• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 10 crash

Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 162876

Gast
Hi allemaal,
Tot mijn grote schrik toen ik vanmorgen mijn computer opnieuw wilde opstarten moest ik windows 10 opnieuw installeren.
Normaal gesproken moet dit kunnen zonder productcode omdat windows 10 al op mijn computer had geinstaslleerd dus klik ik op: 'ik heb geen produktcode'. En die heb ik inderdaad ook niet want ik heb hem toen geupgradet van windows 8 naar 10. Maar als ik daarop klik en vervolgen windows geavanceerd installeren klik dan geeft ie aan dat de geselecteerde schijf een MBR-partitie bevat en dat windows alleen op GPT-schijven kan worden geinstalleerd.
Vervolgen klik ik op de mogelijkheid: 'uw computer herstellen'.
Ik krijg dan als eerste mogelijkheid: 'systeemherstel' als ik die optie probeer dan moet ik een herstelsleutel invoeren. Ik heb op een andere computer ingelogd op mijn microsoft account om deze sleutel op te halen maar die werkt niet. Wat ook vreemd is is dat ie op mijn gecrashde computer een ander sleutel-id aangeeft dan in mijn microsoft account.
Opstartherstel werkt niet en systeemkopie terugzetten werkt ook niet.
Het lijkt erop dat dit met een bitlocker heeft te maken. Maar ik heb nooit een bitlocker ingeschakeld op deze schijf.

Misschien zijn dit mogelijke oorzaken:
Gister heb ik een nieuwe processorkoeler geplaatst. Hierna werkte plots een usb poort niet meer maar ik heb de hele avond nog gewoon fortnite gespeeld.
Eerder deze week wou ik de ruimte opmeten in mijn pc kast voor deze koeler. Dat heb ik gedaan terwijl hij aan stond (heel dom van me). Toen kreeg ik een WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR. Nadat ik de computer opnieuw had opgestard werkte hij wel gewoon weer.
 
Stap over op Ubuntu, Linux Mint of Mek dan ben je van al dit gezever af, en een productcode heb je daar ook niet nodig. Iets als een UELA bestaat daar ook niet. En mocht je Ubuntu het nou echt niet meer doen kun je deze compleet opnieuw installeren, met behouding van al je instellingen en zelfs je internet geschiedennis, cookies en bookmarks.
Dat doe je door alle mappen te deleten, behalve de /home/

Als je bv. Chrome dan weer opnieuw installeert gaat deze gewoon weer verder waar deze gebleven was.

Dat is eigenlijk ook wel beter bedacht dan het Windows.old in Windows.

(Mek weet ik niet zeker overigens, volgens mij gebruikt ie nooit een product code?_

En die product code kun je trouwens met speciale software uit het systeem lezen, als werkt dat uiteraard niet meer als Windows niet meer opstart.
 
Laatst bewerkt:
Stap over op Ubuntu, Linux Mint of Mek dan ben je van al dit gezever af, en een productcode heb je daar ook niet nodig. Iets als een UELA bestaat daar ook niet. En mocht je Ubuntu het nou echt niet meer doen kun je deze compleet opnieuw installeren, met behouding van al je instellingen en zelfs je internet geschiedennis, cookies en bookmarks.
Dat doe je door alle mappen te deleten, behalve de /home/

Als je bv. Chrome dan weer opnieuw installeert gaat deze gewoon weer verder waar deze gebleven was.

Dat is eigenlijk ook wel beter bedacht dan het Windows.old in Windows.

(Mek weet ik niet zeker overigens, volgens mij gebruikt ie nooit een product code?_

En die product code kun je trouwens met speciale software uit het systeem lezen, als werkt dat uiteraard niet meer als Windows niet meer opstart.
Sorry Danny maar ik wil niet overstappen naar een ander besturingssysteem.
 
Tja dan moet je maar met dat W10 gedrocht leren leven vrees ik, dit is wat W10 is veel gezever en problemen.

En je heb toch wel de productcode van W8 nog neem ik aan? Dan kun je dat toch gebruiken of urlg, van daaruit upgraden?
 
Tja dan moet je maar met dat W10 gedrocht leren leven vrees ik, dit is wat W10 is veel gezever en problemen.

En je heb toch wel de productcode van W8 nog neem ik aan? Dan kun je dat toch gebruiken of urlg, van daaruit upgraden?
Dat heb ik zojuist geprobeerd. maar ook dit werkt niet.
 
Ik bedoelde eerst W8.1 installeren en dan upgraden naar dat (gedrocht) Windows 10.
(ikzelf zou dan uiteraard bij 8.1 blijven, zeker als het gewoon werkt)

Of bedoelde je dat ook? En anders weet ik het ook niet, hopelijk voor jouw kan iemand anders je dan helpen.
 
Die Danny, geeft aan iedereen eerst altijd het zelfde advies, stap over naar Ubuntu Linux Mint of Mek , nou vraag ik mij af bedoel jij nou met Mek een Mac ?
Gr.
Pred..
 
Ja Mek = Mac uiteraard.

Linux Mint stond er eerst overigens niet bij, was Ubuntu of Mek.

En waarom niet eigenlijk? Linux is toch gratis en je kun het zelfs gebruiken zonder te installeren.
Het enige echte nadeel is eigenlijk dat er niet zo veel software voor is, maar het licht er maar net aan wat je met een PC wilt doen of dat een probleem is.

Verder vind ik het bij Ubuntu wel irritant dat je in het venster bestand openen alleen maar een bestand kan openen (niet kopieren, plakken, verwijderen etc.), maarja bij geen enkele besturingssysyeem zal alles naar geding zijn uiteraard.
Overigens zijn we met Windows hierin mischien wel te veel verwent want dit kan in MacOS ook niet. Dus eigenlijk is Windows hierin de uitzondering.
 
Heb dat ook al eens gehad met een ander besturingssysteem.
Misschien kan dit filmpje je helpen. Is in het engels.
 
Is het de bedoeling om een cleane nieuwe windows 10 te installeren (alles mag weg) of moet je eerst nog bestanden (data) eraf halen?
Bij een cleane (her)installatie kan je altijd best alle partities verwijderen in het scherm dat je krijgt bij geavanceerd installeren. Dan eerst herstarten en nog eens doorlopen via geavanceerd. Veel kans dat het dan wel lukt.
 
Linux Mint stond er eerst overigens niet bij, was Ubuntu of Mek.
In dit topic wel, voorgaande ook voorbij zien komen alleen Ubuntu of Mek . Ik zelf gebruik Os Ios Android W10 en Linux Mint sinds kort en dat bevalt ook prima.
Gr.
Pred..
 
Bedankt voor jullie reacties!
@predator, @artstudiog, @prutser en @danny53

op een gegeven moment kreeg ik ineens een andere foutmelding, namelijk:
0xc000000f
mijn computer bleef na deze melding herhaaldelijk opstarten.
Terwijl ik op mijn laptop aan het googelen was wat dit nou weer voor melding was startte mijn desktop ineens weer normaal op.
Dus voor nu is het probleem opgelost maar het moet wel ergens vandaan komen en ik ben bang dat het terug komt.


Kan ik iets doen om dit te voorkomen?
 
Het lijkt erop dat dit met een bitlocker heeft te maken. Maar ik heb nooit een bitlocker ingeschakeld op deze schijf.
Waarom denk je dit ?
Gijzelsoftware gebruikt dat o.a..

Je PC opstarten, en dan je OS 'moeten herinstalleren' is trouwens ook geen alledaagse gang van zaken.
 
Waarom denk je dit ?
Gijzelsoftware gebruikt dat o.a..
Misschien liet ik mee een beetje bang maken door allerlei horrorverhalen op het internet.
Maar vooralsnog doet mijn PC het weer 🤞🤞

En wat bedoel je met:
Je PC opstarten, en dan je OS 'moeten herinstalleren' is trouwens ook geen alledaagse gang van zaken.

Is het misschien raadzaam om windows 10 schoon te installeren om dit in t de toekomst te voorkomen?
 
Als er twijfel schuilt, kan je beter een schone installatie van windows 10 doen. Zo ben je gelijk van alle spoken in je hoofd vanaf.
 
Dit kwam nogal koud uit bed:
. . . Tot mijn grote schrik toen ik vanmorgen mijn computer opnieuw wilde opstarten moest ik windows 10 opnieuw installeren.
'Opnieuw moeten installeren' is een klus die je niet zo maar doet wanneer Windows niet doet wat het moet doen. Ik zou denken dat je eerst andere opties dan herinstallatie zou proberen.
 
Wat een ongeloofwaardig verhaal, werk al 30 jaar met PC's waar vooral Windows opstaat en dit kan niet zomaar zijn gebeurt, heb je toch zelf iets gedaan waardoor dit is ontstaan.

Ook is het dat een W10 installatie altijd na een upgrade of clean install digitaal is geactiveerd, bij het eerste heeft die een generieke key, bij de tweede, oem of retail, een eigen key en kun je een systeem altijd voorzien van een verse installatie zonder key in te geven indien het moederbord niet is vervangen.

De key die je vind met een key finder tool heb je niets aan na een upgrade.

En een beetje computeraar heeft een incrementele back-up die je na een probleem terug zet.

Ook is het onzinnig om steeds te verwijzen naar Linux of Mac bij problemen met Windows, gewoon onzin.
 
@Lange Pier
Wat een ongeloofwaardig verhaal, werk al 30 jaar met PC's waar vooral Windows opstaat en dit kan niet zomaar zijn gebeurt, heb je toch zelf iets gedaan waardoor dit is ontstaan.
Fijn dat je al 30 jaar ervaring hebt met computers.
Dat ik zelf iets heb gedaan waardoor het probleem is ontstaan zal ik niet ontkennen. Mijn kennis op computer gebied is aanzienlijk minder. Bovendien heb ik autisme en adhd waardoor het voor mij best lastig is om sommige dingen op computer gebied te begrijpen. En daarvoor zit ik op dit forum.
Wat ik jammer vind is dat je wel met kritiek komt maar niet met suggesties om het probleem op te lossen. Dat is toch waar dit forum voor bedoeld is?
 
IK zou terwijl je pc werkt, alle persoonlijke items, documenten foto´s enz veilig stellen, op andere harddisk of USB stick.
Kijken op je pc welke versie je hebt van win 10 en een opstartbare stick aanmaken met win 10 erop en windows opnieuw installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan