• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Zie hoe mooi Linux Mint kan zijn....

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
Linux Mint Tara Mint 19 in de Cinnamon versie 64-bit is als duallboot geïnstalleerd in mijn notebook.
Zo te merken is deze versie inderdaad sneller dan de vorige versie.
Linux Mint in het thema Cinnamon Heather - lichter dan de versie met Cinnamon Kashmir Blue.
De wallpaper van het bureaublad stamt uit mijn eigen collectie wallpapers.

Desktop:

5b47778b776db-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-34-22.png



Cinnamon Startmenu:

5b477806daeb2-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-30-26.png



Weersvoorspelling:

5b47783a0dc1f-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-30-41.png



Processortemperaturen:

5b47786ac97c4-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-30-57.png



Systeemmonitor:

5b4778a711da4-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-31-10.png


5b4778c3774fd-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-31-21.png


5b4778e404a46-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-31-31.png



Datumweergave boven de klok in het paneel:

5b477918a4122-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-32-03.png



LibreOffice Writer:

5b4779934a6ae-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-32-24.png



LibreOffice Calc:

5b4779b4d8c87-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-32-43.png



Softmaker Office 2018 Free - Textmaker:

5b4779f672fae-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-33-17.png



Thema's:

5b477a3fcb273-Schermafdruk_van_2018-07-12_16-33-43.png
 
Ik gebruik zelf Ubuntu. Is mint veel anders? Heb je ook wel eens Ubuntu gebruikt?
 
Ubuntu en Linux Mint verschillen:

Voor Windows gebruikers is Linux Mint makkelijk te begrijpen omdat het veel gelijkenissen heeft.
Daarentegen moet je dan wel teruggaan naar de taakbalk van Windows 95 waar nog gewerkt werd met starters (launchers) die op hun beurt vensterknoppen aanmaken.
Een groot deel van Linux werkt nog steeds zo (soms met de kreet traditioneel).

Anderzijds is er een (leidende) stroming - waaronder Ubuntu - die vooruitstrevender is.
Een taakbalk op de huidige Windows-manier is dan ook mogelijk.
Ubuntu is op vele manieren in te richten. Out of the box ziet het er anders uit dan Windows gebruikers gewend zijn: zie het als een basis die je naar smaak aan kunt vullen / veranderen.
In die zin vereist het wat meer vaardigheden dan Linux Mint.
Nieuwe Linux gebruikers zullen dan ook eerder geneigd zijn om met Linux Mint te beginnen.

Ubuntu 18.04 met een taakbalk op de Windows-manier en podcastspeler CPod:
 
In ieder geval heeft Mint in alle versies een wat in Windows het Configuratiescherm heet, dat Ubuntu mist.
Met als gevolg dat het in Mint bijvoorbeeld een makkie is om een printer te installeren.
 
Daar is Gnome Tweaks voor (Afstelhulp in het Nederlands), te vinden in het Software Center.
Zakelijk Ubuntu-gebruik is een belangrijke tak van Canonical, vandaar dat het enigszins afgeschermd wordt.



 
Ik blijf er dus bij dat Mint de veel betere keuze is voor gebruikers dan Ubuntu.
En dat geeft de praktijk ook aan doordat er meer Mint gebruikers dan Ubuntu gebruikers zijn.
Dat jij fan van Ubuntu en Gnome 3 bent en Ubuntu met Gnome goed kent, dat respecteer ik volkomen.
 
Het hoeft geen conflictdiscussie te zijn als ik de nuance opzoek.
Er wordt gevraagd naar de verschillen: en die leg ik netjes uit.
 
Niks geen conflict, Ed:
maar je kan niet ontkennen dat Mint van huis uit completer is dan Ubuntu.
 
Ik geef de voorkeur aan besturingssystemen met de mogelijkheid voor een minimale installatie.
Compleetheid is zeer betrekkelijk.
 
Jij bent dan ook al een gevorderde Linux gebruiker; dat is niet iedereen die Linux wil uitproberen.
Ook Linux Goeroe's zijn ooit als beginner begonnen.
 
Elk besturingssysteem heeft tegenwoordig een App Store. Een goede basis is voldoende, de rest kan naar behoefte aangevuld worden.
Soms heb ik het idee dat (over)compleetheid nodig is om iedereen te bedienen (jong en oud). De realiteit is dat het ook averechts kan werken (onlogisch door het grote applicatieaanbod, teveel keuzes).
 
Laten we wel wezen, de grootte van disks tegenwoordig maakt nu eenmaal veel mogelijk.
Maar ik ben het helemaal met jou eens, dat een besturingssysteem - of dat nu Windows, macOS of Linux is, het beste presteert als er geen overdaad aanwezig is.
 
Overigens wordt er bij Ubuntu 18.04 gebaseerde distributies geen swappartitie meer toegepast als men de installatie aan het OS over laat.
Men werkt nu met een swapfile (een meer Windows-achtige opbouw).

GParted screenshot van mijn systeem:
 
Ik zie ook dat Ubuntu nu ook een EFI system partition in FAT 32 maakt - net zo als Windows dat doet.

Ik vrees dat dit allemaal voortkomt uit de samenwerking tussen Ubuntu en Microsoft - het is niet conform Linux.
 
Dat was voor mij ook nieuw (en bracht me in verwarring) toen ik Ubuntu in dit nieuwe notebook installeerde.
 
Heb jij een nieuw notebook als opvolger voor jou Lenovo?
 
Ik zal morgen kijken wat GParted in Mint 19 Tara aangeeft - is gebaseerd op Ubuntu 1804 LTS.
 
Heb jij een nieuw notebook als opvolger voor jou Lenovo?
Ja, onlangs had de Lenovo shop een flash sale (dat duurt 6-uur) met extra korting.

De details:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan