• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Welke DDR4 geheugenmodules kan ik gebruiken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny g

Junior lid
Lid geworden
3 dec 2016
Berichten
79
Waarderingsscore
2
Ik ben het nodige bij elkaar aan het sprokkelen voor een nieuwe PC te maken.
Hierbij heb ik echter een vraag aangaande het DDR4 geheugen.
Ik prefereer een PC te maken die toch wat spierballen heeft en zodoende (vele) jaren aankan voor hij "traag" begint te worden, de prijs is ook wel navenant toch daar ben ik me volledig van bewust en daar gaat het hier dus niet over. Kwaliteit en snelheid betaal je nu eenmaal. Een Ferrari koop je ook niet aan de prijs van een pakje chips he :) .
Volgende keuzes liggen al vast :
- CPU : i9-9900k
- Moederbord : ASUS ROG maximus XI CODE ( ROG MAXIMUS XI CODE | Moederbord | ASUS België ).

Volgens de specs van het moederbord (werkend op een chipset Z390) zou deze DDR4 geheugen aankunnen tot wel 4400 MHz.
ROG MAXIMUS XI CODE | Moederbord | ASUS België .
De specs van de CPU echter vermelden voor het te gebruiken geheugen maximum 2666 MHz : Intel® Core™ i9-9900K Processor (16M Cache, up to 5.00 GHz) Product Specifications .

ASUS CODE geheugen specs.JPG

Memory specs i9-9900K.JPG

Ik stel mij nu de vraag met welke specificaties hier rekening moet mee gehouden worden ? Die van het moederbord of die van de CPU ?
Ik had namelijk graag toch een zo snel mogelijk geheugen geplaatst (bijvb : 4000MHz) toch kan dit niet ? Mag dit niet ? Of gaat de CPU toch niet sneller gaan dan die 2666 MHz en is het een verloren kost tenzij ik het geheugen zou overklokken ? Met dien verstande dat ik alleen het geheugen kan overklokken. Met overklokken heb ik namelijk geen enkele ervaring.

De keuze gaat tussen deze beide :
De 2666 MHz : VENGEANCE® LPX 32GB (2 x 16GB) DDR4 DRAM 2666MHz C16 Memory Kit - Black
De 4000 MHz : VENGEANCE® LPX 32GB (2 x 16GB) DDR4 DRAM 4000MHz C19 Memory Kit - Black

Ook heb ik in meerdere reviews gelezen dat het niet veel uitmaakt welke latjes je aanschaft daar het in totale snelheid van je computer geen verschil geeft daar de "bottleneck" niet het geheugen (meer) is. Kunnen jullie dit bevestigen of ben ik toch wel beter af wat snelheid betreft met de 4000 MHz versie (vanzelfsprekend duurder natuurlijk) ?
 
Zonder overclocking draait de controller op 2666 en dan heeft sneller geheugen sowieso geen zin, het maakt ook weinig uit bij overclocken en een hogere DDR4 frequentie, merk je echt niets van.


Ik prefereer een PC te maken die toch wat spierballen heeft en zodoende (vele) jaren aankan voor hij "traag" begint te worden
Een PC wordt niet trager als dat ding ouder wordt, traagheid wordt dan veroorzaakt door de software.
 
Is het trouwens de bedoeling om de CPU te gaan overclocken? Indien neen, dan is zo'n "K" processor weggegooid geld, kan je beter kiezen voor een gewone i9-9900. Qua geheugen dien je de specs van het moederbord te volgen dus kan je perfect voor 4000 MHz gaan. Anderzijds kan je eventueel voor de gulden middenweg kiezen met een 3200 MHz setje (gaat ook nog lang mee gaan).
Qua toekomst en snelheid (of traagheid) treed ik Lange Pier bij, zeker als je de hardware regelmatig en goed onderhoudt (vooral stofvrij houden).
 
Al dank voor de info. Eerst even voor alle duidelijkheid : het is momenteel niet mijn intentie om te gaan overklokken toch misschien krijg ik er later wel zin in en vandaar de keuze van de i9-9900K .

Nu had ik nog wat zoekwerk verricht over dit onderwerp en kwam deze website tegen :
Hoeveel RAM geheugen heb ik nodig? - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis .
Hierin staat als laatste bij het onderwerp : "Ik wil virtuele machines draaien" o.a. vermeld, en ik citeer : 32 GB is het minimum, maar voor het optimaal laten werken van virtuele machines raden wij 64 GB aan, bestaande uit 2 RAM modules van 32 GB.
Nou, dit zet me aan het denken omdat ik namelijk van plan ben om toch wel virtuele machines te draaien.
Het zet mij aan om te gaan voor de maximum mogelijke geheugen met deze processor en moederbord, namelijk 64GB, wat blijkbaar voor deze toepassing dus toch wel aangeraden wordt. Echter, men heeft het hier over het gebruik van 2 latjes. Ik heb o.a. deze gevonden toch vraag me af of het werken kan met het bovenvermelde moederbord of dien ik 4 latjes van 16GB te nemen ?
VENGEANCE® LPX 64GB (2 x 32GB) DDR4 DRAM 2666MHz C16 Memory Kit - Black .
 
Bedankt voor uw zeer snel antwoord Lange Pier.
Inderdaad, volgens de specs kan de processor 128GB aan toch volgens de specs van het moederbord (wat moeilijk te lezen is hier) staat er : 4 x DIMM , max 64GB. Dus, hoe moeten we dit opvatten ? Kan 2 x een latje van 32GB of moet het een combinatie zijn van 4 x een latje van 16GB om aan mijn 64GB te geraken ?
 
Mij werd indertijd verteld dat zowel het maximum RAM van de CPU alsook het moederbord telt.
Ik heb namelijk een intel i7-6900K met een Gigabyte MB GA-X99 Gaming 5P moederbord.
Ik heb daar 64 GB DDR RAM van 3000Mhz voor gekocht, achteraf bleek dat de CPU maar max 2133Mhz aankon. Dus snel geheugen voor niets gekocht omdat er maar 2133 mogelijk is. Ook werd mij aangeraden minstens 4 latjes te gebruiken omdat het mb quadchannel is ipv dual channel.
 
Kan 2 x een latje van 32GB of moet het een combinatie zijn van 4 x een latje van 16GB om aan mijn 64GB te geraken ?
Moederbord kan max, 64GB aan idd, zou er dan 2 dual-setjes van 32GB (4 x 16GB dan) inzetten.
 
Bedankt Lange Pier voor de duidelijke info. Zo ga ik het dus uitvoeren.
Echter, ik had nog een andere vraag die gaat over een moederbord. Met name : de ASUS ROG Maximus XI Formula. ROG MAXIMUS XI FORMULA | Moederbord | ASUS België
Dit bord blijkt erg veel aansluitingen achteraan te hebben waaronder o.a. 2 netwerkaansluitingen en nog veel meer ! Zeer goed vind ik . Nu blijkt dit bord echter uitgerust te zijn met waterkoeling en dat zie ik nou niet direct zitten om dat te gaan gebruiken. Mijn vraag : zou dit moederbord ook kunnen gebruikt worden zonder de waterkoeling te gebruiken ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan