• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Welk besturingssysteem voor een server?

Status
Niet open voor verdere reacties.

thvers

Vaak hier
Lid geworden
23 jan 2009
Berichten
807
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik heb nu de knoop door gehakt en heb nu een deel voor een homeserver gekocht (mobo/cpu/ram/voeding/koeling), de HDD's moeten nog komen maar ook natuurlijk als het belangrijste het besturingsysteem.

Eerst wat ik er mee wil gaan doen:
- Media en bestanden opslaan en/of hiervan een back-up van maken
- Media streamen naar Ipad2/Android >2.2/Windows7/Windows XP/ HTPC/mediabox voor bij de tv (moet nog worden aangeschaft dit laatste)
- Buiten het thuisnetwerk ook toegang kunnen hebben bij de bestanden zodat ik bv. bij familie foto's/films kan laten zien.
- Meerdere accounts aan kunnen maken en waarbij iedereen bv. 50GB aan eigen opslag ruimte heeft waar niemand bij kan behalve deze persoon zelf.
- Een gast account voor familie/vrienden zodat zij bij een paar media bestanden kunnen komen.
- Een torrent client er in zodat de andere pc's niet continu aan hoeven te staan en wanneer het bestand klaar is deze eerst moet gaan verplaatsen naar de server voordat deze voor iedereen beschikbaar is.
- evt. een eigen e-mail client kunnen instellen zoals naam_@_achternaam_.nl
- Pinter via USB delen op het netwerk, deze kan alleen handmatig aan en uit wrden gezet helaas, later komt er een die via een internet verbinding aan gaat wanneer er een opdracht binnen komt, printer moet ik nog uitzoeken maar wil wel dat het OS hier voor al geschikt is.

Dit zijn mijn eisen qua hardware, dit om te bepalen of het OS geschikt er voor kan zijn.
Voeding Be-Quiet Pure Power L7 300W
Moederbord Asus P8H67-I R3.0
processor Intel G620T
geheugen Kingston 4GB 1333MHz DDR3
CPU koeler Scythe Shuriken Rev. B CPU Cooler

voor opslag wil ik evt. via een raid controller >10TB in Raid 5 zetten (>15TB effectief dus) op schijven van 2 of 3TB en het OS op een kleine SSD plaatsen. Ik had begrepen dat WHS op een schijf van minimaal 160GB moest of is dit alweer out-dated?

Ik heb niet veel ervaring met ubuntu maar het is mij ook niet vreemd, ik heb wel een handleiding nodig voor de instellingen omdat ik anders bang ben dat dit mis gaat. (Had al wat via google gezocht maar dat waren losse stukjes en sommige ok niet heel duidelijk helaas)

Op de HTPC die later komt, komt ook XBMC op te staan. Het is alleen nog niet zeker of deze als OS er op komt te staan of via bv. W7/linux OS maar het moet wel kunnen samenwerken.

Hopelijk kunnen jullie mij hier verder mee helpen:)

Alvast bedankt!
 
Iedereen is vrij om te kiezen wat hij zelf het beste vind. Zelf zou ik gaan voor Linux . Ubuntu server bijvoorbeeld.


- Buiten het thuisnetwerk ook toegang kunnen hebben bij de bestanden zodat ik bv. bij familie foto's/films kan laten zien.
Hier ga je zeker een goede beveiling moeten bij gebruiken om te voorkomen dat de server niet gehackt word. Niet enkel voor Windows server maar ook als je voor een Linux server zou kiezen.
 
Voor de server2008R2 editie, welek moet ik nemen want wanneer ik op tweakers.net kijk loopt het prijs verschil op van 30 tot >1000 euro.

Ik wil namelijk niet het zelfde bedrag uitgeven die ik voor de server hardware uitgeef.

Dat van die beveiligi8ng had ik begrepen, ik weet alleen nog niet met wat, miss dat jullie mij hiermee ook kunnen helpen?
 
Het is zeker niet mijn bedoeling om reclame te maken en NCF af te schrijven , maar hier zitten echt heel goede Linux kenners op alle gebied.
 
Voor de server2008R2 editie, welek moet ik nemen want wanneer ik op tweakers.net kijk loopt het prijs verschil op van 30 tot >1000 euro.

Ik wil namelijk niet het zelfde bedrag uitgeven die ik voor de server hardware uitgeef.

Dat van die beveiligi8ng had ik begrepen, ik weet alleen nog niet met wat, miss dat jullie mij hiermee ook kunnen helpen?

Die van 30 is de RDS. Daar heb je dus alleen wat aan als je al een licentie Server 2008 R2 hebt.

Licentie voor Windows Server 2008 R2 inclusief 5 CALs is vanaf zo'n 780.

Daarnaast kun je ook een trial-versie downloaden bij Microsoft.
 
Laatst bewerkt:
Die van 30 is de RDS. Daar heb je dus alleen wat aan als je al een licentie Server 2008 R2 hebt.

Licentie voor Windows Server 2008 R2 inclusief 5 CALs is vanaf zo'n 780.

Daarnaast kun je ook een trial-versie downloaden bij Microsoft.

Voor zover ik weet, loopt de trial maar 10 dagen!
 
Trialversies van serverprodukten zijn over het algemeen 120 of 180 dagen.
 
Debian stable natuurlijk!
 
Tja 780 euro uitgeven voor het OS is iets teveel van het goede.. helemaal als ik "maar" ongeveer dit bedrag al kwijt ben aan de hardware incl. schijven...

Denk dat ik toch voor ubuntu ga aangezien dit gratis is en veel mogelijkheden heeft..
of toch Windows Vail...

Graag wat ervaring van jullie als dat kan ;)

heb nog wel maandje de tijd, tenminste als de HDD prijzen wat zijn gedaald en mijn bankrekening gestegen is :p
 
Debian stable!

Ubuntu is op debian unstable gebaseerd.
Er is dan natuurlijk wel wat out-of-date, maar hij is wel super stabiel.
En als je niet een super advanced server nodig hebt die het laatste van het laatste moet hebben, zou ik gewoon Debian Stable(Squeeze) gebruiken.
 
Linux kan het ook wel, maar is allemaal net wat lastiger en soms omslachtig. Voordeel is wel, het is gratis!

Omslachtiger?

Als je voor Debian gaat:
1. gratis
2. open-source
3. sneller
4. super grote community

Je kan voor alle programma's bug reports in dienen en daar wordt dan ook serieus naar gekeken. (ipv Windows...)
 
Maar is Debian wel makkelijk in te stellen dan?
En hoeveel ruimte neemt deze in beslag?

Ik wil namelijk 2*SSD in Raid1 opstellen zodat ik een back up heb vor het OS.

Om met het OS te werken zou ik ook een grafies gedeelte willen hebben omdat het instellen in een zwart/paars scherm mij niet heel goed af zou gaan.

Heb via google gezocht en daar kregen ze WHS2011 op een SSD van 64GB, dus zat hier ook naar te kijken of dit ook zou kunnen omdat je normaal >200GB nodig hebt hiervoor en ik het OS op een SSD wil zetten ivm. zuinigheid en stilheid en omdat de andere schijven bij inactiviteit in slaapstand kunnen worden gezet/uit worden gezet.

Dit lijstje hier onder is trouwens wat ik als hardware neem:

Intel Pentium G620T (Al binnen)

5X Western Digital Caviar Green WD30EZRX, 3TB in Raid5

Highpoint RocketRAID 2720 SAS/SATA3 (RAID) Controllers

be quiet! Pure Power L7 300W (Al binnen)

2X Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G DDR3 RAM (Al binnen)

Asus P8H67-I Socket 1155 moederborden (Al binnen)


Neem aan dat Debian hier mee overweg kan?

Voor de koeling neem ik 2*20CM fans die ik via een fancontroler regel, evt. een DVD brander of een hotswapbay voor losse schijven, hier ben ik nog niet over uit.
De kast ga ik zelf bouwen, denk als ik dat ga doen ik bij casemodding een topic open zodat, als jullie geintreseerd zijn mijn project(je) kunnen volgen.
 
Allemaal heel stoer en cool dat je zoveel geld hebt omdat al die advanced stuff te kopen.

Maar een debian server draai je zo op een server van 6/7 jaar oud...
 
Sorry maar wat is er stoer aan? Zit hier niet om te pronken. Wil juist dat het allemaal werkt en straks niet voor verrassingen sta wanneer alles is aangeschaft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan