• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Zal de zeespiegel straks gaan stijgen?

A

Abraham54

Gast
Er dreigt in Antarctica een giga ijsberg af te breken.

.​
 
Nope, dit is drijvend ijs. De waterverplaatsing ervan is dus net zo groot als de hoeveelheid water die erin zit. Zelfde geldt voor de noordpool. Al zou die helemaal smelten, dan nog wordt het water geen millimeter hoger.

Het wordt anders als het landijs op antarctica zou smelten, dat is hier en daar kilometers dik, en zou dus wel water aan de oceaan toevoegen.
 
Het zal toch een bepaald effect geven dunkt mij.
Ijs is gevormd uit zoet water en de oceanen zijn zout.
 
Lokaal wel misschien. Maar vergeleken bij de omvang van de oceanen is het minder dan een druppel op een gloeiende plaat. Ga maar na, aardoppervlak is 70% water, oceanen zijn gemiddeld zo'n 4km diep. Niet uitgerekend, maar ik vermoed dat het minder dan een biljoenste deel is.
 
Als al het landijs is gesmolten.....
earth-submerged.jpg

Zou maar vast gaan verhuizen.......
 
Hoi Lange Pier - ik denk dat jij en ik dat niet eens meer meemaken, dat al het ijs op deze planeet gesmolten zal zijn.
 
Nope, dit is drijvend ijs. De waterverplaatsing ervan is dus net zo groot als de hoeveelheid water die erin zit. Zelfde geldt voor de noordpool. Al zou die helemaal smelten, dan nog wordt het water geen millimeter hoger.
Dankzij de maan hebben we ook te maken met de getijdenkracht.
260px-Field_tidal_general.png

De afbeelding geeft al aan wat er gaat gebeuren.
 
Dus jij denkt dat de vloed hoger wordt door een stijgende zeespiegel? Lijkt mij wel heel erg stug. :-D
 
Het totaalplaatje is zelfs nog complexer. De ijskappen op de polen hebben door hun massa een aantrekkende werking. Door het smelten hiervan zal deze aantrekkende werking verminderen (de massa concentratie vloeit weg).
Hiernaast speelt het draaien van de Aarde ook nog een rol (zowel de middenpuntvliedende kracht als de middelpuntzoekende kracht), grondwaterpeil wat op zijn beurt de bodem beïnvloed en de temperatuur (water heeft met 4 graden Celsius zijn grootste dichtheid, hierboven gaat het uitzetten).
 
De massa van ijs is niet kleinder of groter dan die van het gesmolten water. De middelpuntvliedende kracht zorgt voor de vloed aan de andere kant van de aarde. De massa van water of ijs wordt niet anders, de draaisnelheid van aarde en maan wordt niet anders, dus daardoor wordt de vloedhoogte niet anders.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan