• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows XP SP3 32bit en SP2 64bit certificate error (ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID)

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny53

NCF Speciaal
Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
118
Waarderingsscore
8
Windows XP SP3 32bit en SP2 64bit lijken sinds kort opnieuw te zijn overleden. (begin dit jaar of ergens vorig jaar werden websites nog probleemloos geladen op Chrome, en ook YouTube werkte daarop) Websites worden in geen enkele browser meer fatsoenlijk geladen, (ongeldige certificaat error, op alle browsers bij elke websites behalve op Firefox), YouTube blijft hangen op loader.
Op Firefox werkt YouTube wel zonder certificaat error, Uitzending gemist werkt op geen enkele browser meer, blijft hangen en error 22 op Firefox. (ook de NIET DRM streams worden niet meer afgespeeld)
Ja ik gebruik geen XP, maar vroeg mij af hoe het met XP staat.

Wat is eigenlijk die certificaat dinges? Is dat te omzeilen?
En waarom werkt het eigenlijk nog wel op Firefox?
Dat wou ik eigenlijk even weten.

Hopeloos dit voor de XP gebruikers. Benieuwd hoelang Firefox nog blijft werken.
Als ie er ook mee stopt, is het end of life van YouTube en Uitzending gemist op Windows XP.

chrome.jpgchrome2.PNGfirefox.PNGie.PNGie2.PNGopera.PNGopera2.PNGsafari.PNGvivaldi.PNGvivaldi2.PNG
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk die certificaat dinges? Is dat te omzeilen?
En waarom werkt het eigenlijk nog wel op Firefox?
Ik heb dit ook al in Firefox gezien op een Windows 7 pc toevallig vanavond bij de buren. En nog wel bij toolslib.net waar ik met Windows 10 hier thuis geen problemen mee had.

Oke even kort uitleggen.
ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID
betekent dat de certificaat authoriteit ongeldig is. Met het certificaat bedoelen ze het SSL certificaat wat je nodig hebt om https verbindingen te kunnen op zetten in dit geval.

Het probleem kan mogeljik liggen aan LetsEncrypt die gratis SSL certificaten verstrekt.
Door een op 29 februari geconstateerde bug in Letsencrypt is het nodig geworden dat ze per 4 maart enkele miljoenen certificaten ingetrokken moesten worden c.q. ongeldig verklaard.

De meeste mensen zijn van dit nieuws op de hoogte en hebben inmiddels voor een nieuw certificaat gezorgd. Maar er zijn nog vele sites die dat nog niet gedaan hebben.

Dat kan dus ook nog een oorzaak zijn.

Verder gaat inderdaad XP ondersteuning uitgeschakeld worden maar wie weet misschien ook al Windows 7. Heb dat verder niet getest overigens.

Andere optie kan ook nog malware zijn maar dat lijkt me in dit geval niet.
 
Via deze website heb ik een nieuw certificaat verkregen.
https://textslashplain.co(...)ternet-authority-g3/

certificaat is:

GTS CA 1O1

TLS 1.2

AES_128_GCM ECDHE-RSA

YouTube werkt nu op zowel Chrome, Opera, Firefox als Vivaldi onder XP, en nog goed ook.

chrome.png

Klik om te vergroten naar 1917x976
(https://i.postimg.cc/z8f0SSP1/chrome.png)


opera.png



vivaldi.png

Klik om te vergroten naar 1916x965
(https://i.postimg.cc/6BkcKs69/vivaldi.png)
 
Netjes, dan lag het in jouw geval dus dat Windows Update er geen updates meer voor geeft en er wel een nodig was schijnbaar.
Mooi opgelost!
 
Als je met XP werkt heb je waarschijnlijk Firefox 52.9.0 ESR en die komt uit 2017 (dacht ik )
en is sterk verouderd en het zal steeds moeilijker worden om hier nog mee te surfen.
( sites openen niet meer of niet goed )
We zitten nu op FF 74.0

Ik heb nog heel lang gewerkt met 98SE met FF 20.020 (2015) maar het gaat gewoon niet meer
op het laatst.......er is voor xp niets meer te vinden ( browser en antivirus )
 
Netjes, dan lag het in jouw geval dus dat Windows Update er geen updates meer voor geeft en er wel een nodig was schijnbaar.
Mooi opgelost!

Ik heb nog steeds certificaat error, alleen niet meer op elke website. YouTube niet meer bijvoorbeeld.
 
Het zal steeds moeilijker worden. Want TLS 1.0 en 1.1 is al op veel websites uitgeschakeld en zal op nog meer sites uitgeschakeld worden. Werd ook tijd overigens.
Daarnaast gebeurt dit nu ook al bij heel veel hosting providers ook v.w.b. de e-mail. Apple, Gmail en Office365 volgen snel, in elk geval sowieso vanaf juni dit jaar.

Dus tls 1.2 support moet sowieso aan staan in de browsers. Standaard staat dit aan overigens.
Maar voor oudere Outlook versies en andere oudere mail programma's zal dat apart geactiveerd moeten worden.
Er zijn zelfs al Windows 7 gebruikers die hier last van hebben/krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan