• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Z370 of x299 voor gaming

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin2

Vaak hier
Lid geworden
14 jun 2008
Berichten
644
Waarderingsscore
0
Hallo , ik ben bezig om een nieuwe pc samen te stellen, rondom een GTX1070ti.
Wat zou de voorkeur genieten een z370 met een i7 8700k of een x299 met een i7 7800X

bij voorbaat dank
 
of het overkill is durf ik moeilijk te zeggen dat is omdat benchmarks zijn lastig te snappen in elke test zie je dat quadcore beste voor gaming is maar helaas zijn al die testen ook zonder elke vorm van andere load op de cpu behalve die game. ik ben zelf ook van een 4 core naar 6cores gegaan ik zelf vondt het een hele vooruitgang maar ik heb vaak naast me games nog andere dingen runnen soms run ik zelfs 2 games als ik bijvoorbeeld total war speelt speel ik tijdens het loaden van next beurt een ander spel. daarom vindt ik het moelijk te zeggen dat bijde cpus overkill zijn. het is wat je er mee gaat doen allemaal en dat weet jezelf het beste.

persoonlijk voor gaming rig zou ik sowieso x299 pakken suprior moederbord quad channel heb je lager latency, de extra lanes kan je goed gebruiken met meerdere gpu's of meerdere nvme drives je hebt meer uitbreiding sloten in alles vaak usb,sata,pcie en fan connectors op je moederbord maar daar betaal ook voor de x299 moederborden zijn vaak gemiddeld 100 euro duurder.


als mensen je gaan vertellen dat 2 gpus 8x/8x draaien niet uitmaakt met 16x/16x dat is niet waar er zit zeker een verschil tussen.

verschil tussen 16x/8x of 16x/16x zit idd geen verschil echt in maar wel als je bijde kaarten in 8x/8x draait.
 
Laatst bewerkt:
Oke, bedankt. Kleine aanvulling, ik ga maar een videokaart gebruiken en ook niet oc"en
 
dan zou ik die voor z370 gaan denk ik scheelt je 100 euro op het moederbord weer. cpu is qua price ongeveer het zelfde. ik weet niet of je cpu ook niet gaat ocen anders kan je ook de niet K versie kopen.
 
Oke, dank je wel .
Ik ga inderdaad niet ocen.
Maakt het dan niet uit of ik een 8700 of een 8700K neem. Het lijkt dat de K standaard wat meer hz heeft.
 
k versie is iets hoger geclockt die 100mhz zal weinig uitmaken. zou zelf eerder 8700 halen en dat geld wat je bespaart een gtx 1080 halen die 1070ti zijn nog lastiger te krijgen atm als een 1080
 
Verschil tussen gewone en K-versie: de gewone is energie-zuiniger en goedkoper, de k-versie is "unlocked" dus overclockbaar en draait op iets hogere frequentie (dus dorstiger met energie). Ga je niet overclocken, kies dan voor de gewone CPU.
 
Wat betreft MB z370 of x299: ik denk dat je toekomstgericht meer uit de voeten kan met de Z370-versies dan met de X299-versies. Ook que prijs is er nog een redelijk verschil.
Mijn keuze momenteel: een intel i7-8700K (voor die 20 euro meer toch een 3.7 GHz) op een Z370 moederbord van MSI (vb MSI Z370 KRAIT GAMING).
 
Oke , bij Azerty is de 8700k 50 euro duurder dan de 8700, maar goed dat valt dan wellicht ook wel mee.Tis alleen de vraag of het dat waard is .
Het liefst heb ik een bord zonder toeters en belle / lampjes ed. Het zit allemaal in een gesloten kast , dus ik zie het toch niet.
 
Was bij Alternate gaan kijken = 30 euro verschil
 
vindt raar dat jij een z370 meer toekomst gericht vindt......ik vindt veel uitbreidings mogelijkheden juist toekomst gericht(x299). niet dat ik het hem zou aanraden maar toch. dat is net zoiets zeggen als am4 meer toekomst gericht is als het threadripper platform.
Hoezo zijn meer uitbreidingsmogelijkheden toekomst gericht? Wat denk je in de toekomst daarmee te kunnen? Welke uitbereidingsmogelijkheid is volgens jou interresant en waarom? De toekomst brengt ook nieuwere chipsets. Met nieuwe mogelijkheden en andere sloten/aansluitingen. Wat er nu niet op zit, zit er over 2 jaar ook niet op. Naar mijn idee zijn er op dit moment geen uitbreidingssloten die in de nabije toekomst interessant gaan zijn.


Hallo , ik ben bezig om een nieuwe pc samen te stellen, rondom een GTX1070ti.
Wat zou de voorkeur genieten een z370 met een i7 8700k of een x299 met een i7 7800X
Voor games zou ik zeker voor de z370 gaan op dit moment. De x299 is leuk maar heeft voor games helemaal geen meerwaarde.

De i7 8700k heeft meer l3-cache, en ook een beduidend hogere turbo-clock. En is nog energiezuiniger ook. En, heel simpel, presteert beter in games. Dus als het puur om gaming gaat, dan de z370 + i7 8700k zonder twijfel.

Qua toekomst, lastig voorspellen zonder glazen bol. Maar je moet hopen dat Intel de volgende generatie CPU's ook geschikt maakt voor Z370. Dat weet je niet, Intel blijft Intel.


Als je die zekerheid wilt moet je bij AMD aankloppen, die hebben reeds aangegeven met het huidige platform door te gaan tot in ieder geval 2020.
 
zoals ik zei, ik zou x299 hem niet aanraden. waarom ik x299 meer toekomst gericht vindt meer uitbreiding voor gpu's, 12 sata poorten, meer lanes voor uitbreidings kaarten het lijkt mij niet erg moelijk te bedenken.
ben zelf ook ooit begonnen met 1 gpu en een SSD en nu omdat ik de lanes heb kon ik een 2e gpu erbij zetten + nvme drive omdat ik 28 lanes cpu heb. dat noem ik meer toekomst gericht maar misschien denken andere mensen daar anders over. 8700k is egt 1-2% sneller als een 7800x waneer de 7800x sht is zal dat ook zo voor de coffeelake cpu zijn omdat het verschil nooit echt groot is geweest in de eerste plaats tussen bijde cpu's
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier over een gamepc voor thuis niet over een server in silicon valley. De huidige snelheden van de intel cpu's liggen al danig hoog genoeg voor games. En de toekomst, zoals Polley al aangaf, kunnen we niet zien. Laat ons maar verrassen wat dat betreft. Qua uitbreidingsmogelijkheden zit je met de Z370 toch al wel goed hoor.
 
zoals ik zei, ik zou x299 hem niet aanraden. waarom ik x299 meer toekomst gericht vindt meer uitbreiding voor gpu's, 12 sata poorten, meer lanes voor uitbreidings kaarten het lijkt mij niet erg moelijk te bedenken.
ben zelf ook ooit begonnen met 1 gpu en een SSD en nu omdat ik de lanes heb kon ik een 2e gpu erbij zetten + nvme drive omdat ik 28 lanes cpu heb. dat noem ik meer toekomst gericht maar misschien denken andere mensen daar anders over. 8700k is egt 1-2% sneller als een 7800x waneer de 7800x sht is zal dat ook zo voor de coffeelake cpu zijn omdat het verschil nooit echt groot is geweest in de eerste plaats tussen bijde cpu's

12 x SATA ? Waar ga je dat dan voor gebruiken? Totaal zinloos. Je gebruikt er misschien 2 of 3. Of in een hele gekke bui misschien wel 4 - 6. Maar 12? Dat zie ik niet snel gebeuren.

1 HDD
1 SSD
1 optische drive (misschien)

en verder???

Meer GPU's ? Waarvoor? Goede SLI en Crossfire ondersteuning is nauwelijks terug te vinden in moderne games. Dus wat ga je met meer GPU's doen? Voor gaming is het in ieder geval nutteloos.

Buiten dat is het aantoonbaar verschil tussen 8 lanes of 16 lanes voor de GPU minimaal te noemen. Her en der win je misschien een aantal FPS.

Je heb bij de Core i7 al 16 lanes beschikbaar voor PCIe. En dan nog eens 24 of 30 lanes van de chipset. Voor de overige sloten/randzaken. Lijkt me meer dan voldoende, ook voor de toekomst.

Stukje leesvoor: https://nl.hardware.info/reviews/7597/intel-z370-moederborden-round-up-17-keer-coffee-lake


En of ik ben gek, maar volgens mij raad je x299 juist wel aan:
persoonlijk voor gaming rig zou ik sowieso x299 pakken suprior moederbord quad channel heb je lager latency, de extra lanes kan je goed gebruiken met meerdere gpu's of meerdere nvme drives je hebt meer uitbreiding sloten in alles vaak usb,sata,pcie en fan connectors op je moederbord maar daar betaal ook voor de x299 moederborden zijn vaak gemiddeld 100 euro duurder.

Alleen dan wel gevolgd door:
k versie is iets hoger geclockt die 100mhz zal weinig uitmaken. zou zelf eerder 8700 halen en dat geld wat je bespaart een gtx 1080 halen die 1070ti zijn nog lastiger te krijgen atm als een 1080

Dus ja, wat je nou echt adviseert en waarom is mij niet helemaal duidelijk.

Ik blijf bij Z370.

x299 hooguit voor de hebfactor, niet vanwege het gamen.
 
zeg alleen dat x299 meer toekomst gericht vindt.
Meer GPU's ? Waarvoor? Goede SLI en Crossfire ondersteuning is nauwelijks terug te vinden in moderne games. Dus wat ga je met meer GPU's doen? Voor gaming is het in ieder geval nutteloos.

Buiten dat is het aantoonbaar verschil tussen 8 lanes of 16 lanes voor de GPU minimaal te noemen. Her en der win je misschien een aantal FPS.

love it waneer mensen dingen altijd over sli zeggen als ze nog nooit in hun leven sli hebben gebruikt. het verschil tussen 8/8x of 16/8x is een verschil van 4-6fps op 4k als je weet dat een gtx 1080 ti gemiddeld 10-20fps meer scoort op 4k als gtx 1080 waar mensen wel 300 meer voor betalen, dus of je het verschil klein vindt ik niet bepaald.

bron : HWI
dx12.png
sli werkt in middels ook op rotr dx12 dus het gaat echt om paar games die niet scalen

of zijn deze games "niet modern"
 
Lanes voor de PCI-e 2/4/8 x komen van de chipset en die voor de PCI-e 16x graphics van de CPU.

Vraag mij af wat de TS aan deze wedstrijd verpissen heeft.
 
Dus je heb de dubbele rekenkracht. En je krijgt niet de dubbele prestaties? Dat is dan toch niet goed te noemen?

En ik vraag me nog steeds af waar nou die 12 x SATA toekomstgericht voor zou zijn.


De TS heeft het over een enkele GTX 1070ti. Samen met een Z370 en een i7 8700K (ook zonder K) zit die geramd! Er is niets wat een x299 kan bieden waar hij nu, of in de toekomst baad bij heeft. Kan die voorlopig prima mee door.
 
je verdubbel je fps grof genomen. en voor 4k is het beter als een single 1080 of 1080ti. zoals je ziet in de grafiek als je een 2e toevoegt dat je wel 60fps red in de meeste games dus dan is het toch juist erg goed ? theoretische snelheid tja waar is dat wel goed 2cpus scalen ook niet 2hhds ook niet 100% een 5% overclock betekent ook niet dat je game 5% sneller opstart een nvme drive start ook niet 5x sneller op door hoger seq read als een ssd.

heb hem nooit x299 aangeraden als mensen topic zouden lezen gaf ik een antwoord op iemand anders. mijn advies was een 8700 als je terug leest.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan