• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 10 admin zonder toestemming veranderd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Seiran

Bekend gezicht
Lid geworden
3 mrt 2014
Berichten
187
Waarderingsscore
0
Hallo, vannacht was ik bezig met het maken van een plugin voor een game.

Eindelijk klaar zou het inpakken als rar
Ineens vraagt windows toestemming of winrar het systeem mag wijzigen.
(Anders wilt hij niet inpakken)

Vervolgens zou ik de rar verplaatsen wel op de zelfde schijf(c drive) kreeg ik de melding dat ik admin moest wezen om hem te mogen verplaatsen..

Vervolgens gekeken bij mijn c drive tot mijn verbazing de gehele schijf was aangevinkt met read only.
Uitvinken en procces door lopen dat alle mappen weer wijzigbaar zijn en keek opnieuw was de vink read only weer aan op de gehele harde schijf.

Dacht virus dus hup c schijf formateren windows install (eerst problemen met glp of zo iets) na wat gepruts windows toch kunnen installeren (compleet schone install) vervolgens windows alle besturings drivers geinstalleerd.

En winrar. Toen opnieuw geprobeerd iets te in pakken en ja hoor weer het zelfde verhaal. Harde schijf weer op read only.

Gekeken bij admin er was 1 account die ik niet erken buiten de windows account om zoals gast en administator.

Deze was ook aanwezig ten tijden van voor windows install.

En mijn gebruikers account was alleen nog maar gerechtigd tot lezen.(dit was ook het geval voor de installatie van windows)

Eerst mijn eigen account aan gepast dat hij alle rechten weer heeft en vervolgens die onbekende account verwijderd.

Virus scan spyware mallware etc scans laten doen (uren lang) niets gevonden op al mijn 4 harde schijven.

Is dit een windows bug ? Na update of zo?
Want ik heb geen verzoek gehad tot herstarten van de pc of een melding gehad van updaten.

Of is dit een bug in winrar 5.90? In conflict met iets van windows?

Normaal had ik hier geen last van
Heb gisteren meerdere dingen in gepakt

Wel voor dat ik de eerste keer dit read only verhaal kreeg werd mijn desktop vernieuwd.
Wat wel eens gebeurd als je een bestands type wijzigd met welk programma hij moet openen als je bijvoorbeeld toe kent dat jpg inplaats van windows viewer/paint naar photoshop
 
. . .
En mijn gebruikers account was alleen nog maar gerechtigd tot lezen.(dit was ook het geval voor de installatie van windows)

Eerst mijn eigen account aan gepast dat hij alle rechten weer heeft en vervolgens die onbekende account verwijderd.
Ikl vraag mij af of je dit wel goed inschat. Er zijn een aantal plaatsen op je schijf waarbij toestemming gevraagd wordt.
Bij mij staan de 2 mappen Program Files ook Read Only. Dit zorgt er voor dat er toestemming gegeven moet worden bij schrijven.

En die extra account, wat is daarvan de naam ? Eerst jezelf er over inlezen voordat je die verwijderd !
 
Bij deze computer c schijf rechtermuisknop eigenschappen tabblad beveiligingen.. was mijn account uit geschakeld op alles behalve lezen..
 
En mijn gehele c schijf was aangevinkt als read only... zelfs mappen die ik zelf heb aan gemaakt in de c root. Dus dat heeft niets te maken met dat bepaalde windows /program files mappen read only zijn..
 
Kan jij in jouw documenten mappen jouw eigen documenten nog wel openen?
Of hebben die documenten thans een onbekende bestands-extensie?
 
Sinds ik mijn nieuwe windows install op een lege c:\ heb ik dat nog 1 keer gehad.. dat gelijk weer de gehele c drive read only was.. ja read only betekend dat je het wel kunt lezen dus openen is geen probleem maar er kan niets gewijzigd worden ook niet verplaatst bij voorbeeld foto van mijn docu\foto naar desktop of andersom.
 
Abraham doelt op een eventuele verandering van extensies, wat niet het geval blijkt. Dan zou het iets van randsomware kunnen zijn.

Schijfcontrole gedaan ?
 
Ik heb helemaal niets gedaan of veranderd aan mijn systeem ook niet geinstalleerd.
Tenzij windows een update heeft gedaan ten tijde dat ik even niet achter me pc zat.

Nu is het zo alles op elke harde schijf is read only. Als ik een nieuwe map aan maak die is gelijk read only en als ik vinkje uit doe en toepassen klik en vervolgens weer kijk is het vinkje automatisch weer aan. Op me c schijf kan ik nergens ook niet in root een nieuwe txt bestand aanmaken.

Elke keer verdwijnt ook mijn admin rechten van mijn account.
 
Abraham doelt op een eventuele verandering van extensies, wat niet het geval blijkt. Dan zou het iets van randsomware kunnen zijn.

Schijfcontrole gedaan ?
Ja geen fouten op mijn vrij nieuwe ssd die als windows en of als c:\ dient.
 
Ik krijg fout code 0x80070522 bij het proberen te maken van een nieuwe txt bestand op me desktop.

Wat ik daar over op internet vind is een probleem die zich vaker heeft afgespeeld bij updaten..

Maar ik meende pas dat windows rond 10 april zou komen met de volgende update
 
Grotendeels opgelost maar nu blijf ik bij 1 probleem ook nieuw aangemaakte mappen
Blijven wel ready only en de onderliggende mappen en bestanden ook.
 
In de eigenschappen van een schijf is er helemaal geen optie voor alleen lezen en alle mappen in de root hebben bij de eigenschappen alleen lezen aangevinkt.........
 
Yep, bij mij ook. Zelfs de zelf gemaakte mappen.
. . .
Eerst mijn eigen account aan gepast dat hij alle rechten weer heeft en vervolgens die onbekende account verwijderd.
Nog onthouden welke account dat was ? De naam ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan