• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 7 installeren vanaf usb-stick

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leono

Enthousiast
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
2.536
Waarderingsscore
157
Morgen, of overmorgen, wil ik graag Windows 7 opnieuw installeren vanaf mijn USB-stick.

Op een bepaald moment komt dan de vraag: "waar wilt u Windows installeren?" (of zoiets). Ik koos dan altijd voor de herkenbare schijf met het bekende aantal in gebruik zijnde Gb's,

Als ik de andere optie kies (met iets van 100 Gb ruimte) krijg ik dan een "schone installatie", zonder Windows.old? En wordt dan al het oude helemaal verwijderd? .
 
Als je Windows op een lege schijf zet dan krijg je altijd een installatie zonder Windows.old map. ga je hem installeren op een schijf waar al Windows opstaat dan zal de "oude" installatie in de map Windows.old worden gezet.
 
Oké, Rubensky,

Waar het mij eigenlijk om gaat is: welke van de twee opties kan ik het beste kiezen en wat gebeurt er als ik kies voor de optie die er ongeveer zo uitziet:

 
je heb nu een niet toegewezen ruimte klik gewoon op volgende indien je deze ruimte in zijn geheel wenst te gebruiken ...
*wil jij deze 127GB verdelen in 2 partities (niet aanbevolen omdat het maar om 127GB gaat ) dan klik je op "nieuw" en je dient dan de gewenste grootte in te geven ...vervolgens volg je de wizard gewoon op ...
 
Met W7 krijg je sowieso 2 partities bij installeren op een maagdelijke schijf zonder indeling, eerst een volledige partitie in ntfs aanmaken en je hebt bij installeren gewoon 1 partitie waar je W7 op kunt installeren.
 
Met W7 krijg je sowieso 2 partities bij installeren op een maagdelijke schijf zonder indeling
jij rekent dus de partitie voor de C ook aan als een volwaardige partitie terwijl dit geen station's letter krijgt toegewezen maar er wel duidelijk vermeld word dat het om een door het systeem gereserveerde partitie gaat ....
 
Misschien moet ik de vraag anders stellen: wat moet ik doen om een zogenaamde "schone installatie" te verkrijgen?
 
Misschien moet ik de vraag anders stellen: wat moet ik doen om een zogenaamde "schone installatie" te verkrijgen?

Waar wil je dan Windows 7 op installeren?
Als je dat doet op de lege schijf waarvan je de afbeelding gepost hebt, dan krijg je daarop gewoon een schone installatie, omdat die schijf niet in gebruik is en ongeformatteerd is.

Is die lege schijf soms een SSD?
 
Zo te zien op de afbeelding is de schijf leeg. Als het goed is kan je dan gewoon op volgende klikken.
 
Met W7 krijg je sowieso 2 partities bij installeren op een maagdelijke schijf zonder indeling, eerst een volledige partitie in ntfs aanmaken en je hebt bij installeren gewoon 1 partitie waar je W7 op kunt installeren.
Begrijp niet waarom dat niet wordt begrepen.......
 
De afbeelding die ik plaatste komt gewoon van het internet en niet van mijn eigen systeem!

Ik wil Windows 7 installeren op de gewone C-schijf van mijn laptop.

Ik dacht dat er in de oude Windows misschien kwalijke elementen zouden kunnen zitten. Vandaar de vraag naar de "schone installatie".
 
Had dat even vermeld......

De schijf leeg maken, oftewel de partities verwijderen of de partitie waar W7 op staat formatteren bij installeren of ervoor.
 
In het scherm waarvan ik hierboven een voorbeeldafbeelding plaatste staat ook de optie "Formatteren". Is dat de manier om het te doen?

Ik zou graag stap voor stap willen weten hoe het gaat, want van partities heb ik totaal geen verstand. Ik had vroeger een "recovery-partitie", maar die is er helaas niet meer.
 
indien dus de gehele schijf mag gewist worden dien je elke partitie te verwijderen ...
je klikt dus om de beurt een partitie aan en vervolgens klik je op verwijderen ..
elke verwijderde partitie word te samen gevoegd aan een niet toegewezen ruimte...
eenmaal dat dus je 1 gehele niet toegewezen ruimte verkregen heb ter grootte van je gehele schijf klik je op volgende indien je dus de gehele schijf wenst te gebruiken voor de Windows installatie ...
heb je op volgende geklikt dan zal de installatie starten en word de door het systeem gereserveerde partitie vanzelf aangemaakt ....je dient dus van niets meer aan te trekken behalve wanneer je dus gevraagd word voor de land/taal instelling ...of welke gebruikersnaam je wenst te gebruiken ..

**wil jij echter de niet toegewezen ruimte opsplitsen in 2 partities vb 120gb voor Windows en de rest voor een data partitie dan dien je eerst op nieuw te klikken en de gewenste grootte in te stellen voor de partitie waarop Windows komt te staan ...
van het moment je dan 2 niet toegewezen ruimte's ziet dien je de bovenste aan te klikken en vervolgens op volgende te klikken ...de installatie start nu op ...
nadien als de Windows eenmaal gestart is ga je naar schijfbeheer om de 2de partitie aan te maken en deze geef je de naam Data
 
Hallo Emi,

Meteen in het begin van uw uitleg gaat het bij mij al mis. Ik zeg: "ik heb geen verstand van partities".

Waarmee moet ik nu als eerste beginnen?
 
bekijk effe het filmpje ...
 
Hallo Emi,

Voordat ik deze vraag stelde had ik al op internet gezocht naar het antwoord. Ik vond de informatie onduidelijk. Ik hoopte dat iemand die weet hoe je een schone installatie verkrijgt via een usb-stick (dat moeten toch heel wat mensen zijn), mij dat in zijn eigen woorden duidelijk en eenvoudig zou willen uitleggen. Zoals je iemand kunt uitleggen hoe je de band van een fiets plakt. (Zonder gebruik te maken van een link of een filmpje).

Een filmpje zegt mij niets, (daar zit het internet vol mee), en zeker niet als het filmpje gaat over Windows 10. Dus als u het mij niet kunt of wil uitleggen in bewoordingen die ik begrijp, dan wil ik u hartelijk danken voor de moeite.
 
Ik begrijp zo langzamerhand waar het knelpunt zit.
Je hebt dus nog nooit Windows zelf geïnstalleerd via een origineel Microsoft ISO.

Allereerst en niet onbelangrijk: staan er geen belangrijke data meer in jouw notebook?
Want via de manier die ik ga aangeven ben je straks alles kwijt.
Indien je dus data wil redden - kopieer die data dan naar een extern opslagmedium (USb-stick of USB-HD).

Start de installatie vanaf de USB-stick.

Ga door totdat je in de grafische weergave bent, waar de HD van jouw notebook wordt getoond.

Klik nu eerst in dat venster op Geavanceerde Opties.
Daarmee krijg jij de gereedschappen om de HD te gaan bewerken.

Klik nu telkens een partitie aan klik dan op Kruis.
Ga akkoord met de melding die Windows geeft over data die verdwijnen zal - dat is namelijk ook de bedoeling!
Doe dat bij elke partitie.

Heb je dat gedaan - dan staat er nu een lege HD die weer aangemaakt moet worden.

Indien je nu rechtsonder op de knop volgende klikt - regelt Windows voor jou dat de HD ingedeeld gaat worden en daarna begint de installatie van Windows 7 - die ca twintig minuten duurt.


Via de supportpagina van het merk van jouw notebook kan je de drivers vinden.

Download die en installeren met adminrechten.
Een antivirus zal je ook moeten installeren, kijk daarom hier: Kaspersky Free 18.0.0.405
 
Hallo Abraham54,

Dank voor deze uitleg, die in elk geval begrijpelijk is.

In mei 2016 heb ik via een opstartbare usb-stick die is aangemaakt door de plaatselijke computerwinkel met sukses en zonder problemen Windows 7 geïnstalleerd, inclusief Windows.old. Dat was toen ook geen probleem.

Vorig weekeinde kreeg ik echter ernstige laptop-problemen en er was nog slechts één uitweg: opnieuw Windows 7 installeren. De installatie is op zich goed afgerond (ook weer met Windows.old), maar nadat ik ongeveer 220 updates binnen had en weer eens moest herstarten, (ik had ook beter SP1 kunnen binnenhalen), ontstonden er weer onverwacht gigantische problemen, met blauwe schermen, mislukkend opstartherstel, enzovoort.

Daarom wil ik nu een „schone installatie“ uitvoeren, en, als ik dan alle updates en stuurprogramma’s binnen heb, wil ik gaan beoordelen of deze laptop nog levensvatbaar is, of dat ik op zoek moet gaan naar iets anders.

Tijdens de installatie met de usb-stick krijg ik alleen een scherm zoals ik hierboven heb afgebeeld. Alleen staat mijn eigen C-schijf er dan ook nog bij. „Geavanceerde opties“ staat er niet bij!
 
Ik had het woord Stationsopties moeten gebruiken in plaats Geavanceerde opties!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan