• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Zeroday lek in Office

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aarie25

NCF Goeroe
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
12 apr 2013
Berichten
25.776
Waarderingsscore
1.402
Voor mensen met Office, is het goed dit even door te lezen, want er staat ook een tijdelijke oplossing voor het probleem.

Zerodaylek in Microsoft Office sinds januari aangevallen

Gebruikers van alle versies van Microsoft Office zijn gewaarschuwd voor een ernstig beveiligingslek in de kantoorsoftware dat sinds januari wordt aangevallen en waar nog geen update van Microsoft voor beschikbaar is. Door het openen van een kwaadaardig Office-document kan een aanvaller volledige controle over het systeem krijgen. Alle versies van Office zijn kwetsbaar, waaronder Office 2016 op Windows 10.
Dat laat beveiligingsbedrijf McAfee weten. Zodra het document wordt geopend zal de exploit een hta-bestand downloaden. Hiermee kan een aanvaller willekeurige code op het systeem uitvoeren. Als de exploit succesvol is wordt het kwaadaardige Word-bestand gesloten en verschijnt er een ander document om het slachtoffer niets te laten vermoeden.
De eerste aanvallen op het beveiligingslek dateren van januari dit jaar. Microsoft is ingelicht en werkt aan een beveiligingsupdate. Wanneer die zal verschijnen is nog onbekend. In de tussentijd krijg gebruikers het advies om geen Office-documenten van onbetrouwbare bronnen te openen en Office Protected View in te schakelen. De exploit zal dan namelijk niet werken.
 
aarie, wat is office protected view en hoe kom ik eraan?
 
Pfff, ik gebruik Word, Excel en Powerpoint 2003 - 2007.

Wat ik lees is dat er voornamelijk crashes in deze versie voorkomen, heb ik dat goed begrepen en kan ik dan beter protect view niet installeren?

Ik heb het gevoel dat ik me dan weer eens nodeloos ellende op mijn hals haal... Valt het tool daarbij dan nog wel te deinstalleren of lukt dat dan ook niet meer? In dat geval zou ik van de regen in de drup komen.

Overigens open ik nooit een bijlage van een mij onbekende afzender.
 
Office 2003 is standaard allang onveilig (april 2014 - 3 jaar geleden alweer is de ondersteuning gestopt) en oktober aanstaande houdt de ondersteuning voor Office 2007 op.

Kijk maar eens naar Office Free versie 2016 - gratis!

Afbeelding stamt uit Linux Mint 18.1 Serena:


58e9458b5dc6e-Schermafdruk_van_2017-04-08_22-17-01.png



http://www.freeoffice.com/en/
 
Abraham, ik gebruik Excel enkele malen in de week en ik gebruik Word frequent. Kan ik met Office Free de oude Word documenten en Excel sheets gewoon blijven bewerken en uitvoeren? Zo ja, waar kan ik dit programma ophalen/downloaden?

Wat zijn de zaken waarvan ik dan (onvrijwillig) afstand moet doen? En moet ik dan mijn office 2003-2007 compleet verwijderen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan het gewoon uitproberen - de link staat onder de afbeelding.
Wat ik heb geprobeerd is dat zowel WPS Office alsook Free Office als ook Libre Ofice in Linux de door mij gemaakte Excel documenten niet alleen perfect weergeven.
 
Het zou goed kunnen dat er dinsdag een update wordt uitgebracht, omdat het dan weer de tweede dinsdag van de maand is.
 
Dan wacht ik die updates nog even af.

Ik heb (naar behoefte) eindelijk een redelijke handigheid met Word en Excel opgebouwd en het zou jammer zijn wanneer ik alles weer opnieuw moet gaan uitpluizen... Bovendien is een nieuw Office pakket nog niet aan de orde (zegt mijn huishoudboekje).
 
Ach hou je wel bezig :wink:
Maar hou het dan gewoon nog bij Word en Excel als dat goed bevalt, dan hoef je ook niets anders uit te pluizen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch maar Free Office ernaast geinstalleerd en ik moet zeggen dat de eerste kennismaking goed was. Ik behoefde in ieder geval niet eindeloos te zoeken naar bepaalde functies zoals bijvoorbeeld tekstomloop etc... Ik hou voorlopig even allebei de versies op mijn harddisk. Over een poosje beslis ik wat ik doe.
 
Toch maar Free Office ernaast geinstalleerd en ik moet zeggen dat de eerste kennismaking goed was. Ik behoefde in ieder geval niet eindeloos te zoeken naar bepaalde functies zoals bijvoorbeeld tekstomloop etc... Ik hou voorlopig even allebei de versies op mijn harddisk. Over een poosje beslis ik wat ik doe.

Leuk - ik verwachtte niets anders - het pakket zit gewoon erg goed in elkaaren is voor elke Office 2003 gebruiker een goed alternatief.

Als je ook spellingscontrole wil hebben en meer wil weten wat betreft aanwezige thema's in Free Office, ik wijt daar binnenkort een tut aan op mijn forum.
 
Fijn Abraham, voor mij moet het niet al te diepgaand zijn maar zoiets als spellingcontrole en misschien nog enkele andere populaire functies zal me welkom zijn :smile:
 
Oke dus tot nu toe valt hij goed.
Lijkt mij een goede manier om ze beide te houden en Office er naast te testen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lek in Office is nu gedicht.

Tijdens de patchdinsdag van april heeft Microsoft 44 beveiligingslekken in IE, Edge, Windows, Office, Visual Studio for Mac, .Net Framework en Silverlight gepatcht, waaronder zerodays in Microsoft Office en Internet Explorer die werden aangevallen voordat er een update beschikbaar was.
 
Dat weet je natuurlijk nooit helemaal zeker, maar deze is weer dicht :biggrin:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan