Windows Programma -> Systeem -> energie en slaapstand -> extra energie instelling -> het gedrag van aan/uit knoppen bepalen -> instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn -> Snel opstarten -> uitvinken -> wijzigingen opslaan -> gedaan.

In plaats van alles simpeler te maken wordt alles moeilijker en ingewikkelder, bij snel opstarten het vinkje weghalen maakt je pc echt niet trager het zijn maar milleseconden verschil, dus maakt niet uit.
Dat was het, deze topic mag gesloten worden wat mij betreft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan