Vraag Ziggo wachtwoordverificatie instellen

Veng

Elite lid
#1
Weet iemand precies hoe het bij Ziggo zit met wachtwoordverificatie. Blijkbaar kun je alleen maar instellen" "Normaal wachtwoord"
Dat klinkt voor mij niet als een versleuteling.
 

Veng

Elite lid
#5
Zou toch vreemd zijn als ik mijn ww onversleuteld over het net moet sturen. Zien we niets over het hoofd? Ik bedoel niet qua instelling maar dat het om een andere reden toch veilig is.
Ik ga het Ziggo zelf eens vragen.
Hoe ik trouwens aan de keuze "Geen" kom vind ik niet eens meer terug. Het moet nl. zijn: "Normaal w
achtwoord"
Nu zie ik het. Bij het maken van het plaatje gewoon het verkeerde venster geopend.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Veng

Elite lid
#6
Ben een beetje verbaasd over de afhoudende reactie van Ziggo:
"Mijn vraag:
Beste. Kunnen jullie de volgende vraag beantwoorden:
Voor mijn mail gebruik ik Mozilla Thunderbird. Bij de serverinstellingen wordt gevraagd welke wachtwoord authenticatie gewenst is.
Voor Ziggo kun je voor de authenticatie blijkbaar alleen "Normaal wachtwoord" invullen. Mijn vraag is dan ook: is dat wel veilig. Men beveelt immers algemeen aan om hier wél voor een beveiliging te kiezen. Dit punt vind ik op de Ziggo site nl. ook niet terug.


Ziggo's antwoord:
Beste, goed dat je aan de bel trekt en hier scherp op bent. Veiligheid voor alles! En inderdaad, dit gedeelte van de service kunnen wij niet ondersteunen aangezien er een enorme schaal in e-mail instellingen en voorkeuren zijn. Wel hebben we dit: https://community.ziggo.nl/e-mail-103/instellen-mozilla-thunderbird-28547 Hier kan je terecht met dergelijke verzoeken. Desnoods kan je aldaar reageren, mede-gebruikers duiken dan met je in de materie!
"

Zegt Ziggo hier nu dat ze onveiligheid van mailtoegang maar op de koop toe nemen?
Met Google vind ik helemaal niets over dit onderwerp. Dat is toch vreemd. Ik ben toch niet de nige die zich dit afvraagt,
 

Veng

Elite lid
#7
Nog wat meer gechat:
"Ziggo:
Hoe ben je geholpen?
Je hebt adequaat gereageerd, maar blijkbaar heb ik een beveiligingsprobleem dat Ziggo niet op kan lossen. Dat vind ik wat vreemd.

Mijn reactie:
Ook vind ik het vreemd dat er nauwelijks iets over is terug te vinden en dat alle Thunderbirdgebruikers die bij Ziggo zitten dit blijkbaar géén probleem vinden.

Ziggo:
De instellingen die zijn opgegeven zijn voor de rest in orde. De mailserver zelf is voldoende bescherm en beveiligd, daar hoef je niet over in te zitten.
"

Ik vond ook nog deze discussie die hier een beetje aan raakt:
https://ziggoforum.nl/topics/91305/
Maar dat moet ik nog even goed bekijken want ik overzie niet zo goed hoe het zit met poortgebruik en veiligheid.
 

Veng

Elite lid
#9
Ligt een beetje lastig. Ik heb e-mail via een website provider en diverse accounts en aliassen via mijn ISP. Dan moet ik wel erg veel omzetten.
Als ik alles goed begrijp is het gevaar nu dat iemand onder mijn naam mails gaat versturen.
 

Veng

Elite lid
#11
Op zich niet natuurlijk. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om dat topic van het Ziggo forum goed door te nemen.
IK bedacht echter het volgende: als je accounts aan maakt om op een webshop iets te kunnen volgen en je historie terug te kunnen kijken ben je eigenlijk al de klos omdat veel webshopeigenaren of gehack worden of je email adressen doorverkopen. Al zal dat onder de huidige wet niet mogen verwacht ik.
Als dit echter wel gebeurt heeft aanpassen van je email adres weinig zin.
Al is het wel zo dat ik voor webshops een apart email adres gebruik.
Toch denk ik dat ik maar aan die taak moet beginnen en zo veel mogelijk het betreffende adres om zet en later ophef.
Als dat ten minste kan bij Ziggo want het is het hoofd-email adres van UPC. Zelf kan ik dat niet opheffen.
 

Veng

Elite lid
#12
Als ik e.e.a. goed begrijp heeft dat onder een ander naam versturen echter niets te maken met hacken maar is het het systeem dat gehanteerd wordt.
 

Rubensky

Moderator
Medewerker
#13
Dat adres kan je ook gewoon openlaten en een ander gaan gebruiken. Dat is misschien wel handig. Ook voor mensen die je "oude" adres nog gebruiken.
 

Veng

Elite lid
#14
Ik moet het nog gaan begrijpen;) maar even terug naar het begin:
1) het is met het huidige systeem bij Ziggo blijkbaar voor anderen mogelijk om onder mijn naam email te versturen.
Ik lees echter: "Je kunt natuurlijk zelf in je Linux applicatie wel de authenticatie gebruiken en dus niet poort 25 maar poort 587 gebruiken. Maar niets dwingt je daartoe (of kun je instellen dat het jou daartoe dwingt). " Blijkbaar zou je onder poort 587 wél authenticatie moeten kunnen gebruiken, maar niet bij Ziggo.
2) Eén van mijn emailadressen staat op de spamlijst. Ik krijg echter (nog) niet veel spam, dus daar lig ik niet wakker van.
 

Veng

Elite lid
#15
Blijkbaar is het idd een principieel probleem:
(Is volgens mij wel een oude tekst)
"Het grote probleem met het fenomeen e-mail is dat het protocol dat wordt gebruikt om e-mails te versturen, SMTP, ontworpen is zonder authenticatielaag. Dit was in eerste instantie misschien niet technisch mogelijk of omslachtig en stond de eigen uitbreiding in de weg, maar is in deze tijd uitermate lastig.

Door dit hiaat kan eender wie een e-mail sturen met als afzendadres niet zijn eigen e-mailadres. Hierdoor krijgen internet gebruikers e-mails in hun postvak die zich voordoen als belangrijke berichten en de gebruiker oproepen actie te ondernemen waardoor ze persoonlijke gegevens zouden meedelen via een getrukeerde website (phishing).
"

en hier nog een link daarover:
https://www.byte.nl/kennisbank/spam/e-mail-onder-andere-naam-versturen