• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Zelfbouw Windows Server 2012 van over het Internet activeren en afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freddy Nova

Just 4 today
Lid geworden
12 aug 2015
Berichten
263
Waarderingsscore
3
Hallo Beste Forum Bewoners,

Ik ben bezig met de cursus :>

"CompTIA Networking+" / dat bestaat uit zo'n 1000 pagina's aan tekst + 146 videoclipjes !
Dat is heel veel theorie dus en heb er geen tot weinig oefen materiaal bij helaas!

Als oplossing hiervoor heb ik het besluit genomen om een Windows Server 2012 te bouwen voor services binnen mijn eigen netwerk en daar buiten vanaf het Internet.
Dit wordt mijn eigen practicum-omgeving die ik gedurende mijn studie zal kunnen aanpassen, uitbreiden, troubleshooting en tweaken.

Ik was van plan om deze server 24/7 bereikbaar te laten zijn vanuit mijn eigen netwerk en via het Internet !
Dat gaat mij op die manier waarschijnlijk wel een hoge energie rekening bezorgen ben ik bang!

Nu ben ik op zoek gegaan naar :

Manieren om deze server ,na een half uurtje oid geen data-verzoeken te hebben gehad over schakelt naar een energie besparende " Slaap stand "
Het zou handig zijn om dan vervolgens, via het Internet bijvoorbeeld, de Slapende Server uit slaapstand te laten komen zodra een remote-computer vraagt om een verbinding met toegang tot de " Database " en andere services!

Nu geloof ik dat zo'n optie kan worden ingesteld in de BIOS van het moederbord, maar veel wijzer ben ik tot nu toe nog niet geworden wat betreft de "HOWTO methodes" voor deze actie .

Hebben jullie advies, tips of suggesties om mij in dit geval verder te helpen?

Vg. uit Leeuwarden
 
Ik was van plan om deze server 24/7 bereikbaar te laten zijn vanuit mijn eigen netwerk en via het Internet !
Dat gaat mij op die manier waarschijnlijk wel een hoge energie rekening bezorgen ben ik bang!

Niet alleen dat , daar ga je ook heel wat geld moeten aan spenderen aan de beveiliging !

Lees ook hier eens .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN
 
Heb je al nagedacht wat een server aan stroom verbruikt? En dat je dan een hardwarematige firewall nodig hebt? En hoe bekend ben je met begrippen als WOL (Wake On Lan, AD (Active directory) en (dynamic host configuration protocol) DHCP.

Zo maar even een practicum bouwen kan wel maar doe dat dan met een virtuele server via bijvoorbeeld Vmware Player.
 
Heb je al nagedacht wat een server aan stroom verbruikt? En dat je dan een hardwarematige firewall nodig hebt? En hoe bekend ben je met begrippen als WOL (Wake On Lan, AD (Active directory) en (dynamic host configuration protocol) DHCP.

Zo maar even een practicum bouwen kan wel maar doe dat dan met een virtuele server via bijvoorbeeld Vmware Player.
Goedemorgen Rubensky,

Ik merk dat ik iets over enthousiast van start ben gegaan als ik jullie reacties zo lees. ..... my bad.. :)

Ik heb uitgevogeld dat het stroom verbruik niet een issue gaat worden. Hooguit een 10euro per maand en dat is nog ruim. Ook dat idd zo als ik vermoede dat het totale vermogen van een voeding niet uit maakt (500watt vs 850watt) maar van de hoeveelheid hardware (zoals bijvoorbeeld een extra video-kaart die ik toch niet nodig zal hebben in een server) die wordt gebruikt , wat er daarvan in bedrijf is en of de server -idle staat of niet.
Dat klopt wel aardig toch?

Wat betreft het begrip van de door jouw genoemde begrippen kan ik kort zijn!
Dat is weinig! Ik zeg ook dat ik het wil leren en bereid ben daar alles voor uit de kast te halen!

Ik heb nog nooit een server gebouwd of onderhouden en heb die kennis eigenlijk ook nooit nodig gehad! Een router configureren is geen probleem en veel begrippen heb ik over gelezen maar geen praktische ervaring!
Ik wil leren hoe computers en netwerken werken ! Vandaar ook de cursus! Ik heb hierbij geen docenten die mij kunnen helpen en ben daarom aangewezen op dit prachtige forum en dus op mensen zoals jullie en natuurlijk op Google!
Ik heb voor mijn zelfstudie wel praktijk materiaal nodig om de geleerde theorie toe te leren passen in de praktijk en daarvoor heb ik het meest voor de hand liggende genomen wat ik kon bedenken! Dat is in mijn gedachte een Windows Server! Dat ding is gemaakt om te netwerken en er is veel mogelijk!Tijdens het opzetten en administreren van die server komen vast wel heel veel van het geleerde van pas... tenminste.. dat denk ik! Natuurlijk zal er ook van alles mis gaan in het proces (zo als nu)maar daar leer ik weer van!
Ik weet niet beter en dit zal waarschijnlijk ook niet de laatste keer zijn dat ik iets doms zeg of van plan ben... haha. ;)

Had jij dit verhaal op een andere manier aangepakt dan?

Zou je hier eens naar willen kijken en dan vooral naar de inhoud van de cursus, want daar gaat het om?

CompTIA Networking+

Wat hier wordt geleerd moet ik in de vingers zien te krijgen en dacht daarom dat een Windows Server ideaal zou zijn. Desnoods in een Virtuele omgeving!
Ook is het bouwen van een hardware-matige firewall niet iets waar ik mijn hand voor om zal draaien. Heb hier eerder onderzoek naar gedaan en weet globaal hoe ik dat moet doen en bovendien heb ik jullie mocht ik in de problemen komen ;)

Ik ben bekend met Virtual-BOX en iets minder met VW-ware maar ben bereid om over te stappen!
Misschien is ook Linux een betere optie maar ik weet dit niet zeker! Wat denk jij?

Zouden jullie mij op weg willen helpen?
 
Niet alleen dat , daar ga je ook heel wat geld moeten aan spenderen aan de beveiliging !

Lees ook hier eens .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Snap niet waarom voor een thuis-server waar alleen familie en vrienden op aangesloten gaan worden zoveel aan beveiliging gaat kosten?

Is open-source ook niet gewoon een goed alternatief? Bovendien is een goede firewall nou niet iets wat een kapitaal hoeft te kosten als ik er zelf 1'tje bouw... toch?

Ik wil niet perse de wijsneus uithangen maar ik weet gewoon niet beter!

Kun je mij uitleggen waarom je dat denkt?

Bedankt voor de hulp in ieder geval !!!
 
Hallo,

Of denken jullie dat het beter is om met Servers te gaan knutselen NA deze Networking cursus?
Dan moet ik het practicum plan aanpassen. Dat kan nu nog.

Ik kom namelijk net dit tegen en dat zou ook een logische volgende stap kunnen zijn na binnen het kader van zelfstudie.

CompTIA Server +
 
In deze cursus gaat het volgens mij echt om een Windows omgeving. Ik zou zeggen maak er geen hardware omgeving van. Investeer in een goede computer met een goede SSD en voldoende werkgeheugen en ga je practicum virtueel inrichten.

Zo kan je ook veel makkelijker een backup maken. Je kan namelijk gewoon de gehele map kopiëren die op je computer staat. Veel makkelijker terugzetten ook als je een fout hebt gemaakt. Scheelt nog een hoop geld ook omdat virtualisatie programma's gewoon gratis te downloaden zijn. Wel moet je natuurlijk een Windows server 2012 licentie hebben.

Volgende vraag: waarom Windows server 2012 en geen 2016? Daarnaast kan ik je nog een aanrader geven. Bij mij op school werd geroepen begin aan een goede basis! Daar hadden we ook goede boeken voor van Jan Smets! Een aanrader echt waar.
 
In deze cursus gaat het volgens mij echt om een Windows omgeving. Ik zou zeggen maak er geen hardware omgeving van. Investeer in een goede computer met een goede SSD en voldoende werkgeheugen en ga je practicum virtueel inrichten.

Zo kan je ook veel makkelijker een backup maken. Je kan namelijk gewoon de gehele map kopiëren die op je computer staat. Veel makkelijker terugzetten ook als je een fout hebt gemaakt. Scheelt nog een hoop geld ook omdat virtualisatie programma's gewoon gratis te downloaden zijn. Wel moet je natuurlijk een Windows server 2012 licentie hebben.

Volgende vraag: waarom Windows server 2012 en geen 2016? Daarnaast kan ik je nog een aanrader geven. Bij mij op school werd geroepen begin aan een goede basis! Daar hadden we ook goede boeken voor van Jan Smets! Een aanrader echt waar.

Hy Rubensky,

Als jij dat zegt dan gaan we dat ook op die manier aanpakken. Virtuele Server !

Op jouw volgende vraag:

Ik heb twee trial/evaluation iso's van "Windows Server 2012 + Windows Server 2012 R2 Essentials (voor thuis en kleine bedrijven met een max van 25 gebruikers/cliënts)" gedownload.
Deze geven mij de mogelijkheid om deze Server-Software bijna een half jaar gratis uit te proberen.

De reden dat ik voor 2012 kies?

Geen echt doordachte reden. Het kwam zo uit eigenlijk.Ik heb voor 2012-versie gekozen omdat daar ontzetten veel gratis studie materiaal van voorhanden is online.. gratis e-books en veel info via youtube!

Dat is niet omdat ik te arm of krenterig ben voor een goed stel boeken, juist niet.. als dat beter is dan heb ik daar graag geld voor over ?!?!

Waarschijnlijk heb je ook gelijk dat je over 2016-versie begint en misschien is dat ook een beter plan. Lekker up-to-date ! Als jij dat aan zou raden dan stap ik direct over en ga ik kijken of ik die boeken die jij hier net noemt ergens kan vinden.

Mag ik vragen wat voor opleiding jij dan hebt gevolgd en of je nu in de ICT werkt en met wat voor functie?

Vg. Feddrik
 
Eerst wil ik je wijzen op het feit dat hele berichten quoten niet nodig is. Gebruik deze functie alleen als hij wat toevoegt.

Ik heb MBO ICT gedaan. Daar zijn we met Windows server begonnen door middel van de boeken. De boeken zijn wat theoretisch maar je hebt er denk ik meer aan dan zo maar wat te doen. Ik vond ze in elk geval erg fijn.

Dan virtualisatie wen er maar aan. Dat is de toekomst. 1 grote server kopen (fysiek) en daar allemaal kleinere servers op installeren. Dat is hoe het tegenwoordig werkt.
 
Hoi Freddy Nova

Een server bouwen is identiek als een desktop bouwen . Het enige verschil zijn de besturingssystemen .

Snap niet waarom voor een thuis-server waar alleen familie en vrienden op aangesloten gaan worden zoveel aan beveiliging gaat kosten?

Een server die niet degelijk beveiligd is en de software niet up to date gehouden word en van buitenaf gehackt kan worden is het ideale middel voor cybercriminelen .
Een voorbeeld nog maar is dit .
https://www.nationaalcomputerforum.nl/threads/voorkom-een-grote-schande-van-onbekend.133575/

Je kan hier je securitykennes wat gaan testen .
https://www.certifiedsecure.com/frontpage
 
@ Rubensky,

Bedankt dat je mer er even op wijst. Zal er rekening mee houden.

Leuke opleiding is dat! Ik overweeg idd op aanraden van jou om de beide edities aan te schaffen. Bedankt voor de TIP.

Wat Virtualisatie aan gaat: Ik gebruik zelf al een hele poos virtual-box en draai daar van alles op. Dat er veel servers online. zoals webserver en meer, tegenwoordig allemaal virtueel zijn wist ik al! Ik lees al een paar jaar ontzettend veel over ICT , vaak puur uit nieuwsgierigheid.

Ik heb hier nog een [ asrock 970 extreme3 r2.0 moederbord ] met [ Athlon-2 3x3,3 GHZ processor ] en met [ 8gb DDR3-Ramm ]. Voorlopig moet dat maar even de basis worden tot dat ik geld heb voor nieuwer spul. Het moederbord is goed uit te breiden zoals o.a. het (werk)geheugen en CPU en PCI.
De CPU is niet reuze en het werkgeheugen ook niet dus wil voorlopig het Host-besturingssysteem zo klein mogelijk hebben zodat er voor de Virtuele gast des te meer vermogen overblijft. Lijkt mij een logische stap.
Ik zit te denken aan een "puppy linux" als host! Super klein en verbruikt daarom bijna niks van de system-resources. Goed plan ?

Ik las trouwens een poosje terug iets over "Type-1, native or bare-metal hypervisors " (opensource?) ! Dat zou volgens mij nog kleiner en beter zijn. Dat moet ik wel nog even verder uitdiepen! Het klinkt leuk maar Ik begrijp nog niet helemaal de werking ervan! Kan best zijn dat het niks voor mij is maar het concept spreekt mij tot dusver wel aan.

Ik ga gelukkig pas in het weekend weer bezig met de server op te bouwen dus heb ik nog wel even tijd om wat huiswerk te doen voor ik een besluit hoef te nemen.

Hypervisor (types)
PikeOS (type native-hypervisor)
 
@ Swaken:

Ik had het gelezen en begrijp dat het niet grappig is de verkeerde mensen met toegang tot privé/intieme informatie hebben. Begrijp jouw punt en ben het volkomen met je eens!

Ik ga nu over naar de security-test link die je stuurd!

Tnx (Y)
 
Ik zou mij eerst eens even focussen op de basis voordat je allerlei wild woeste plannen gaat uithalen. Virtueel een server opzetten en een virtuele Windows maken voor later in het domein en daarmee aan de gang.
 
@ Rubensky

Klopt wat je zegt . Dat is onnodig moeilijk doen merk ik!

Ik ga morgen die boeken aanschaffen die je me hebt aangeraden en heb ze dan waarschijnlijk voor het weekend nog in huis!

Bedankt voor jullie hulp ! :)
 
Ik ben dan wel benieuwd met welke versie je aan de gang gaat?
 
Ik begin met:

Netwerkbeheer met Windows Server 2016 en Windows 10 1 Inrichting en beheer van een LAN

De bestelling is net de deur uit. Via Bol.com.

En daarna lijkt het me logisch om te beginnen aan deel 2

Netwerkbeheer met Windows Server 2016 2 Beheer en beveiliging op een LAN

Beide zijn van Jan Smets .


Goed plan?
 
Inderdaad een goed plan. Ik raad je aan om te virtualiseren met Vmware. Dit wordt zakelijk ook veel gebruikt. De virtualisatie software voor de gewone pc en servers lijkt enigszins op elkaar.
 
Ik ben meer thuis met VirtualBox maar vind het geen probleem mijzelf Vmware aan te leren.
Ik had het je nog willen vragen maar je bent me voor.

Bedankt
 
Wat je natuurlijk wel even moet doen is zoveel mogelijk updates binnenhalen voordat je de inrichting van je server gaat starten.

Eventueel kan je hem daarna van het internet afhalen door de netwerkkaarten op Host Only te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan